Specificaties Tower - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One P180 Review

Shadow 21 februari 2007, 2.469 views

Antec Performance One P180

Pluspunten

• Superstil
  • Kwaliteit
  • Afwerking
  • Service van de fabrikant

Minpunten

• Aan de prijzige kant
  • Gewicht
  • Inbouwen kost veel tijd
  • Kabels zijn lastig weg te werken

Toen ik deze kast voor het eerst zag was ik gelijk verliefd. Gelukkig kreeg ik het nieuwe model met nieuwe deurtje (superstevig) en nog enkele andere verbeteringen tegenover het oude model.

Het uiteindelijke plan was om de kast te voorzien van waterkoeling, maar ik wist dat dit erg krap zou worden. Na wat moeite is het me toch gelukt om alle waterkoelingonderdelen netjes een plekje te geven in de kast.

Bouwkwaliteit en afwerking
Deze kast is van zware kwaliteit! De zijpanelen zijn gemaakt van 3 lagen materiaal, een laag aluminium, plastic en nog een keer aluminium. Dit komt niet alleen de bouwkwaliteit van de kast ten goede, maar dempt ook het geluid van alle koelers nog eens ontzettend! Er zitten nergens scherpe randen aan dus eindelijk eens een computer inbouwen zonder je vingers te snijden.

Het nieuwe type deurtje is echt superstevig. Niks het 'flubberige' waar de andere reviews het over hebben. Het nieuwe type deurtje bestaat nu uit hetzelfde 3-lagen materiaal als de zijpanelen.

Nadeel hiervan is misschien het toch wel behoorlijke gewicht van de kast, maar dat vertaalt zich dus in kwaliteit. Niet echt een kast om wekelijks mee te nemen naar lanparty’s.

Inbouw- mogelijkheden
Er zijn 4 externe 5.25" bay's en 1 externe 3.5". Hiernaast is er plaats voor 6 hardeschijven, waarvan je er 4 horizontaal kunt plaatsen in de bovenste uitneembare slede, en nog eens 2 in een onderste slede. De schijven zijn gedempt door rubbers om trillingen op het frame te voorkomen. Zowel het onderste als het bovenste compartiment kunnen gekoeld worden door een 120mm fan.

De 5.25" bay's zijn ook van uitneembare sledes voorzien, dus handig voor het inbouwen van de dvd drives, of waterkoeling maar hierover later meer.

Er zit een deurtje voor de drives waardoor deze niet zichtbaar zijn, maar de usb, firewire en audio aansluitingen aan de voorkant van de kast zijn wel bereikbaar zonder het deurtje te openen.

Koeling
Waar deze kast in uitblinkt tegenover andere kasten zijn de uitstekende mogelijkheden om het systeem stil en toch koel te houden. De PSU (voeding) zit in een aparte ‘kamer’ onderin de kast, eventueel samen met 2 harde schijven. In deze kamer is ook ruimte voor een 120mm fan, maar indien je er geen harde schijven plaatst kun je er ook voor kiezen om deze weg te laten.
In de bovenste ruimte, waar het moederbord zit, is ruimte voor 2 120mm outtake ventilatoren, en 1 120mm intake om het systeem koel te houden. Voor de intake is een stoffilter geplaatst met een apart deurtje om hem makkelijk te vervangen / schoon te maken. Ook voor de onderste kamer zit zo’n stoffilter.

Aangezien het systeem enkel voorzien is van grote 120mm ventilatoren kunnen deze op een laag toerental draaien voor weinig geluidsoverlast (en toch genoeg airflow in de kast creeëren)

Zoals al eerder aangegeven heb ik waterkoeling ingebouwd in deze kast. Op het eerste gezicht is de P180 helemaal niet geschikt voor waterkoeling (nauwelijks ruimte, moeilijk modbaar, etc.) maar als je even verder kijkt is het prima mogelijk. Door de 2 120mm fans in het bovenste compartiment is het niet nodig om de radiatoren buiten de kast te plaatsen. De pomp (eheim 1048) en het resevoir heb ik zoals op de foto's te zien is in de bovenste 3 5.25" bay's geplaatst. Voordeel hiervan is dat de pomp nu met de slede's uit de kast te halen is wat onderhoud en het bijvullen ontzettend makkelijk maakt! Echt een ideale situatie dus.

Voor de nodige airflow over de radiatoren en de hardeschijven heb ik 4 zwart-witte nexus 120mm ventilatoren geplaatst. Hiervoor zitten weerstanden zodat deze nooit meer dan 7volt krijgen, op een laag toerental draaien, en dus absoluut onhoorbaar zijn. De pomp zelf is ook stil, maar wegens ruimtegebrek heb ik niet de meegeleverde geluidsdempers kunnen plaatsen en worden de trillingen van de pomp dus gedeeltelijk aan de kast overgedragen. Hiervoor zal ik binnenkort een nieuw rek maken voor de pomp om dit op te lossen.

Service van Antec
Helaas had ik tijdens het inbouwen van de waterkoeling een van de zijpanelen flink beschadigd. Er zat een flinke kras op. Dit heb ik aan Antec gemailed en 3 dagen later had ik gratis een nieuw zijpaneel in huis! Ik heb ze duidelijk gemailed dat ik de schade zelf veroorzaakt had en toch krijg ik gratis vervanging. Perfecte service van Antec dus!!
Het oude paneel kan ik binnenkort gebruiken om een window-mod van te maken.

Heb jij ook een Antec Performance One P180?

Wat voor een videokaart heb je erin? Wil namelijk deze kast aanschaffen i.c.m. een Asus 8800 GTS 640 MB.

Thanks :Y)
een GTS gaat gegarandeerd overal passen, heb zelf de MSI variant draaien maar het zijn toch allemaal reference designs dus dat boeit niet :) en hij steekt niet eens echt over mn mobo heen. de GTX'en zijn zo lang, de beschaafde variant is helemaal niet zo onhandig :)
Geforce 6200 heb ik :P
Ik heb zelf ook een P180-B (de zwarte dus) met een Asus 8800GTX, past met het middelste HD-rack net, maar ik heb 't HD-rack ivm. de airflow eruit gehaald en dan heb je uiteraard alle ruimte ...
Ik heb dezelfde kaart als jij en hij past er in. De voedingskabel van de Asus en kabels van de harde schijven moeten wel ietsjes gebogen worden, maar dit gaat prima. Ik zal kijken of ik een foto kan maken.
Heb je geen mooie foto van de voorkant?
Jawel, maar die ziet er precies hetzelfde uit als ook in de andere reviews is te zien :P

Ik upload er vanavond wel eentje
Ik heb zelf van een medetweaker ook een tweedehands P180 gekocht en ik ben het helemaal eens met je review! Echt een top-case. Vooral het design is echt echt heel strak en de componenten blijven aangenaam koel (Pentium D 930 met P5WDG2-WS, 500Watt Enermax Liberty en Raptor schijf). Kom maar op met die zomer :)

Prima review en zoals gezegd, ik sluit me bij je aan!
Over de service kan ik met je instemmen. Was m'n schroefjes van de HD's voor de P180 kwijt. Sturen ze uit de VS een stevige envelop met een complete schroefset voor de P180!!

Daarna hebben ze er per ongeluk nog eentje gestuurd :)
Ik ben het ook met de reviewer eens.
Ik heb zelf de P180-B maar dat is alleen een kleurverschil.

De kast is echt super ! aanrader dus voor iedereen die een wat stillere kast zoekt en een mooi design (mening).