Gigabyte GA-D525TUD Review

egmarchand 1 maart 2011, laatste update op 1 maart 2011, 2.734 views

Gigabyte GA-D525TUD

Pluspunten

• Klein, zuing, en alles onboard.

Minpunten

• Negatieve eigenschappen ben ik nog niet tegengekomen.

Layout Score: 5
Ik wilde al een tijdje een zuinige en kleinere thuisserver hebben. Mijn huidige server met Pentium4 in een tower verstookte zo'n 100W en dat 16 uur per etmaal, 365 dagen per week. Een behoorlijke energie rekening dus. Ik heb op dit moederbord 2 * 2 TB EcoGreen schijven van Samsung aangesloten, 2GB memory en ingebouwd in een Antec New Solution NSK1380 met 80+ voeding. De hele configuratie verstookt nu zo'n 18W. Tel uit je winst. Dat moederbord heb ik in een jaar terugverdiend.
Ik heb op de server OpenSuse 11.3 geinstalleerd met een software RAID1 en LVM. Installatie verliep vlekkeloos. Alle hardware wordt netjes ondersteund. En over de performance ben ik ook tevreden, ondanks de wellicht wat trage schijven. Met deze configuratie heb ik meer functionaliteit dan een NAS en dat voor dezelfde of lagere prijs. Hoe deze configuratie zich zou gedragen als MediaCenter PC weet ik niet dat wordt wellicht het volgende project. Duidelijk is wel dat deze schijven en kast superstil zijn en de ventilator op het moederbord is ook redelijk stil. Een prima combi.

Heb jij ook een Gigabyte GA-D525TUD?

365 dagen per week xD Dat is een duur grapje, ja :P

(Ik snap wel wat je bedoelde)

Leuk om te zien dat je moederbord zichzelf terug verdient :) Zo hoort het
Ik heb geen speciale trucs toegepast. Ik heb het verbruik gemeten met een meter tussen wandcontactdoos en steker. En dat bleek dus 18W te zijn.
Waarom software RAID als het moederbordje zelf ook RAID support? Biedt het voordelen?
Ja, het biedt ook een groot voordeel. Als je onboard RAID-controller stukgaat, moet je exact dezelfde RAID-controller gebruiken om je gegevens te kunnen lezen (In ieder geval bij RAID5, bij RAID1 weet ik het niet). Gebruik je software RAID, dan heb je dus geen controller die kan falen en kun je dus in principe altijd bij je data (mits er geen schijf faalt natuurlijk).

[Reactie gewijzigd door Nitrous op 24 mei 2011 17:49]

Ik heb het bordje ook, alleen vind ik de CPU-fan net niet stil genoeg. Beetje storend aangezien de pc op mijn kamer staat :p
Welke voeding heb je er precies in zitten en hoe / onder welke omstandigheden heb je het verbruik gemeten?
Heb hetzelfde bordje momenteel draaien met WHS 2011. Bij mij verstookt hij 27W idle. met Fedora14 verstookte hij 25W. eea wordt gevoed door een Antec earthwatts 380W. Verder hardware nagenoeg gelijk. Heb je nog speciale tweaks uitgevoerd als undervolten om op de 18W te komen?

[Reactie gewijzigd door htpclover op 27 november 2011 15:17]

Ik beschik over hetzelfde mobo en een coolermaster 85+ voeding van 430w
er zitten 6x2TB (pci raid kaart erbij) in en het spul draait op windows server 2008 r2

Het verbruik komt bij mij op zo'n 50watt uit.
Wat voor snelheden haal je met de genoemde configuratie, ik twijfel heel erg tussen een synology of een servertje bouwen. als deze snelheden haalt van een ds211 ben ik uit :)
Ik heb geen meetingen gedaan vwb snelheid. De fileserver is voornamelijk voor data/backup opslag en ik lees weinig vanaf de server. Snelheid is voor mij dus niet zo relevant. Maar ik bekijk weleens films op mijn laptop en dan is de server snel genoeg om DVD contect aan te leveren. Ik maak wel gebruik van een gigabit aansluiting. Kortom ik ervaar het als snel genoeg.
Hopelijk heb je hier wat aan.