AMD Athlon 64 X2 4600+ Manchester Boxed Review

Asmodean 29 november 2006, 6.625 views

AMD Athlon 64 X2 4600+ Manchester Boxed

Pluspunten

• dual-core
  • wordt niet heet (dus -->stil)
  • boxed koeler (heat-pipe)
  • stabiliteit

Minpunten

• vreet energie - 110watt
  • prijs (ivm Core 2 Duo)

Aangezien ik ga overstappen op een andere processor, wilde ik nog even een survey schrijven over mijn 4600+ processor voordat deze de deur uitgaat.

Een aantal maanden geleden kon ik voor het eerst gebruik maken van een dual-core processor, de AMD Athlon X2 4600+. Hiervoor had ik altijd single core processors van AMD, maar ik vond het toch tijd worden voor een dual-core processor.

Ik begon met een 3000+ processor en ging toen over naar een 3800+/4000+ processor. Dit scheelde 400Mhz en het verschil was zeer goed te merken in de applicaties die ik draaide (voornamelijk Windows, Office applicaties, photoshop en andere tekenprogramma's, enkele games).

Dus ik hoopte dan ook dat de stap van een 4000+ naar een 4600+ processor ook veel zou uitmaken; de 4600+ heeft immers een 2de core (alhoewel ze wel beiden op 2400Mhz draaien).

De AMD X2 processors worden met een nieuwe boxed koeler geleverd: eentje met een koperen heatpipe. Dit is echt een perfecte koeler! Hij doet zijn werk erg goed en hij kan makkelijk op een lagere snelheid draaien zonder dat de processor veel in graden stijgt. De X2 koeler is ook lekker makkelijker te installeren.
Maar ik had hier nog een Zalman 7700-Cu processor koeler liggen en die koelt toch wel ietsje beter. Na deze op mijn moederbord te hebben gemonteerd, bleek de Zalman koeler de processor enkele graadjes koeler te houden. Vooral op de allerlaagste koelersnelheid, was de zalman toch wel beter dan zijn boxed concurrent. Op dit moment draait de Zalman koeler op de laagste toerensnelheid en houdt beide processor cores op 40-45 graden (AMD Cool'nQuiet staat niet aan).

Helaas verbruikt de processor (volgens BalusC zijn website) maximaal 110Watt. Een single core 4000+ verbruikt maximaal 89Watt, dus dan valt 110Watt voor 2 cores erg mee. Ook in vergelijking met Pentium 4 D processoren (130Watt), is dit een laag energieverbruik. Maar in vergelijking met Core 2 Duo is 110Watt juist extreem hoog aangezien C2D processoren maar maximaal 65Watt verbruiken.

Qua stabiliteit ben ik erg tevreden over deze processor. Alhoewel stabiliteit meestal meer te maken heeft met het moederbord en de drivers, heeft deze processor nog geen enkele instabiliteit vertoont.

Na 2-3 maanden met deze processor te hebben gespeeld, moet ik tot de conclusie komen dat er geen groot verschil met de 4000+ processor is. Er is wel, uiteraard, een groot verschil als er meerdere applicaties tegelijk worden gedraaid. Het maakt in principe niet veel uit hoeveel applicaties er open staan, alle programma's blijven op dezelfde snelheid draaien. Maar als je niet vaak meerdere zwaardere programma's tegelijk hebt draaien, dan zul je niet veel verschil merken tussen een 4000+ en een 4600+. En dat vind ik eigenlijk een beetje jammer. Uiteraard ligt dit niet aan AMD, of aan de processor, maar het ligt aan het feit dat er nog te weinig software is die gebruikt maakt van een 2de processor core.

Ik hoop dat er in 2007 meer software komt die prestatiewinst kunnen boeken met een dual core processor. Bijna alle programma's die op Windows XP draaien, gebruiken maar 1 core waardoor je geen prestatiewinst hebt als je niet aan multi-tasking doet.

Dus voor de mensen die nu met een single core 3800+/4000+ zitten en overwegen om een X2 aan te schaffen, maar niet of weinig aan multitasking doen, adviseer ik om geen X2 te kopen en gewoon lekker bij de single-core te blijven en volgend jaar naar een dualcore AMD of Intel over te stappen!

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 4600+ Manchester Boxed?

Goede survey :)

Ik heb exact dezelfde processor / moederbordcombinatie. Ben er echt supertevreden over. Waar ik met de nforce drivers van mn vorige mobo i.c.m. amd 3700+ nog weleens ruzie had, is deze combi z heerlijk stabiel.

Ik ben van een 3700+ @ 4000+ naar deze X2 4600+ gegaan en ik merk wel degelijk snelheidswinst, ook gewoon in windows. Alles laad net wat sneller, het zijn nu echt de harde schijven die de boel niet meer bij kunnen benen.

Gebruik mijn pc voor uiteenlopende dingen. Grabit/quickpar/winamp zijn veelgebruikte programma's en daarnaast vaak nog een beetje gamen, wat met photoshop rommelen enz. Op die momenten (en bij mij dus eigelijk de hele tijd) ben ik erg blij dat ik een dual core cpu heb. Via het LCD schermpje van mn G15 toetsenbord kan ik de cpu activity zien en dan zie je toch dat ie ook bij simpele dingen vaak met 2 cores actief is.

Minpunt is inderdaad het stroomverbruik. Ik vind het op dit moment niet heel erg aangezien ik mn laptop veel gebruik (ook met X2.. een Turion TL52 :D ) maar over een half jaar gaat mijn cpu ook plaatsmaken voor iets zuinigers. Ik ben AMD fan dus ik wacht tot de AM2 5600+ er is, die is een stuk zuiniger.

Mijn cpu blijft trouwens icm een zalman 7000cu netjes op 35 graden idle en max 45 @ load. Cool'n'Quiet aan.

Lol, ondertussen bijna zelf een survey bij elkaar getypt :P
als nadeel 110watt?

Die 110Watt is slechts de TDP voor het model wat jij hebt/had.
Waarschijnlijk heeft het daadwerkelijke vebruik van de X2 4600 niet eens in de buurt gezeten van dit verbruik.

Bij AMD is de TDP namelijk het theoretische max verbruik.
de TDP van AMD kun je ook niet 1:1 vergelijken met die van Intel want Intel berekent hem anders. Bij de Pentiums was het zo dat de theoretische max hoger lag dan de door Intel aangegeven TDP.

Ja je C2D zal minder verbruiken dan je X2 4600 maar het verschil zal niet zo groot zijn als jij denkt.
Daar heb je inderdaad gelijk in.

Maar als je nu kijkt naar de TDP's van de nieuwe generatie AMD processoren zie je TDP's van 65W tot ergens tegen de 80W voor de snelste versies. Ook bij DIE cpu's is dat dan een theoretisch verbruik, oftewel in de praktijk gebruikt ie minder. Dan blijft het verschil dus behoorlijk groot met de 110W die men opgeeft voor deze 4600+ Manchester.

Ik heb bij de mijne c'n'q ingeschakeld en dus loopt ie 80% van de tijd op 1.0 Ghz ipv 2400Mhz dus dat zal flink schelen. Daarom vind ik het verbruik ook niet echt een nadeel.

Echter nu die nieuwe videokaarten zo veel meer verbruiken, ga je (ik in ieder geval) toch wel kijken waar je dan wat op kunt besparen. Als ik op deze manier het verbruik weer wat omlaag kan halen is dat mooi meegenomen. Aangezien ik dan wel de pc betaal, maar mn ouders de stroomrekening. Vind het toch wel belangrijk om dan te proberen die niet al te hoog op te drijven :)
Je hebt het nu over de absolute max. die hij kn gebruiken. Hij zal die echter nit halen.
Dat weet ik.

Mijn punt blijft dat de absolute max van mijn huidige s939 4600+ 110W is en die van een nieuwe AMD cpu (zie artikel frontpage van vandaag) slechts 65W. En voor die cpu's geld dus ook dat dat de absolute max is.

Dat is dus een _behoorlijke_ besparing.
Mooie survey :)

Als je m nog kwijt wil... :9 :*)
Hele mooie survey. Ik ben blij met wat je schrijft.
Ik zit namelijk al enige tijd te twijfelen of ik van mijn 4000+ naar een X2 4600/4800 zou gaan. Door jou survey heb ik nu definitief besloten dat niet te doen.

Dus even de portemonee dicht houden en sparen voor een nieuw systeem.

Dank je!
Bedankt voor de tip,

ik heb nu een 4000+ op 3,012 Ghz draaien en zit een tijdje te twijfelen om naar X2 over te stappen. Maar ik blijf dan nog wel eventjes door sparen voor C2D :)
Ey :)
Bdankt man. k ben zelf een PC aan het samenstellen. en deze processor lijkt me wel goed.
met een MSI NX8800 GTX Overclocked hehehe :D dus Bdankt voor de review. k ga deze er in zetter :)