Motorola Atrix Zwart Review

Nico de Vries 3 maart 2011, laatste update op 3 maart 2011, 11.741 views

Motorola Atrix Zwart

Pluspunten

• Heel erg snel
  • Hoge resolutie
  • Ruim voldoende opslag

Minpunten

• (Nu nog) prijzig
  • Beeldkwaliteit (m.n. in vergelijking met OLED)
  • Motoblur

Ik heb recent via http://gsmnation.com een Motorola Atrix 4G Zwart ge´mporteerd ($742 USD inclusief verzendkosten exclusief eventuele import heffing). Ik had voorheen een Nexus One dus ik vergelijk de Motorola Atrix 4G dan ook met mijn Nexus One.

Het toestel:

Verpakking & inhoud
E.e.a. zit in een kleine nette doos. Naast de Atrix is er een micro handleiding,een voeding en een kabel om de Atrix met USB te verbinden met een computer of de oplader. Bij de voeding zit bij import uit America een "verkeerde" stekker maar e.e.a. is micro USB dus je kunt hem via je PC of een willekeurige USB voeding opladen.

De verpakking:

Technische specificaties
CPU: Tegra 2 dual core 1 GHz
OS: Android 2.2.1 (met toezegging dat ze 2.3 gaan leveren)
Scherm: 4 inch, LCD, 960x540, Gorilla Glass (stevig)
Gewicht: 135 g
Maten: 117.8 x 63.5 x 10.1 mm
RAM: 1 GB
Opslag: 16 GB (effectief 1.5 GB vrij beschikbaar voor applicaties, meer als je de bijgeleverde apps verwijderd en 10.5 GB voor opslag)
Alle gangbare GSM/UMTS/GPRS/HSDPA varianten, ik gebruik hem met Vodafone en dat werkt prima
Zie ook: http://tweakers.net/price...ix-4g-zwart.html#tab:info

Algemene indruk, hardware
De vormgeving is redelijk recht toe recht aan. Niets bijzonders. Het oppervlak gaat tot de randen en is van Gorilla Glass gemaakt. Dit zou vrijwel onverwoestbaar moeten zijn, maar ik heb het (nog) niet geprobeerd. Er zitten 2 aansluitingen aan de zijkant voor USB en HDMI en een aansluiting aan de bovenkant voor een oortje. Er zit een aan-uit knop en een volume knop op, er is geen knop voor het maken van foto's. Er is geen trackball of iets vergelijkbaars, onderaan het scherm zitten de standaard 4 Android knoppen, deze werken met het touchscreen dat in feite de hele voorkant bedekt.

Algemene indruk, software
Als je de "pure" Android ervaring van de Google Nexus One gewend bent is Motorola even wennen. Dit begint al bij het starten van de telefoon als je een MOTOBLUR account moet maken. Dit lijkt onvermijdelijk te zijn. Gelukkig kun je daarna een Google acount kiezen en bijvoorbeeld de applicaties die je eerder al gekocht hebt gaan installeren. Op bovenstaande plaatje kun je zien hoe het oogt. Ik vindt het persoonlijk wat minder, maar dat is natuurlijk een kwestie van voorkeur. En het is grotendeels oplosbaar door een eigen launcher te installeren zoals bijvoorbeeld ADWLauncher EX.

Het scherm
De hoge 960x540 resolutie is goed merkbaar. Alles is scherper en er past meer web en tekst op het scherm. Standaard krijg je niet extra iconen maar met bijvoorbeeld ADWLauncher EX kun je prima extra iconen op het scherm plaatsen. Helaas is ook merkbaar, in vergelijking met de Nexus One, dat er geen OLED scherm in zit. Het contrast is minder, zwart is niet zwart en aan de bovenkant lekt de lichtbron, wat er minder mooi uit ziet. Ik ben benieuwd wat Motorola met Android 2.3 gaat doen aangezien de notification bar daar zwart is en ik verwacht dat de lichtbron dan nog storender wordt. De kleuren zijn wel "echter".

Performance
Je kunt merken dat de telefoon erg snel is, dit zal zowel met de dual core, ARM A9 (de meeste telefoons zitten op A8) en de opslagsnelheid te maken hebben. Ik merk in het gebruik dat het toestel beduidend sneller is dan de Nexus One. De Tegra 2 chipset is wel zo'n beetje het snelste wat er op dit moment te krijgen is. Met de Quadrant benchmark haalt het toestel bij mij een score van 2697, ruim het dubbele van de Nexus One. Quadrant kijkt naar CPU, opslag en graphics.

Tweaken (rooten)
Is goed te doen en werkt prima.
(1) Download de laatse SuperOneClick (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=803682), de virus scanner kan gaan klagen over een lotoor virus in rageagainstthecage, dat kun je negeren aangezien dit tool nodig is voor het rooten
(2) Download MotoHelper van http://www.motorola.com/S...B-and-PC-Charging-Drivers
(3) Zet USB debugging aan (Settings > Applications > Development > USB debugging)
(4) Installeer MotoHelper
(5) Maak daarna verbinding met USB zodat de ADB drivers ge´nstalleerd worden
(6) Draai nu SuperOneClick en kies ROOT om te rooten en als je dat wilt "Allow Non Market Apps"
(7) Herstart de telefoon en je bent klaar met rooten
(8) Je kunt van de market "Root Checker" downloaden om te controleren of het allemaal goed gegaan is

De bootloader is ondertekend dus custom ROMs zitten er voorlopig niet in.

Dingen die me opgevallen zijn (in vergelijking met de Nexus One)
- Het scherm vreet stroom, in vergelijking daarmee gebruiken alle andere onderdelen vrijwel niets
- De USB aansluiting zit aan de zijkant ipv aan de onderkant, ik vindt dat zelf minder handig
- Ik heb de multi-touch getest, beduidend beter dan de Nexus One maar het valt me wel tegen dat deze maximaal 2 vingers ziet
- Er zit een vingerafdruk scanner op waar ik totaal geen behoefte aan had, maar deze staat gelukkig standaard uit
- Er staat wat crapware op maar deze is zonder problemen te verwijderen (ook zonder te rooten), dit in tegenstelling tot het irritante Amazon MP3 wat bij de Nexus One zit
- Automatische helderheid werkt prima, deze was op de Nexus One vrijwel onbruikbaar
- Ik heb de indruk dat de indicatie hoe vol de batterij is onzin uitkraamt, maar ik heb hem nog te kort om dat zeker te weten

Samenvatting
Prima degelijke telefoon. Het scherm is een afweging tussen beeldkwaliteit (OLED is echt beter) en de extra hoge 960x540 resolutie. De performance is uitmuntend. De Motorola rommel had niet gehoeven maar is goed aan te passen. Het jammer dat er nog Android 2.2 op staat, er is wel 2.3 beloofd. Er zit een beveiligde bootloader in dus je kunt er vooralsnog geen custom ROMs op zetten. Rooten kan wel.

Heb jij ook een Motorola Atrix Zwart?

@Mr. MusicFan De accuduur vindt ik nog lastig te zeggen. Op dit moment is die veel minder dan van de Nexus One maar volgens de handleiding moet de accu eerst een paar laadcycli doorlopen voordat hij volledig goed gaat werken.

@Emielvenlo Ze hebben wat dat betreft inderdaad een matige reputatie. De Tegra 2 zou HD moeten kunnen filmen maar dat is ook iets wat ze beloven voor een toekomstige versie van de software maar nog niet leveren.

@fabamdpc De look aanpassen gaat prima, ik gebruik daar zelf ADWLauncher EX voor. En de apps voor telefoon en SMS zijn best wel netjes gemaakt. De dikte is heel netjes, hij is een millimeter dunner dan de Nexus One.
leuke en duidelijke review.

Wellicht wat meer plaatjes met het 'toestel in actie?"
Dan met name het verschil met de nexus one als je bijv een website laad, hoe zien die extra pixels (de iets hogere resolutie) eruit als je dat vergelijkt naast elkaar).
Daar ben ik vooral in geinteresseerd ;)
Zeker een prima review!

Waar ik ook wel benieuwd naar ben is de accuduur, toch zeker geen onbelangrijk punt. Als je naar de specs kijkt zou de accu het stukken beter moeten doen dan de huidige accu's en die in de LG Optimus Speed 2X en SGS2 zitten. 1.930mAh tegenover 1200-1600mAh is toch wel een aardig verschil, dus mijn vraag is dit ook echt te merken? Kan je makkelijk het einde van de dag halen bij aardig wat gebruik?
Hoe is het verder met de camera gesteld? Zijn de foto's en filmpjes van goede kwaliteit?
Goede review.
OS: Android 2.2.1 (met toezegging dat ze 2.3 gaan leveren)
Helaas is zo' n toezegging bij Motorola niet veel waard. Bij de lancering van de Milestone in 2009, is ook android 2.2 met flash belooft. Daar werd toen nota bene mee geadverteerd. Na 3 keer een kwartaal uitstellen, hebben we de update nog niet en vermoed ik dat we het volgende uitstelbericht naderen. Immers begin Q1 is al voorbij en eind Q1 begint alweer in zicht te komen.
ik ga daarom voor de samsung galaxy S, of de LG in elk geval kan je er waarschijnlijk makkelijker de crappy skin ervan af halen dan bij motorola.

trouwens merk je ook wat van de dikte van de telefoon met die 1.930 mAh accu?
een dikke telefoon vind ik niet lekker in mn broekzak liggen, en de meeste mensen zullen bij dit probleem em snel weer inleveren :/
Hoi Nico,

Zou je toch je instellingen voor internet met Vodafone willen posten?

Ik waarschijnlijk een manier gevonden om mijn telefoon weer te fixen.
@wannanoow

* username: vodafone
* password: vodafone
* MCC: 204
* MNC: 04

(Ik heb een zakelijk abbonement aldaar)
Ik mis je eigen ervaringen met de telefoon.
mooi toestel! hoeveel bedroeg de import heffing trouwens? of moet die nog komen (aangezien je schrijft 'EVENTUELE import heffing')?

en waarom had je m overigens via gsmnation besteld? ik zag dat ie hier een stuk goedkoper is:

(ken beide bedrijven overigens niet hoor; misschien dat mobile city online niet naar nl shipt - kon dat zo 1-2-3 niet vinden)

edit: oh wacht, ik zie het nu: die leveren niet buiten de states.

[Reactie gewijzigd door Omer op 4 maart 2011 10:45]

@ Nico de Vries ga je ook de HD Multimedia Dock kopen ?
als je die gaat kopen kun je dan ook een review schrijven over de webtop?
Want dit is de reden waarom ik voor een motorola atrix wil gaan in plaats de samsung galaxy S2.
bij voorbaat dank !

voor de rest een nette review