AMD Athlon II X4 640 Boxed Review

popolskuprosze 2 maart 2011, laatste update op 2 maart 2011, 5.552 views

AMD Athlon II X4 640 Boxed

Pluspunten

• Hoge prestaties
  • Snel
  • Quad Core
  • Zeer aangename prijs

Minpunten

• Geen

!!! Opmerking : Dit is een korte "review" die eerder mijn mening en ervaringen weerspiegelt dan echt een review. Dit omdat het product niet meer in mijn bezit is., maar toch even mijn ervaringen wilde delen.

Introductie
Een vriend van mij had een oude pc die nodig geupgraded moest worden. Hij was nog in het bezit van een goede voeding. En een standaard Coolermaster kast.

Echt veel geld was er niet beschikbaar.

De beste man is een gamer, geen Call of Duty of andere arcade shooter. Maar eerder Total War : Shogun 2 of Armed Assault, ARMA 2 En straks IL2 Cliffs of Dover. En dit zijn de spellen die op hoog heel soepel dienen te lopen.

Overwegingen, keuze en koop
Echter het grote budget was er niet., even denken...
Intel Core i3??

Nee behalve dat we dan nog een moederbord moesten kopen is de i3 een hele geschikte processor voor het kantoorwerk. Misschien nog als HTPC maar niet als gamepc.

Misschien dat sommigen het hier niet mee eens zijn., maar heb hem al ééns eerder in handen gehad. MW2 op geïnstalleerd gecombineerd met een Sapphire Radeon 4870 wilde het niet echt zo heel erg lekker lopen. Dus die viel sowieso al af.

Intel Core i5... zowel de kosten van het moederbord als die van de cpu waren iets te hoog voor het budget.
Core i7,,, al helemaal.

Ikzelf had nog wel een nieuw Gigabyte bord op de plank liggen. Ongebruikt en wel.
Dit was een AM3 bord, dus de keuze was snel gemaakt. Het werd een AMD oplossing.

AMD Athlon X2, sjah,.... game pc..??
AMD Athlon X4 een leuke niet te dure oplossing
AMD Phenom X4 goede snelle CPU niet al te duur... (maar niet op voorraad bij de lokale hardware winkels. wel een wagonlading aan Core 2 Duo's en zelfs Pentium D's.... hmmmzz :/ )
AMD Phenom X6 hele snelle zware CPU goed geschikt voor wat we willen. Alleen niet voor het budget.

Vandaar dat de Athlon X4 640 als enige over is gebleven.
Heb deze CPU al menigmaal mogen tegenkomen voor mijn gewone klanten. Ditmaal alleen als kantoor CPU.
Heb het dan ook nooit volledig kunnen uitproberen. (daar een onboard IGP daar gewoonlijk geen ruimte voor biedt)

Het bouwen
Geen noemenswaardige bijzonderheden.

Het installeren verliep snel.
Ook de drivers zaten er zo binnen no-time op.

En nu de games.

Werking
Al gelijk viel het op dat de pc bijzonder snel en soepel liep. Opstarten was zo gebeurd. (mede te danken aan de hybrid drive)

Nu kwam de echte test!

ARMA 2
Installeren leek wel een eeuwigheid te duren. Maar goed! Éénmaal geïnstalleerd snel begonnen.
Niet al teveel VRAM beschikbaar dus maar ingesteld op 1280 x 1024.
Het werd gespeeld op een oude 22" CRT monitor. (dus ja een enorm blok voor je hoofd.)

Gelijk maar de AMRA2 benchmark gedraaid.
"Team Training" (geloof ik)

Resultaten:
Average FPS : 40,8
Minimum FPS : 28

Total War : Shogun 2

Helaas hier is slechts nog maar een Demo van beschikbaar dus geen echte tests kunnen draaien.
Het draaide echter soepel op de hoogst mogelijk instelbare settings Niet al te hoog helaas in de demo

IL2 Sturmovik 1946
Nog steeds de WWII Flight simulator voor realisme. Hoewel het wel pro Russisch is,. is het nog steeds de enige meest recente realistische WWII flight sim.

Geteste track
TheBlackDeath.ntrk

De meest gebruikte track voor benchmarking., dus waarom niet dan maar ;)

Resultaten
Frames : 8634
Tijd (ms) : 153021
Min FPS : 16
Max : 77
AVG : 55.162

Water = 3 De IL2 fans weten wat dit is ;) water instelling.
OpenGL
32 bit

Afrondende woorden

Waarom de beoordeling?

Algemene beoordeling

De CPU is een goedkope doch snelle CPU. Geschikt voor gaming en de meeste andere toepassingen. Voor een gemiddelde gebruiker is dit een CPU waar hij of zij alle kanten mee op kan. Je kan gamen als je wil., maar ook nog eens videobewerking gaan doen. Niet tot de extreme. Maar je staat er wel vrij toe. Het is niet zo dat het onmogelijk is omdat de CPU het niet kan.

Kort door de bocht het is een alleskunner voor een heel zacht prijsje.

Prestaties

Voor zijn prijs zijn deze bizar goed. Geen concurrerende processor komt er eventueel bij in de buurt voor dit budget.

Alle spellen geprobeerd draaien vloeiend op dit PC'tje. (natuurlijk helpt de 5770 er ook aardig bij. maar alsnog het is en blijft een mooie prestatie voor dit budget)

Featureset

Voor nog geen 80 euro heb je een quad core in huis met 64-bit ondersteuning (tegenwoordig alweer standaard. Zelfs voor 40 euro) maar tis en blijft een feature. Vier core's.
HT (Hyper Transport) Disable Executive bit. Schiet ook hier dus niet tekort.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid

Hoewel het niet mijn pc is heb ik hier toch voor Zeer Goed gekozen.
Daar ik de CPU ook bij meerdere klanten heb geïnstalleerd en geen van allen klachten hebben. Bel of spreek ze regelmatig en vraag heel specifiek of de pc het nog goed doet. En of ze wel ééns een vastloper hebben meegemaakt en geen van allen heeft dat. Dit bij gemiddeld gebruik, surfen, internetten & office gebruik. (Vraag specifiek of ze wel eens een vastloper hebben meegemaakt. want tevredenheid zegt ook nog niet alles., daar tegenwoordig het geaccepteerd wordt van een PC dat die wel ééns vastloopt..)

Overklokbaarheid

Dit op goed gezet daar ik het CPU'tje nog niet echt aan de tand kon voelen.
Het CPU'tje is geen black edition dus je kan niet zomaar de multiplier aanpassen daar deze gelocked is.
Dus het werd even snel kijken of ik de kloksnelheid kon opvoeren met de reference clock speed.

Het hoogste dat ik er zo stabiel (lijkend) mee kon komen was alle vier de cores op 3,4GHz. maar lijkend zeg ik erbij daar ik het geen 24 uur kon testen.
Gewoon een middagje mee spelen zeg maar.
Deze clock was op lucht en zonder extra voltage.

Afijn., denk dat je voor het echte overclock werk beter een Phenom BE kunt kiezen.

Warmte productie

Dat was gewoon goed te noemen., maar ik moet mijzelf wel even vrijwaren.
Dit zijn gokken van wat ik me dacht te herinneren.
Dus negeer dit stuk gewoon maar.
Maar voor wat ik weet op standaard IDLE gebruik rond de 30C. (CPUID HW monitor)
Na ARMA 2 was het geloof ik rond de 37C.

MAAR BINDT ME HIER NIET AAN VAST!!

Dit is simpel en niet te ontkennen. Gewoon onwijs goed.
Voor een 80 euro processortje waar je nog mee kunt gamen ook. En dit alles op hoge settings. (niet extreem hoge dat zeg ik niet)
Vindt ik een hele prestatie.

OPMERKING : PLAGIAAT., DE PLAATJES ZIJN NIET VAN MIJ, ZOEK MAAR OP GOOGLE EN JE WEET WAAR ZE VANDAAN KOMEN. IK HAD GEEN FOTOCAMERA BIJ DE HAND., sorry ;)

edit
  • #1 Spelfouten eruit gehaald
  • #2 Schrijf logica even aangepast
  • #3 Kopjes t.b.v. overzichtelijkheid toegevoegd
  • #4 Geheugen toegevoegd

Heb jij ook een AMD Athlon II X4 640 Boxed?

Reviews door de redactie

Ik vind het leuk om een een review te lezen die minder op cijfertjes en getallen draait maar op gebruikerservaring & feeling.
Vrees niet, ik zal je er niet aan vast binden.

'pin me er niet op vast\

Ik zeur niet snel maar dit was wel een hele grappige verspreking :+
offtopic: ik-vorm is nooit dt </grammarnazi>

OT:

Ziet er uit alsof deze cpu zonder meer veel waar voor zijn geld is. Ik heb er ook en aangeschaft, eens kijken hoeveel sneller renderen zal gaan in Vegas Pro 10 t.o.v. mijn oude X2 245 3.5ghz op een ddr2 platform.
Ik heb net dezelfde steken nog steeds. Wel met een extra cooling op. Geclocked op 3,2Ghz.
Speelt inderdaad nog heel soepel.
MW3 en Blackops 2 draaien zonder problemen ism een 4870X2.
Idle draait ie 24-26° onder load 30-34° max

Goede cpu inderdaad voor weinig geld en nog steeds geen probleem met geen enkel programma te laden dus zal die ook nog een tijdje blijven steken.
Perfect ding als je op een budget zit. Nu voor nog maar 60 euro een goede quadcore als je dan nog een goede koeler erop plaats kun je na een lichte overclock werkelijk alles aan. Ik gebruik hem icm een HD5850 en alles loopt als een zonnetje! :)