Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB Review

TvdW 3 maart 2011, laatste update op 3 maart 2011, 1.895 views

Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB

Pluspunten

• Erg snel

Minpunten

• Geluidsproductie
  • "Verplichte" firmware update

Voor ik mijn schijf heb gebruikt heb ik eerst de firmware geupdate naar versie SD24.

Prestaties
In 1 woord: geweldig. Ik had niet verwacht dat een schijf met slechts 4GB SSD geheugen zˇ snel kan zijn. Maar als je er even over nadenkt is het ook eigenlijk helemaal niet zo raar: de shared libraries (op windows de DLL bestanden) zijn natuurlijk shared en deze zijn uiteraard makkelijk op de SSD te plaatsen. Of dit ook gebeurt weet ik niet. Ik weet sowieso niet hoe deze schijf intern werkt (behalve dat de meestgebruikte delen van je HDD gekopieerd worden) maar ik weet wel dat het extreem goed is voor een laptopschijf.

Featureset
Een klein minpuntje: de schijf luistert niet naar de instellingen van het OS. Zo is niet aan te passen wanneer de schijf zichzelf uitschakelt.

Compatibiliteit
Helaas moest ik direct al na de aankoop van deze schijf de firmware updaten. Hiervoor moest ik mijn laptop opnieuw opstarten in een DOS-gebaseerde omgeving. Gelukkig ging de update goed en kon ik direct daarna mijn schijf goed gebruiken.

Ondersteuning door fabrikant
Direct nadat ik op Twitter een kort bericht had geplaatst over de schijf en het grootste nadeel ervan kwam de Seagate klantenservice naar me toe met de vraag of ze me konden helpen. Hierbij noemden ze ook meteen de SD24 firmware update, en of ik deze wel gedaan had. Voor ondersteuning verdient Seagate dus zonder twijfel zes sterren.

Geluidsproductie
Dit is het enige grote probleem van deze schijf. Ten opzichte van de vorige schijf in mijn laptop (dat was een 5400 RPM schijf van 250 GB) maakt deze schijf veel meer geluid. Ook trilt de schijf een beetje. In stille omgevingen (ik woon in een klein dorpje in Drenthe, extreem stil dus) is dit best storend. Het geluid dat de schijf produceert is een constant geluid dat je ook hoort bij bijvoorbeeld een CPU fan. In omgevingen met iets meer geluid (auto rijdend op een klinkerweg op 50 meter afstand met het raam open) is de schijf al niet meer hoorbaar, maar uiteraard wel voelbaar.

Warmteproductie
Nauwelijks, maar er komt wel warmte vrij. De schijf geeft zelf aan dat deze 33 graden is. Vergeleken met de 27 graden van mijn "Palm Rest" (andere kant van de laptop, wordt dus niet be´nvloed) is dit acceptabel.

Benchmarks
Mijn laptop start op in ongeveer 10 seconden. Dit is inclusief EFI. Zodra ik mijn wachtwoord heb ingevuld zie ik direct de menubalk en het dock - de applicaties die automatisch meestarten zijn er ook binnen max. 2 seconden.

XCode (4) start op in 3 seconden (gemeten op een laptop die net opgestart is). Dit was op mijn vorige schijf aanzienlijk langer. Adium start binnen 1 seconde, Firefox 4 (b12) binnen 2 en Thunderbird 3.1.8 ook in 2. iTunes ruim binnen een seconde, Coda in twee. Al deze programma's heb ik vanaf opstarten slechts 1x aangeklikt: de SSD heeft dus niet al deze applicaties apart kunnen laden om zo vals te spelen.

Na XCode (4) enkele keren op te starten is de opstarttijd van deze slechts anderhalve seconde. Het lijkt me dus dat de SSD merkt dat ik XCode belangrijk vind, en deze op de SSD zet.

Ik ben zelf geen fan van benchmarks maar op verzoek heb ik even XBench gedraaid.

Of de bovenstaande score hoog is of niet weet ik niet. Wel weet ik dat deze schijf extreem snel is voor normaal gebruik in een laptop. Omdat het een hybride schijf is lijkt het me dat een benchmark dit lastig kan testen.

Heb jij ook een Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB?

Zou je meer kunnen vertellen waarom je een firmware update moest doen? Werd de schijf niet gedetecteeerd?
Ik had de schijf op internet opgezocht en vond daar dat veel problemen op te lossen waren met een firmware update. Deze problemen hadden onder andere te maken met energieverbruik, warmteproductie, de selectie van data die naar de SSD moet en activiteitbeheer.
Ik heb deze schijf ook, na de Firmware update is de geluidsproductie ook aanzienlijk afgenomen. Verder zijn de boottijden verbeterd. De schijf werkte bij mij eerst ook prima, maar na de update veel beter.
Wellicht kun je je review nog wat concreter maken met enkele benchmarks en eventueel metingen van hoe snel je laptop opstart en/of bepaalde programma's opstarten. Verder leest het wel aardig weg.
Is er iemand die weet of deze schijf ook in combinatie is te gebruiken met SSD caching van de Z68 chipsets aangezien er al SSD caching hybrid ingebouwd zit?

Voorbeeldje: je hebt een dual boot waarbij je een SSD voor caching gebruikt en een HDD voor win7 en daarbij een seagate momentus 500GB (waarbij caching dus ingebouwd zit) waar een ander OS op draait. Conflicteert dat niet met de andere (SSD) caching?
Hoe kun je deze firmupdate's het makkelijkst uitvoeren op een Mac?
Of zit je dan weer te pielen met dos-usb-sticks etc.?

Al gevonden (SD25 is al uit!):

Voor de rest eebn puik schijfje dus? Misschien toch maar eens overwegen i.p.v. een combo SSD+hdd 500GB. :)

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 13 mei 2011 17:42]