Specificaties 14,1MP, HD filmen, 4x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon PowerShot A2200 Zwart Review

Coeluh 9 januari 2012, 3.475 views

Canon PowerShot A2200 Zwart

Pluspunten

• User Interface
  • Automatische modus erg intelligent

Minpunten

• Soms wat traag
  • Ruis bij weinig licht (logisch)
  • Bouwkwaliteit

Snelheid en automatiek Score: 3
Batterijduur Score: 4
Context
Ik heb een Nikon D90 DSLR voor de mooie plaatjes. Ik had een IXUS 75, die zijn dienst erg goed had bewezen, waar helaas het schermpje van kapot ging. Deze gebruikte ik voor uitgaan en weekendjes naar het buitenland met een studentengroep. Een nieuwe kopen bleek uiteindelijk voordeliger te zijn.

Algemeen
Ik ben uitgekomen op de Powershot A2200, gebasseerd op prijs en functies. Wat ik belangrijk vond was de bouwkwaliteit, batterijduur en de software. Canon heeft met zijn compacts, ook bij de IXUS 75 een mooie simpele UI, die ze blijven doortrekken naar de meeste compacts. De camera heeft 4x optische zoom, ik wilde minimaal 3, maar zoomen doe ik eigenlijk zelden. Hij schiet op 14 megapixels, maar dat weegt niet op tegen de 12 van mijn Nikon. Minimaal 10 is tegenwoordig niet teveel gevraagd. Uiteraard een flitser en schermpje erop. Viewfinder is tegenwoordig erg zeldzaam, en vond ik ook geen vereiste. Wat ik wel een leuk extraatje vond, iets wat tegenwoordig ook niet heel speciaal is: 720p filmen.

Ergonomie
De camera is ongeveer evengroot als de IXUS 75. Hij heeft een mode dial, die een aantal modes heeft. Zoomen gaat met een disc met een piefje die om de shutterknop zit, allemaal erg intuitief. Het enige wat even wennen was, waren de knopjes naast het schermpje. Deze hadden van mij net wat verder mogen uitsteken.
Het matte plastic ziet er prima uit, erg gelikt design voor die prijs. De bouwkwaliteit is ook goed, hij voelt stevig aan en kan tegen een stootje.

Prestaties
Overdag bij goed licht maakt bijna elke camera acceptabele foto's. Het gaat het erom hoe de camera omgaat met slechte lichtomstandigheden. De autofunctie doet het op dit gebied erg goed. Zelfs met minimaal kaarslicht zit te sluitertijd rond de 1/20, waardoor je gewoon een foto kan maken. Wel heb je dan wat meer ruis door een hogere ISO. Persoonlijk vind ik dat niet heel erg storend.
De flits die er op zit is ook erg goed afgesteld. Gezichten hebben gewoon nog voor een deel hun eigen kleur en zijn niet overbelicht, wat bij mijn oudere camera soms wel t geval was.
De batterijduur is voor mij goed genoeg. Bij compacts heb ik de maatstaf dat hij minimaal 1 avond stappen door moet gaan. Dat heeft deze nu al een paar keer bewezen.
Het enige wat niet zo goed is aan deze camera is de snelheid. Het terugkijken van foto's gaat niet supersnel, maar acceptabel. De burst mode is echter onbruikbaar. Hij haalt nauwelijks 1 frame per 2 seconden. Maar: hier koop je de camera niet voor.
Er zitten wel een tal van fun-cties op. Dingen die je niet echt nodig hebt, zoals tilt-shift faker, fish eye faker etc. Verder heb je nog een waslijst aan presets die ik persoonlijk nooit gebruik.

Al met al is het een prima camera, zeker voor die prijs van slechts 109 euro.

Note: Ik speel altijd enorm veel met zo'n gadget, maar gebruik vaak maar 1 modus. Face detectie en dat soort features vind ik nooit zo spannend, dus die ontbreken nog in mijn review. Uitbreidingsmogelijkheden zijn er niet, maar zijn ook niet gewenst met een compact.

Update
Duurzaamheid valt toch een beetje tegen in vergelijking met mijn oude Ixus 75. Hij is erg kras en deuk gevoelig, en krijg de laatste tijd vaak een memory card error, waar ik even moet blazen in het SD kaart slot. Lees echter wel, dat deze camera wordt gebruikt door een student die wekelijks een feestje heeft waar de camera zo nu en dan op de grond kan vallen. Redelijk lomp gebruik dus.

Update 2:
De camera heeft inmiddels het loodje gelegd. De bouwkwaliteit is dus toch niet goed genoeg voor lomp studenten gebruik. Voor een vader, familie oid camera is het echt een prima camera, maar nu hebben we een camera gekocht (IXUS 220HS) en die hebben we verzekerd, omdat we toch redelijk lomp waren.

• SanDisk 4GB SDHC Card

Heb jij ook een Canon PowerShot A2200 Zwart?

Kan je dan niet beter een shock-, waterproof camera nemen:

Note: waterproof camera zijn meestal ook schockproof, maar check voor de zekerheid ook zelf .
Bouwkwaliteit als negatief is dus niet juist?