Canon Pixma MP270 - Reviews

Specificaties Inkjet all-in-one (Kleur) - Bekijk alle specificaties

Canon Pixma MP270 Review

Punkie 4 maart 2011, laatste update op 16 november 2011, 566 views

Canon Pixma MP270

Pluspunten

• lage prijs
  • tekst gaat moeiteloos
  • goede hulpgrogramma's

Minpunten

• witte vlekken op scan
  • kleine inktcartouches
  • karige linux ondersteuning

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 2
Afdruksnelheid Score: 3
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4
Inktverbruik Score: 4
drivers
Onder Windows werkt alles fijn (win7 & vista). De bijgeleverde programma's, voornamelijk voor het scannen, voegen nuttige functies toe en zijn handig in gebruik. Vb mogelijkheid om met 1 druk op de knop iets automatisch in te scannen en te bewaren op een bepaalde plaats, formaat dat in te stellen is. Ook scans van verschillende pagina's kunnen worden samengevoegd, profielen per type document kunnen worden opgesteld, OCR, ...

De Linux drivers waren een ander verhaal. Veel canons werken wel out of the box maar voor een iets oudere fedora versie (12) was er geen ondersteuning. Dan maar de print drivers van canon zelf compilen en instaleren wat zeer moeizaam verliep....
Gelukkig ging dit voor de scanner vlotter dankzij voldoende standaardisatie van de scanner communicatie. Overigens voorziet Canon onder linux nog extra utilities voor scanning maar .... 32-bit only. Gelukkig is dit niet noodzakelijk voor de meeste functionaliteit. Geen hulpprogramma's voor het printen.

enveloppes
Het enige eeuwige haar in de boter is printen op enveloppen. Waarom oh waarom gaat dit nooit ofte nimmer goed? Dit is geen probleem specifiek aan dit produkt want 3 verschillende printers, 4 OS'en en 2 tekstverwerkers geven allemaal dezelfde instelpijnen. Die nog eens vergroot worden door de mail-merge functies van OO welke formaat aanpassingen slecht verdragen. De pixma heb ik getest met OO 3.2 onder fed12 en vista. Zeker onder linux was het een pijn om bruikbare instellingen te vinden omdat de printerondersteuning daar ondermaats is.

kwaliteit
Over de tekst afdrukkwaliteit heb ik niet te klagen maar ik print er geen fotos mee af. Mij lijken de tekeningen op gewoon papier wat aan de fletse kant zelfs bij "hoge kwaliteit", doch dit is genoeg voor kleine illustraties. Tekst is onberispelijk en print snel genoeg.
De bijgeleverde inktcartouches zijn slechts 9ml al kunnen er ook 15ml cartouches gebruikt worden voor kleur of zwart. Wat magere capaciteit maar voldoende voor een digitale huishouden.

Scanning kan tot 1200dpi maar daar blaas je de witte vlekken, welke als artefacten op je scan opduiken, alleen maar mee op. Voor tekst is dit geen probleem maar foto's zijn klein (meestal 10*15) en vergroot je tot schermvullend waardoor de witte vlekken wel storen. Ik heb een afbeelding bijgevoegd van een scan van 2cm*2cm ter illustratie.

Heb jij ook een Canon Pixma MP270?