Netgear Stora MS2110 Review

Bartjezz 26 mei 2011, 6.066 views

Netgear Stora MS2110

Pluspunten

• Zeer gebruiksvriendelijk
  • Veel handige functies
  • FTP werkt verrassend goed
  • Harddisks zijn hotpluggable
  • JBOD en RAID1 worden automatisch bijgehouden en schoongehouden
  • DesktopAgent houdt de netwerkschijven altijd beschikbaar
  • Gigabit aansluiting (heb ik zelf niet, maar kan wel dus)
  • Webinterface speelt de gangbare muziek en films in de browser af

Minpunten

• Heb lang zitten zoeken naar de ftp gegevens
  • Firmware standaard was oud en was niet gemakkelijk te updaten
  • FTP geeft geen toegang tot de Gedeelde mappen, hier is de webinterface voor nodig
  • Mobiele web-interface werkt perfect!

Ik ben sindskort in het bezit van de Netgear Stora. Na een paar keer een externe harddisk versleten te hebben (laatste is een WD Passport 320GB), vond ik het toch tijd voor een fatsoenlijk backupsysteem.

Na een tijdje zoeken en vergelijken vond ik dit apparaat in de aanbieding bij de Makro voor 150¤. Ik weet dat ie in de pricewatch goedkoper is, maar ik kom er regelmatig en hoef niet te wachten ;)

(dit is een review zonder foto's of grafiekjes, gewoon hoe het apparaat functioneert e.d.)

Na het uitpakken van de doos is het een letterlijk een kwestie van insteken, cd in de flaptop en go.
Je wordt eerst door een Setup geleidt die de essentiële instellingen van het apparaat instelt, zoals de naam van de Stora, een beheerdersnaam en wachtwoord.
Vanaf dit punt kun je al aan de slag!
Je kunt een DesktopAgent installeren die je pc inlogt bij de Stora, zodat je altijd in de mappen kunt zonder nogeens in te loggen via het netwerk.
Ook wordt dan een DesktopMirror geinstalleerd om gemakkelijk backups te maken van mappen.
In dit programmaatje hoef je maar een map (of meerdere mappen) toe te voegen, op : "Maak van alles een backup" te klikken en je hebt een backup op je Stora.

Je hebt natuurlijk veel meer opties, die ga ik hieronder beschrijven.

Interface
Om je Stora te beheren kun je het beste gebruik maken van de webinterface. Deze kun je gemakkelijk openen via het icoontje dat de software van Netgear op je Bureaublad heeft gezet. Log in met de gegevens die je tijdens de Setup hebt ingegeven en je kunt gaan.
Je komt dan terecht op een zogenaamde Landingspagina. Hier kun je kiezen uit Albums, Mediabibliotheek of Voorkeursinstellingen.
Natuurlijk ging ik het eerste naar Voorkeursinstellingen.
De gebruikelijke opties staan er, zoals schijfruimte, gebruikersbeheer, updates installeren enzovoort.
Waar ik een licht op wil schijnen zijn de opties UPNP, Netwerkdiensten en tijdklok.
-PNP staat voor Universal Plug 'n Play. Dit wil zeggen dat een mediaspeler (of andersoortig apparaat) gemakkelijk muziek, films en foto's vanaf de Gedeelde Mappen kan afspelen. Je kunt deze optie aan of uit zetten, maar je kunt ook vanuit hier je router instellen zodat je dat niet apart in je router hoeft te doen. Mijn router ondersteunt dit vanzelf, dus dit heb ik niet gedaan.
-Netwerkdiensten bevat de optie FTP toegang. Hier kun je kiezen uit FTP toegang van het lokale netwerk of vanaf internet. Bij mij staan beide aan, maar ik kan me voorstellen dat FTP toegang vanaf het internet niet gewenst is. Het inloggen vanaf internet kan met het volgende ip adres: ftp://~[naam van je Stora].myStora.com, dus niet met je eigen IP adres, maar gewoon met de naam van je Stora, een stuk gemakkelijker dus! (met FTP is de Gedeelde map niet beschikbaar!)
-Met de Tijdklok kun je instellen op welke tijdstippen van welke dagen je Stora klaar moet zijn voor gebruik. Als je Stora automatisch is uitgeschakeld werkt hij gewoon niet, ook niet als je handmatig bestanden wil bekijken. Denk dus na voordat je deze functie inschakeld!

De Mediabibliotheek is gewoon een grafische weergave van de mappenstructuur die je ook via je Verkenner ziet. Je kunt in deze interface wel bestanden en/of mappen uploaden en downloaden. Muziek, fimpjes en afbeeldingen van de gangbare types worden gelijk in de browser weergegeven als je die opent. Die hoef je dus niet eerst te downloaden om te bekijken/beluisteren! (gemakkkelijk liedjes afspelen via je mobiel dus :D )

Albums is eigenlijk een verzameling playlists van bestanden die in je privé bestanden staan, maar die je wel wil delen met mediaspelers of anderen. Je kunt ook een link van een album naar een persoon mailen, die kan dan via die link de bestanden die jij beschikbaar hebt gesteld bekijken/downloaden.

Harddisk(s)
Er zit standaard 1 harddisk van 1TB in. Er kan nog een harddisk bij voor meer opslag of om een mirror te maken. Ik heb er een harddisk bij gedaan van 1TB. Zodra de harddisk in de Stora gaat (hotpluggable), gaat ie gelijk mirroren (RAID1) zodat je een exacte kopie van je data hebt. Aangezien ik liever voor opslagruimte ga, wilde ik voor JBOD gaan. Helaas ging dit niet met de software die al op de Stora stond. Daarvoor moest ik eerst een update installeren.
Na het installeren van de update stak ik nogmaals de 2e harddisk in de Stora. Er kwam gelijk een melding dat er een 2e harddisk gevonden was en of ik voor RAID0 of JBOD wilde kiezen. Hier aangegeven dat ik JBOD wilde duurde het een paar minuten voor de Stora klaar was voor gebruik.

Software
Bij de Stora krijg je een 2 programma's die tegelijk worden geïnstalleerd.
-DesktopAgent: dit programma houdt je laptop ingelogd op de Stora zodat je niet de hele tijd wachtwoorden in hoeft te vullen als je bestanden wil up/downloaden. Ook krijg je in je taakbalk een icoontje waarvanuit je gemakkelijk de Desktopmirror kunt starten of je mappen kunt bekijken via de webinterface of de Verkenner.
-Desktopmirror: dit programma is bedoeld om gemakkelijk mappen te backuppen naar de Stora. Ook kun je van hieruit bestanden en mappen weer recoveren naar je pc. Het is echt heel gemakkelijk, je klikt op het plusje en voegt één voor één de mappen toe die je wilt backuppen en daarna klik je op Maak van alles een backup. Daarna komt je Stora in actie om alle bestanden en mappen te ontvangen. De lijst met mappen blijft bewaard als je het programma sluit, dus als je de volgende keer de DesktopMirror start, hoef je alleen maar op Maak van alles een backup te klikken en het programma gaat controleren of er bestanden vernieuwd zijn. Is dit het geval, dan wordt op de Stora het oude bestand overschreven.

Gebruiksgemak
Gewoon goed. Als tweaker (uhum....) wilde ik natuurlijk het maximale van de Stora benutten, dus ik heb alle functies onderhand wel gehad. De DesktopMirror doet wat het programma belooft, de DesktopAgent houdt je pc ingelogd als je opstart en houdt je mappen beschikbaar in Verkenner.
De webinterface doet ook wat deze belooft en ik heb nog nergens een bug kunnen vinden.

Snelheid
De snelheid is gewoon goed, over mijn 100mbit netwerk haal ik 70/80% van de max snelheid, maarja, daar heb je dan Windows voor he... Op zich vind ik dit geen probleem, aangezien mijn laptop 's nacht toch altijd thuis is om te backuppen.
Een gigabit netwerk heb ik niet kunnen testen omdat ik dat simpelweg niet heb. De Stora kan wel een gigabit netwerk aan, dus het zou sneller moeten kunnen...

Bouwkwaliteit
Daar kan ik kort over zijn: degelijk. De behuizing heeft wel op de zijkanten den de voorkant een plexiglas (krasgevoelig) plaat, maarja, je gaat niet met je harddisk gooien...
Voor de rest is alles afgewerkt van mat zwart met bovenop een ventilatierooster om de harddisks en chipset te koelen. Ook is de afwerking goed, ik heb geen foutjes of niet aansluitende delen gevonden.

Modbaarheid
Daar kan ik ook kort over zijn: geen. Je kunt gewoon niets veranderen, maar op zich vind ik dit totaal geen ramp.

Kwaliteit van de voeding
Hier kan ik ook heel erg kort over zijn, goed. Je krijgt een soort laptop adapter meegeleverd die de Stora van sap voorziet.

Aansluitingen
Ook hier kan ik weer redelijk kort over zijn, er zit achterop een voedingsconnector en een netwerkaansluiting. Die 2 spreken voor zich lijkt me...
Op de voorkant zit echter een USB aansluiting voor een printer. Ik heb geprobeerd om een stick of harddisk op deze usb poort aan de praat te krijgen, maar dit gaat je niet lukken. Helaas Netgear! Een grote misser naar mijn mening...

Al met al is de Netgear Stora een apparaat dat doet wat men er van mag verwachten, inclusief een paar extra dingen zoals de webinterface en de DesktopMirror waarmee gemakkelijk aparte mappen mee kunnen worden ge-backupped.

Update 13-3-2011
Ik heb de Stora nu zo'n 3 weken in gebruik en ben vol lof over dit product! Ik heb op verschillende plaatsen (bij anderen thuis) de toegang via de webinterface en ftp geprobeerd en dit werkt vlekkeloos. Ik merk wel dat mijn uploadsnelheid via mijn 20mbits lijntje toch wat mager is, maar voor documenten of kleine bestanden werkt dit perfect.

Update 26-5-2011
De Stora draait nu een maandje of 3 zonder problemen. Ik heb hem regelmatig gebruikt om op school wat bestanden te downloaden die ik nodig had. Dit waren kleine bestanden van max 10 mb, die gingen redelijk snel. Ik zit steeds tegen de uploadsnelheid van mijn internet aan te hikken, maar als het goed is komt er eind van dit jaar glas in Weert te liggen :D
Ook op mijn telefoon via de mobiele web-interface kun je gewoon muziek afspelen en plaatjes bekijken. Deze worden automatisch geresized zodat ze snel laden.
Dus tot nu toe niets dan lof voor deze NAS!

Heb jij ook een Netgear Stora MS2110?

Ook ik heb er vorige week 1 gekocht bij genoemde firma. Meteen 2 x 2 TB W.D. schijven erin gezet en op raid 1 laten staan. Werkt formidabel. De WD 1 TB geformatteerd en die gebruik ik nu als back-up aan Pc.
Update nu ook binnen en viel me op dat Torrens er ineens bij is gekomen. Enige wat mij opviel was dat af en toe de Stora niet zichtbaar is via verkenner in Windows 7. Wat dat kan zijn??? En aantal pogingen om vanaf mijn zoons huis de Stora te bereiken. maar dat ging niet echt geweldig. Kan te maken met trage flaptop van mijn zoon, maar zou toch uiteindelijk toegang moeten krijgen. Of moet je eerst zijn IP Adres herkenbaar maken voor toegang op afstand?
Je moet als eerste de FTP functie bij de voorkeuren aan zetten voor lokale toegang en toegang vanaf internet.
Maar dit mag geen negatieve invloed hebben op je netwerktoegang via Verkenner. Ik gebruik ook Win7 Ultimate en heb nog niet 1 keer de verbinding verloren.
Je hoeft op zich het IP adres van de Stora niet te hebben, aangezien een ftp verbinding op de volgende manier gaat:
ftp://[naam van je stora].mystora.com
Log dan in met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord waarmee je ook thuis je Stora benaderd.
De torrentfunctie ben ik nog niet tegengekomen, waar kan ik die vinden???
Op deze site staat een hele uitleg over hoe je de Stora kan modden.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, staat nog in de planning.
Groetjes.
Staan inderdaad interressante hacks bij, maar ik heb mijn Stora net goed ingesteld en als backup draaien, dus ik ga er niet mee knutselen...
Ik vandaag ook de netgear aangeschaft. Klopt dat het eenvoudig is deze in te stellen en in te richten. Ik heb gelijk een 2e schijf bijgekocht en ingebouwd, maar dat ging niet. De schijf wordt niet herkend (Samsung 1 Tb).

Blijkt dat je voor een extra schijf maar een beperkt aantal kunt gebruiken? Welke schijf heb jij er bijgezet?
Ik heb er een WD 1TB schijf in gezet, maar die werd direct herkend. Origineel zit er een Seagate in, maar met exact dezelfde grootte.
Misschien moet je de firmware updaten van je Stora. Dat kan ook helpen.
Overigens,

Bedankt voor je heldere uitleg. Heb er een hoop aan gehad omdat ik niet zo thuis ben deze materie. Hier kan ik iets mee.
Groet,
Hans
Ik heb een probleem. Van de een op de andere dag is mijn stora niet meer te bereiken.
Als ik hem op IP adres aan spreek niets, via verkenner, netwerk, zie ik hem soms wel maar mag niets. :-(

Gereset Niets........ zie hem wel geeft ip maaaaaaaar snif snif

Iemand anders nog een idee?
Blijft het blauwe ledje knipperen??
Als dat zo is lijkt het erop dat de software niet meer kan starten ofzo.
Misschien moet je de resetknop al inhouden als je de stora start. Houdt dan nog 30 seconden het knopje vast en kijk dan eens wat ie doet.
Maar ik weet niet of je dan je data nog uit kan lezen omdat je profielen dan ook weg zijn...
Weer de zelfde user aanmaken, dan kun je weer bij je bestanden