Clickfree Wireless Automatic Backup 500GB Review

mhuisman 1 maart 2011, laatste update op 1 maart 2011, 1.308 views

Clickfree Wireless Automatic Backup 500GB

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • Interessante prijs
  • Mooi design
  • geruisloos
  • werkt volledig automatisch

Minpunten

• Geen beveiliging per backupset

Features Score: 5
Intro
Het maken van een backup van je foto's, video's en documenten op je thuiscomputer(s) vergeet bijna iedereen. Pas als je harddisk crashed of als je per ongeluk iets weg hebt gegooid, zeg je "had ik nou maar..."
De Clickfree Wireless 500GB komt hier zeer goed van pas. Ik heb deze gadget van de importeur gekregen om hier even mee te "spelen". In eerste instantie was ik een beetje sceptisch of dit apparaat wel zou doen wat er beloofd wordt. Ze beloven een device waarmee, een leek op IT gebied, heel eenvoudig een wireless backup kan configureren en maken! Na gebruik heeft de Clickfree Wireless 500GB mij overtuigd van zijn kunnen. Voor diegene die twijfelt of deze gadget iets voor hem of haar is, lees onderstaande review en overtuig je zelf!

De inhoud
Bij het openen van de doos kom je direct de Clickfree Wireless tegen welke net even groter is dan een USB schijf. Verder kom je in de doos een adapter, een poetsdoekje en een beknopte handleiding (Quick Install Guide). Meer heb je met de Clickfree ook niet nodig, de stappen voor het installeren van de Clickfree staan hier precies in. Niets meer en niets minder.

Specificaties
  • Capaciteit: 500GB / 1TB
  • Afmetingen: 102 x 102 x 25 mm
  • Compatibiliteit: Windows/MAC
  • Connectiviteit: USB 2.0/802.11b, g, n
  • Meer informatie: http://tinyurl.com/clickfreeinfo
  • Prijs: 500GB:¤150,- 1TB: ¤199,50
Uiterlijk
De Clickfree heeft een strak design, voor het gebruikte materiaal komt het meegeleverde poetsdoekje erg van pas. Als je de Clickfree verder onder de loep neemt, zie je aan de voorkant een Wi-Fi symbool waaruit je kunt opmaken dat het een draadloos device is. Aan de onderkant zie je een lichtbalk welke oranje brandt als hij nog niet verbonden is met je Wireless access point en blauw als hij wel verbonden is. Aan de achterkant zit de USB kabel verstopt en de aansluiting voor de power adapter.

Installatie
Voor de installatie van de Clickfree moet hij aangesloten worden op een vrij USB slot zonder dat de voedingsadapter aangesloten hoeft te worden. Bij het aansluiten wordt je direct verwelkomd door een wizard waarbij hij na een countdown een backup wil maken. Door op Pause te klikken kun je de backup pauzeren. Voor een leek is het prima om de backup direct te laten starten. Als IT-er wil je uiteraard eerst de opties in stellen. Door op "Do More" en vervolgens op "Opties" te klikken kun je instellen waar je een backup van wilt hebben. Je hebt hier de keuze om een backup te maken van bestanden met een bepaalde categorie. Met deze categorie geselecteerd, kun je kiezen voor specifieke extensies en in welke folder er gezocht moet worden. Tevens kun je de keuze maken om een of meerdere folders te selecteren waar je een volledige backup (met uitzondering van de niet geselecteerde extensies in de eerste stap) van wilt maken. Na het configureren wordt de Backuplink software geļnstalleerd.

Om draadloos een backup te kunnen maken moet je de Clickfree eenmalig configureren met de instellingen van de Wireless Access point. Zodra deze geconfigureerd zijn, kun je nog instellen met welk interval er een backup gemaakt dient te worden.

Als je ook een computer hebt staan zonder een draadloze verbinding, is het alleen nodig om de Clickfree Wireless aan te sluiten en de Backuplink Software te installeren. De Backuplink software zoekt de Clickfree in je netwerk en maakt netjes een backup van de geselecteerde bestanden.

Backup maken
Het maken van een backup kan dus op 3 manieren. De eerste manier is via de USB poort. Zodra je hem aansluit zal de Backuplink Software aftellen voor het maken van de backup. Voor ongeduldige mensen kun je ook direct op Start drukken, waarna hij eerst gaat zoeken naar nieuwe bestanden sinds de laatste backup en vervolgens de backup start. De tweede manier is via je router, dit is handig voor computers zonder draadloze verbinding. Als je hier handmatig een backup wilt starten, kun je dit doen door op het Clickfree status icoontje klikken (in de systray). Zodra je hierop klikt, wordt de Clickfree Backuplink software gestart en kun je direct op Backup klikken. De derde manier is de draadloze manier welke identiek werkt als de tweede manier.

Bestanden herstellen
Het herstellen van bestanden is eigenlijk net zo eenvoudig als het maken van een backup. Via het Status icoontje van de Clickfree kom je bij de Restore optie. Het is hier mogelijk om van alle computers waar je ooit een backup van gemaakt hebt op de Clickfree, bestanden te herstellen. Dat kan heel makkelijk zijn, ik kon alleen geen instelling vinden om dit met een wachtwoord te beveiligen (ik kan wel een paar redenen bedenken waarom je je bestanden zou willen beveiligen). Je kunt individuele folders of bestanden selecteren en terugzetten naar een folder naar keuze.

Extra features
Naast het maken van backups heeft de Clickfree Wireless nog een aantal interessante features
  • Music Manager. Hiermee kun je je muziek en de playlists van iPod, iPhone, iPad, etc delen via je Clickfree Wireless tussen al de aangesloten computers.
  • DVD Burner. Met de DVD burner is het mogelijk om een DVD te branden van de gemaakte backups.
  • Smart Viewer. Met de Smart Viewer kun je je backups bekijken en eenvoudig foto's delen via e-mail en/of Facebook.
De Clickfree Wireless Backup is een geweldige gadget, er is dus maar weinig negatiefs over schrijven. Ik had de beschikking over een Clickfree Wireless backup 500GB, maar de 1TB versie is ook al verkrijgbaar. Naar mijn mening is het niet beschikbaar zijn van beveiliging per gebackupte computer het enige minpunt. Het is een onmisbare gadget voor iedereen die maar een beetje digitaal bezig is!

Heb jij ook een Clickfree Wireless Automatic Backup 500GB?

Dit is mij te gemaakt allemaal, het komt op mij over als reclame maken voor een produkt in plaats van een review.

Dit baseer ik ook op je registratiedatum, maandag 28 februari 2011. Je hebt speciaal een account gemaakt voor deze review lijkt mij.

Als ik mij vergis, mijn excuses.

[Reactie gewijzigd door unimatrix zero op 1 maart 2011 17:25]

Ik begrijp je reactie. Ik interesseer me al een tijd voor gadgets en bezoek tweakers.net vrijwel dagelijks. Het leek me een keer leuk om een review te schrijven over een apparaat waar ik heel erg over te spreken ben. Ik ben vrij kritisch, dus kom die niet veel tegen. Eens moet de eerste keer zijn voor een review :) . Vandaar dat deze review vrij snel volgt na het aanmaken van mijn account. Ik hoop dat dit niet de laatste review is. Ik zal er overigens ook een keer een schrijven over een product waar ik minder over te spreken ben.

Ik ben systeem beheerder bij G-Star, dus ik ben geen importeur oid van deze apparaten.

Je excuses zijn aanvaard trouwens ;)
Ben blij dat ik mij vergist heb, want de review is echt goed gemaakt, en ik denk dat je er wel wat tijd in hebt gestoken. Succes alvast bij je volgende review :)
Wat ik een beetje mis zijn de snelheden. Hoe snel gebeurd een vackup van een X aantal GB en hoe snel herstel je een backup van X aantal GB?
Het gaat via Wifi of USB. Nu is het bij USB naar mijn verwachting een stuk sneller maar dit blijft een interessant punt.
Dat is inderdaad iets dat ik in mijn review mee had moeten nemen. Je maakt een eerste backup via USB (2.0), dus haal je daar als het goed is 480 Mbit/s, de schijf is 5400rpm. Ik heb niet getest hoe snel hij een backup maakt van een x aantal GB. Voor het maken van een backup via Wifi is het lastig een snelheid te bepalen, dit is maar net afhankelijk van je verbinding. Bedankt voor je reactie en je kritiek...
Goede uitgebreide review trouwens, geeft een goed en volledig beeld van de werking en de mogelijkheden. :)
interessante prijs maar wat is die dan?
ik heb je antwoord per ongeluk los gepost van jouw vraag. Ik heb het toegevoegd aan de review.
Dat was ik inderdaad vergeten, het is nu toegevoegd (mijn excuses ;) ) Ik kan het artikel zelf niet aanpassen, dus kijk bij de specificaties...

[Reactie gewijzigd door mhuisman op 1 maart 2011 16:11]