Specificaties Behuizing - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One P160 Zilver Review

Soepstengel 27 november 2006, laatste update op 5 december 2006, 760 views

Antec Performance One P160 Zilver

Pluspunten

• Mooi design zonder te veel poespas
  • Slee's
  • Duimschroeven
  • Frontpanel
  • Temperatuur sensors zelf te plaatsen

Minpunten

• Kabel boompjes niet gelabeld
  • Geen voeding

Deze kast heb ik een aantal jaren geleden gekocht vanwege zijn koel mogelijkheden (12cm fans). Er zat geen voeding bij dus dat was wel jammer maar voor de rest is deze kast perfect.

Ik wou een kast die er netjes uitzag, ik hoefde geen zeiraampje want die kan ik toch niet zien. Deze kast had (toen der tijd) geen zij raampje maar wel 3 mooie blauwe leds aan de voorkant. De kast zelf zag er ook zeer netjes uit met het geborstelt aluminium. De voorkant is voorzien van speciale DVD/CD-rom klepjes zodat je geen lelijke witte of zwarte DVD/CD-rom ziet zitten aan de buitkant, ook hier is weer goed over nagedacht!

Bij de kast zaten handige duimschroevjes die je kan gebruiken om je kast open en dicht te doen. Ook zat er een sleutel bij om de kast eventueel op slot te doen. Ook zaten er duimschroevjes voor de PCI sloten wat ook heel erg handig is. Alle schroevjes in de kast zijn eingelijk duimschroevjes. De harde schijf trays, de CD-rom trays, moederboord plaat, de voorkant van je kast echt alles. In principe heb je dus geen schroevendraaier nodig maar natuurlijk kan je met een schroevendraaier alles veel strakker aandraaien dan met je duimen.

Je harde schijven kan je makkelijk inbouwen met de meegeleveerde slee's. Je monteert je harde schijf in de slee en daarna schuif je de harde schijf heel simpel de kast in. Dit zelfde geldt voor de CD-roms, precies hetzelfde systeem.

Het moederboord kan je makkelijk installeren door de plaat uit de kast te halen. Ook hier is goed over nagedacht. Je kunt de plaat er makkelijk uithalen door een schuifje los te schroeven en dan de gehele plaat er uit schuiven. De aansluitingen op de plaat zijn aangegeven met letters, de letters hebben waarschijnlijk te maken met het soort moederboord (ATX etc.).

De frontpanel (het gene waar de aan/uit knop en reset knop op zit) is voorzien van 2 USB poorten en een FireWire aansluiting, ook zit er een temperatuur meter in waarbij je zelf de sensors in je computer kan plaatsen. De aansluitingen van firewire en usb is wel heel erg moeilijk te onderscheiden. Gelukkig staat er op internet dat de kabelboom met een blauw draadje de firewire aansluiting is. De firewire aansluiting en de USB aansluiting mag je absoluut niet verwisselen, dat kan je moederboord permanent beschadigen. Het zou fijn zijn geweest als antec de boompjes gelabeld had.

Een geweldige kast die zeer gemakkelijk te installeren is mede dankzij zijn vele duimschroevjes en de slee's. Het uiterlijk mag er ook wezen zonder het te extreem te maken. Het had wel beter gekunt door de vele kabels te labelen en door er een voeding bij te doen (ook van antec natuurlijk).

Heb jij ook een Antec Performance One P160 Zilver?

"De aansluitingen op de plaat zijn aangegeven met letters, ik denk dat dit met merken moederboorden te maken heeft (A voor Asus?)."

Zou de A niet voor ATX staan denk je?
ATX? Lijkt me sterk aangezien ATX met voedingen te maken heeft en ik het heb over de plaat waar je het moederboord op installeert. Je kan toch ook net zo goed ATX hebben en een Gigabyte moederboord waar de schroefgaten heel ergens anders zitten.

Ja ik weet het niet zeker hoor maar het viel me op dat die letters erbij stonden :)
ATX is een formfactor, zoals BTX en AT. Dit omvat een breed scala van punten waaraan de kast en bepaalde hardware erin moet voldoen. Zo ook het moederbord dat voorzien moet zijn van schroefgaten op afgesproken posities. Elk ATX-moederbord heeft de schroefgaten op dezelfde plaats (hoewel wel niet alle borden alle beschikbare gatposities benutten). Binnen ATX zijn er nog enkele onderverdelingen voor de moederbordgroottes zoals Extended ATX voor de grote moederborden en µATX voor de kleintjes.

Hoewel ATX dus ook betrekking heeft op bepaalde specificaties van de voeding, gaat het veel verder dan dat.

Zonder een standaard als ATX zou er een wildgroei komen en zou je bij elk nieuw moederbord waarschijnlijk een nieuwe kast, nieuwe voeding,... nodig hebben omdat niets van je oude systeem past.
Klinkt erg logisch wat je vertelt en ik wist echt niet dat ATX meer dan aleen voor de voeding was.

Ik heb het inmiddels aangepast, bedankt voor de info!
A van Asus? of de A van Asrock? Mischien wel van socket A? :P

Ben ook aan het kijke voor een nieuwe kast en antec klinkt erg goed!
Ik vind het raar dat je als negatief punt van de kast ziet dat deze geen voeding heeft??

Deze kast is niet bedoeld voor het standaard werk en Antec weet dus ook dat de consumenten die deze kast zullen kopen, toch al vaak los een goede voeding erbij kopen!
Nee hoor. De kast is gemaakt door Antec en Antec zelf maakt kwalitatief hele goede voedingen en ik denk dat ze dat zelf ook wel weten. Dan kan je er toch een voeding bij doen?

Maar ik snap ook wel waarom ze er geen voeding bij doen, mischien willen ze de consument zelf laten kiezen hoeveel watt voeding ze erin willen en wat voor voeding. Ik zie het in ieder geval als een nadeel, die kast koste me al ¤120,- en daar moest ook nog eens een voeding bij dus dat liep aardig op.