Specificaties 2,6" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson Xperia X10 mini Zwart Review

Tunboy 4 maart 2011, laatste update op 4 maart 2011, 1.689 views

Sony Ericsson Xperia X10 mini Zwart

Pluspunten

• Klein (draagbaar)
  • Helder duidelijk scherm
  • Goede accuduur
  • Veel features
  • Veel mogelijkheden door de "apps"
  • Goede speaker

Minpunten

• Scherm voor sommige toepassingen wat klein
  • Geen qwerty-toetsenbord
  • Standaard Android 1.6

Ik heb de X10 mini nu 2 maanden in het bezit en vond het nodig mijn mening erover te delen met de wereld.

FEATURESET
Qua ingebouwde features is het simpel, de X10 mini heeft alle features die een telefoon op dit moment KAN hebben. GPS, Wifi, kompas, camera, touchscreen etc.
Het grote nadeel is wel dat je met de standaard ge´nstalleerde applicaties de hardware nooit optimaal kan benutten, het is dus echt wel nodig dat je eerst upgrade van android 1.6 naar 2.1 (wordt uitgelegd op de Sony webste) en vervolgens via fora en de android-market opzoek gaat naar de applicaties, home-screens, achtergronden, beltonen, tweaks en instellingen die voor jouw het beste werken.
Na dit gedaan te hebben heb je dan wel een telefoon van 250 euro die alles kan wat eentje van 600 euro ook kan... EN... hij past in je broekzak.

BEREIK
Hierover ga ik kort zijn. Ik kan overal zonder problemen bellen en sms'en. Het Wifi-signaal geeft dezelfde sterkte aan als mijn Macbook pro, ik heb snel een gps-fix, ook in de wagen, en een bluetooth-connectie wordt steeds zeer snel en van op een goede afstand gehaald.

ACCUDUUR
Hier was ik eerst wat bang voor, veel smartphones halen immers niet eens een normale werkdag van 8 uren. Dit valt (voor mij althans) zeer goed mee bij de X10 mini. Ik kom makkelijk 48 uur toe, Dat is met af en toe bellen, vaak sms'en, wat muziek luisteren en wat surfen via Wifi. Let wel op, ik heb geen ervaring met surfen via 3G, mijn e-mails worden dan ook niet om de 5 minuten gecontroleerd, dit zal uiteraard zorgen voor een veel kortere batterijduur.
De batterij gaat wel erg snel leeg bij zware (misschien slecht geprogrammeerde) spellen zoals Angry Birds. Ook GPS-gebruik zal de accu aanzienlijk aanvreten, al is dit logisch en op elke smartphone te verwachten.
De batterij-indicatie is accuraat en lineair, je kan het verbruik dus goed in de gaten houden.
Het opladen van de batterij (via micro-usb) gaat erg snel, veel sneller dan bij alle andere Lithium-apparaten die ik al gehad heb.

GEBRUIKSGEMAK
Tja, wat kan ik zeggen. Als je van een Nokia met Symbian en zonder touchscreen komt is het zeker wennen. De instellingen zijn 100% verschillend, je zal dus soms echt even moeten zoeken hoe je iets veranderd, of welke applicatie je moet gebruiken voor iets te bereiken, MAAR eens je er mee weg bent wil je niets anders meer, geloof me.
De grote graad van personalisatie, maken het in het begin een pak moeilijker maar zorgen er uiteindelijk voor dat je een telefoon hebt die volledig naar je hand staat.
Het kleine touchscreen heeft zeker ook z'n tijd nodig. De eerste berichten die je typt gaan tergend traag omdat je constant de verkeerde toetsen drukt, maar uiteindelijk leer je normaalgezien er even snel mee typen dan een gewoon numeriek toetsenbordje.
Wil je echter van bij het begin juist zitten en je de irritatie besparen, overweeg dan toch misschien even de Pro-versie MET qwerty-toetsenbord, dit zal altijd sneller werken dan de touchscreen.

BOUW
Ik vind het toestel persoonlijk erg mooi vormgegeven, zeker doordat hij zo klein is volgt hij niet de trend van rondlopen met een flatscreen-tv in je broek.
Alles is van plastic gemaakt, maar daar is helemaal niets mis mee, het voelt stevig aan en de toetsjes en touchscreen reageren en voelen zoals het hoort.
Uiteraard is een screen-protector (zoals bij alle touchscreens) aan te raden. De achterkant bestaat volledig uit 1 stuk, dit is een cover die makkelijk verwisseld kan worden. Moest deze ooit breken of bekrast raken is het dus zeker nog geen ramp. In de doos zit immers meestal nog 1 of meerdere cover meegeleverd. (kleur en aantal van de meegeleverde covers lijkt afhankelijk van land, winkel en tijdstip van aankoop).
De ingebouwde speaker (achteraan) is ook vrij goed te noemen. Er komt een helder geluid uit dat erg luid kan. Verwacht natuurlijk geen bassen.

STABILITEIT EN PRESTATIES
Ik heb nog nooit een crash of vastloper gehad. Alles werkt steeds zoals het hoort. Ook de snelheid is zeer goed te noemen. Alle applicaties starten behoorlijk snel op en wisselen tussen homescreens en instellingen gaat allemaal ogenblikkelijk.
Sommige mensen beweren dat het een erg trage telefoon is, dit is dus zeker niet het geval. Wat wel mogelijk is is dat hij na een 'foute' applicatie te installeren traag wordt. het is natuurlijk ook aan te raden up te graden naar Android 2.1. (standaard is de veel oudere 1.6 geinstalleerd)

CONCLUSIE
Er is voor deze prijs en dit handig formaat volgens mij geen betere te krijgen. Eens je het toestel gewoon bent is het echt een handig veelzijdig apparaat waarmee je snel honderden dingen kan doen.
Probeer wel eerst het touchscreen-toetsenbord uit en beslis voor jezelf of je niet beter voor de mini-Pro kan gaan. Deze is volledig identiek (iets dikker en iets duurder) maar met de toevoeging van een qwerty-toetsenbord.
Als je echt van plan bent vaak op niet-mobiele websites te surfen kan het scherm misschien ook wat klein zijn om comfortabel te lezen.

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia X10 mini Zwart?

Ben benieuwd, zelf heb ik de x10mini zo'n drie maanden, maar sinds de update naar 2.1 valt bij mij constant de verbinding weg en klaagt mijn telefoon over een onbekende sim-kaart. Weet dus nooit of ik bereikbaar ben...erg irritant. Klinkt dat bekend of heb jij nooit problemen?
Verder is het echt een super toestel. Doet goed wat ie moet doen en alle features die je maar wilt zijn aanwezig! :)
Duidelijke review! Ik mis alleen een paar foto's...

Waarom geef je het gebruiksgemak maar 3 sterren?