Specificaties Rad. HD6850 (860MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC Review

eL_Jay 22 augustus 2012, 5.644 views

MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC

Pluspunten

• Extreem hoge OC- mogelijkheid
  • Geluidsproductie
  • Temperatuur
  • Topkwaliteit (1,5 jaar heftig gebruikt en nog als nieuw)
  • (Looks, who cares maar ik vind het persoonlijk een dikke kaart/koeler)

Minpunten

• Een van de duurdere 6850's

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Dit is mijn eerste review dus brandt me a.u.b. niet te hard af.
Voor mijn nieuwe systeem dat ik begin februari in elkaar heb gesleuteld was ik op zoek naar een budget/mid-range kaart met een zeer goede bang/buck verhouding die de komende 2jaar mij voorziet van framerates >40 in mijn singleplayer games met enigszins wat eye-candy aan en de resolutie op 1920*1080.

Daar ik tot op dat moment een totale computeranalfabeet was, besloot ik mij bij het welbekende tweakers legioen te voegen om hier de benodigde informatie in te winnen.

Na lang door fora, benchmarks, shops en reviews gesurft te hebben, heb ik de keuze gemaakt voor de MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC, dit omdat deze de hoogste factory oc had (860 tegen 820concurrentie, 775 reference), de beste koeler(cyclone), de hoogste benches haalde(dichtbij de 6870) en de betere OC maatregelen had (triple overvoltage, 6+1 phase power). Ook ben ik wellicht deels gevallen voor MSI's marketing met Militairy Class Components

Systeem

• Geheugen Type GDDR5
  • Geheugen Snelheid 4,4GHz
  • Geheugen Bandbreedte 256 bit
  • Koeling MSI's custom Cyclone
Op de kaart zit de mogelijkheid om een fanprofiel te kiezen, je kunt met een schuifje kiezen voor een silent of performance profiel. Ik raad iedereen aan om deze op silent te zetten daar dit ruim voldoende koeling biedt voor non stress-test gebruik (furmark, OCCT etc.) met hoge overclock (@998mhz - 1169mhz)
http://www.hardocp.com/images/articles/1295147349eZWFSxhzKK_1_12_l.jpg De cyclone koeling is echt een pareltje op het gebied van prestaties en geluid.

Een custom PCB waarop MSI's militairy class components geprikt zijn staat garant voor een stabiele werking bij hoge OC's

De 6 phase power supply zou ervoor zorgen dat er een stabielere energiestroom door de kaart gaat en zou stabielere OC's mogelijk maken. En over OC niets dan lof.

Accesoires
In de o zo grote doos zat naast de kaart een verloopje. Ik meen dat het een DVI naar VGA adapter is.
Voorts zaten er ook een handleiding, installatiegidsje en een cd-rom met drivers en utilities die ik zelf niet gebruikt heb. Over de kwaliteit hiervan kan ik dan ook geen uitspraken doen

Overclock
De reden waarom ik de kaart gekocht heb was om die in de toekomst over te klokken. Omdat ik op sommige spellen (crysis 1-2) niet de gewenste frame-rates haalde besloot ik maar wat eerder te beginnen.
En dat heb ik geweten :D.
Met het gebruik van de geniale tool afterburner heb ik zoveel meer kunnen overclocken dan dat ik verwacht had.
Normalitair kun je (naar ik vernomen heb) de gemiddelde kaart 10% overclocken. Zo niet de 6850 Cyclone.
De core clock van het reference model loopt op 775 mhz.
De core-clock van de r6850 cyclone loopt stock op 860 mhz
De maximale stabiele OC die ik heb (tot nog toe) gerealiseerd heb is 998 mhz core en 1169 mhz memory.
Hiervoor heb ik wel de voltages moeten verhogen
Zonder voltages wijzigingen heb ik de core-clock op 922 weten te klokken en het memory op 1126. Dit is volgens mij ook nog niet de max.

Temperatuur/Geluid
Op stock kloksnelheden blijven de temps. onder de 65 graden (63 C met furmark bench @1920-1080) en het geluid hierbij is van een dermate laag te niveau dat het niet stoort. (wel hoorbaar)
OC-ed lopen de temperaturen verder op (72 C met furmark Bench @1920-1080). Hierbij heb ik het fanprofiel wel op 100% gezet zodat de temps binnen de perken bleven.
Met het fanprofiel op 100% klinkt de kaart wel als een stofzuiger, echter er zijn geen rare bliepjes, kraakjes of piepjes te horen, enkel de luchtverplaatsing van de cyclone.
In non-test situaties kan het fanprofiel gewoon op auto blijven staan, want de kaart wordt zelfs bij crysis 1 met alles op max niet heet

Benchmarks:

plaatjes zie onderaan (excuses voor de schrale plaatjes)

Furmark 1.9.0 Benchmark preset 1080
Stock(860-1100mhz):1411 (63 C)
OC (998-1169 mhz):1614 (72 C)

3d mark Vantage: Performance setting
Stock(860-1100mhz):14161
OC (998-1169 mhz) :16143

3d mark 11: Basic Benchmark @ extreme
Stock(860-1100mhz):1046
OC (998-1169 mhz) :1178 (max temp 61 C)

Ben je op zoek naar een budget/mid-range kaart, die zeer goed presteert @1080p en een zeer hoog OC potentieel heeft, kijk dan niet verder dan de MSI r6850 Cyclone.

Update 22-8-2012
Na ruim anderhalf jaar gebruik werkt de kaart nog steeds als een zonnetje. Hij draait het laatste jaar op 920/1130 mhz bij stock voltage omdat dit voor mij nog steeds voldoende FPS geeft op 1080p in de spellen die ik speel. (4xAA is genoeg voor mij ;))
De kaart is nog steeds fluisterstil, maar ik heb hem dan ook goed onderhouden (stofvrij).
Drivertechnisch heb ik geen enkel probleem gehad met deze AMD, de door MSI meegeleverde tools zijn echter wel crap.
2de hands brengt deze kaart nu ongeveer 90 op en dat betekent dat ik in ruim anderhalf jaar tijd minder dan 90 heb afgeschreven. Ik ben echter nog niet van plan te upgraden en wanneer ik een 88xx haal gaat deze in
de HTPC om een goed 2de leven te lijden.

Ik zou de 6850 cyclone op het moment echter niet meer aanraden omdat hij gewoon te duur is. Een reference 6850 van 120 euro biedt mijn inziens de beste bang/buck verhouding van het moment voor resoluties van 1080p en kleiner.

Heb jij ook een MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC?

Reviews door de redactie

Wat game benchmarks zou wel leuk zijn, zelfs al haal je geen 60 FPS. Dit geeft gewoon het prestatie niveau weer van de kaart.

Wat betreft het plaatje dat te groot is, er is ergens op tweakers.net een pagina waar al de tags staan. Daar staat waarschijnlijk ook de tag die je nodig hebt om het plaatje te verkleinen.

[Reactie gewijzigd door Bjornmeijer935 op 11 april 2011 15:19]

Heb geen games met een ingebouwde benchmark functie helaas
Heb geen games met een ingebouwde benchmark functie helaas
3DMark, lightsmark en furmark zijn sowieso gratis te downloaden mocht je daarmee willen testen.
3d vantage, 11 en furmark zitten er al in ;).
Zal morgen eens met fraps aan de slag gaan
Dat hoeft niet perse. Met de gratis versie van FRAPS kun je ook je FPS bekijken, als je @ random momenten die score opschrijft en dan gemiddelde ervan maakt, dan heb je ook al wat.

Je kunt natuurlijk ook de ingebouwde tool van FRAPS hiervoor gebruiken
offtopic:
Gebruikt in combinatie met 620 Watt voeding en bij systeem staat 520?
p.s. Iemand die weet hoe ik van mijn plaatjes de resolutie kan wijzigen (Furmark, bench, temps)? Deze zijn namelijk 1920-1080
Ehh, paint, photoshop of een van de vele (freeware) photoresizers
Ook een gelukkige bezitter van deze kaart.
Geluid was voor mij ook een groot plus punt, zeker in combinatie met een "koude" gpu.
FarCry2 met alles op max. bij 1680x1050 laagste benchmark score 47 frames, gemiddeld ongeveer 60. Zonder extra overklok komt de gpu temp op 55 C.
Nee, maar de antec 300 in combinatie met 1 extra fan zorgt voor meer dan voldoende airflow.
Weet bijna zeker dat dit de koelste 6850 is.
Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van die plastic doosjes die vol met stof raken en waardoor dan de lucht naar buiten geperst wordt==> resultaat: veel geluid en slechte koeling.
De kaart is een echte aanrader, al is 2x de 5850 extreme toch wel de ultieme bang for buck van het moment
Leuke review.

De kaart zelf is echter lelijk.
Tnx, maar over smaak valt niet te twisten ;)
Vind dit leuker als al die plastic dozen.
Toeval of niet, maar die eerste screenshot heb je op een mooi tijdstip gemaakt. :+
lol, was me nog niet opgevallen:P
Nice review! Het grappige is dat ik bijna precies de zelfde pc had bedacht.
Hoe zit het met de koeling? Het word nu niet naar buiten geblazen, dus..

Groetjes, W
Ik heb een kleine Fractal Design Core 1000 kast met deze kaart, en alleen maar een 800 rpm fan aan de zijkant die lucht naar buiten toe blaast. De kaart heb ik nu op stock voltage op 940/1140 (!!!) en hij wordt in games niet heter dan 85 graden, en dat is echt na 5+ uurtjes.
3 sterren.

zou wel mooi zijn als de plaatjes in de review zitten, en bij overclock zeggen hoeveel je het voltage dan omhoog hebt gedaan, moest nu helemaal inzoomen om het te zien bij het plaatje :P

6850 is nog steeds relevant, nu nog de beste koop.
kan hij ook een beetje leuk gedownclocked trouwes?

heb bv mijn 6950 op 100/200mhz op 0.75v draaien 2d, doet echt 2watt ofzo.
Undervolten doe ik nog niet aan aangezien hij in mijn game-rig zit.
Wanneer hij over een jaartje naar een 300watt HTPC verhuisd zal ik eens kijken naar undervolten en zal ik de review weer een update geven.