Acer AL2423Ws Zilver Review

voodooless 29 november 2006, 2.374 views

Acer AL2423Ws Zilver

Pluspunten

• prijs
  • grootte & resolutie
  • uitmuntende kijkhoek
  • kleurenweergave
  • contrast en helderheid

Minpunten

• ontbreken van features als USB, cardreader en video inputs
  • niet geheel uniforme verdeling van wit over het scherm (echter geen zichtbare gevolgen voor de rest van de kleurenweergave)
  • voet niet in hoogte verstelbaar
  • looks zullen niet iedereen aanspreken

Rede van aankoop
Aangezien ik volgend jaar ga verhuizen en ik weinig plek zal hebben voor een groot scherm (had eerst een 21" CRT van philips), was ik op zoek naar een mooi LCD scherm. Aangezien ik al 21" gewend ben moest het dus zeker niet kleiner worden. Ook wilde ik graag een breedbeeld scherm hebben. Eerst heb ik gekeken naar 22" wide LCD modellen. Die hebben echter een beperkt resolutie en het zijn TN pannels met een matige inkijkhoek, en minder goede kleurenweergave. De volgende stap was dus een 23 of 24" model, welke allemaal een PVA panel hebben. Video functies vond ik niet zo intressant, wel een DVI-D ingang. Zo kun je altijd nog een DVD-recorder met HDMI aansluiten. HDCP is ook niet echt spannend, want het gaat vermoedelijk toch niet gebruikt worden ;) Verder vind ik USB hubs en card readers niet interessant. Een monitor moet beeld geven, en niks anders. Wil ik een USB hub, dan koop ik wel een USB hub.

Zo kwam ik dus al snel uit bij de Acer, met name ook vanwege de prijs.

In de doos
In de gigantische doos is niet veel te vinden naast het scherm. Wel een overvloed aan stekkers voor iedere denkbare plek in de wereld, een DVI-D kabel, en een VGA kabel. Natuurlijk ontbreekt ook het tulp->tulp stekkertje voor het geluid niet. Verder vind je natuurlijk het scherm, netjes in flink wat piepschuim verpakt.

Het scherm
Ondanks dat het een beetje plastiek aanvoelt is het toch een erg degelijk scherm. De voeding zit in het scherm, dus geen last van nog een extra adaptertje onder je bureau. De voet is erg degelijk en stabiel. Het scherm is niet in hoogte verstelbaar, maar je kunt het wel in naar boven en naar onder draaien. De hoogte van de voet is op zich al prima. De voet heeft ook netjes een sleuf waar je de kabels door kunt leggen.

Aansluiten
Is natuurlijk een kwestie van DVI-D kabel aansluiten, stekker in het stopcontact en klaar :) Natuurlijk is het wel even zaak om de PC even in de juiste resolutie in te stellen. Lagere resoluties worden netjes gescaled naar 1920x1200. Dat ziet er nog behoorlijk goed uit.

OSD
Het OSD is eenvoudig maar doeltreffend. Heb je het scherm digitaal aangesloten, dan kun je een aantal dingen niet instellen (positie en fase en lock bijvoorbeeld) omdat dat al automagisch gebeurt. Verder kun je kleurtemperatuur instellen en natuurlijk ook contrast en helderheid.

Software
Kan ik niks over zeggen. Ik gebruik dit scherm uitsluiten i.c.m linux. En al was het niet zo zou ik de software niet installeren, omdat het sowieso weinig zinvolle tooltjes zijn die vooral het opstarten nog strager maken ;)

Kijken
Wat als eerste opvalt is de enorme helderheid en contrast van dit scherm, en natuurlijk de goede scherpte t.o.v mijn oude 21" CRT. De resolutie is erg prettig en de pixels zijn niet te klein. De kleurenweergave is erg goed. Echter vind ik de weergave van wit niet geheel uniform. Dat lijkt echter weinig invloed te hebben op de rest van de kleurenweergave, die gewoon erg goed is. Bij mijn model heb ik geen enkel defecte (sub)pixel kunnen ontdekken. Verder was ik erg blij verrast door de enorm goede kijkhoek van het scherm. Vrijwel in alle posities is het beeld prima! Ik speel geen games, dus daar kan ik niks over zeggen. Bij films is het beeld subliem. Ik heb geen last van vegen door traagheid. Wel meende ik een kleine delay waar te nemen tussen beeld en geluid, iets wat in games misschien een probleem kan vormen.

Voor het geld absoluut een enorm mooi scherm als je geen problemen hebt met de missende features. Heb je dat wel, dan zul je wat dieper in de buidel moeten tasten. Over design walt natuurlijk te twisten. Op zich ziet het scherm er gewoon netjes en professioneel uit. Het voelt degelijker dan het eruit ziet. Verder is het beeld uitstekend en geschikt voor verschillende toepassingen.

Heb jij ook een Acer AL2423Ws Zilver?

"pixels zijn niet te klein" ?

Je beseft dat kleiner beter is bij LCD?
I'm going through exactly the same thought process.
Looking initially for a 22" but don't like TN panels and don't want to wait for MVA/PVA to show up.
At 700 euros this becomes something to look at.
The concern I have is about the infamous NO SYNC issue that many people seem (or was it in the first generation) to experience.

I also see that some shops advertise a 1 year warranty, some 3 years. Some shop say on-site, other say carry-in. Which one is it ?

I would also be ok to pay for a "3 year - 0 defect pixel" warranty but can't find a shop that offers that. Any help there welcome.