Iomega Professional Desktop 1TB Grijs Review

Liveshort 6 maart 2011, laatste update op 7 maart 2011, 1.162 views

Iomega Professional Desktop 1TB Grijs

Pluspunten

• Vrij stevig
  • Strak uiterlijk
  • Aan/uit switch
  • Snelheid
  • Erg betrouwbaar en stabiel

Minpunten

• Slecht mee te nemen
  • Hinderlijk gekraak tijdens film kijken

Mobiliteit Score: 2
Dit is een productreview over de Iomega Desktop Externe Harddrive. Ik heb het ding inmiddels al ongeveer 1,5 jaar. Heb hem destijds aangeschaft, omdat ik het zonde vond van de ruimte op mijn interne harddisk, om daar allemaal films en muziek op te plaatsen. Het heeft me ongeveer 80 euro gekost (via retail). Verder wou ik de mogelijkheid hebben om hem eventueel mee te kunnen nemen. Voor de rest wordt deze review opgedeeld in de bovenstaande punten.

Prestaties:
Onderaan de review zijn wat foto's toegevoegd van de prestaties van de harde schijf, zoals gezien op reviews van andere gebruikers. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo thuis ben in de gegevens die deze tests verschaffen, dus als iemand een topic weet waar dit staat uitgelegd, graag even reageren. Ik kon dat namelijk zo 1-2-3 niet op het forum vinden. Goed, hier mijn gebruikerservaring: een film (850 MB) kan ongeveer weggeschreven worden in iets minder dan 29 seconde (over 5 tests). Dat komt neer op een gemiddelde snelheid van 29,7 MB/s. De hoogst gehaalde snelheid is 48,8 MB/s (volgens Windows), bij een enorm bestand van enkele GB's. Dat is redelijk snel. Video's kunnen prima bekeken worden via de schijf. Muziek luisteren gaat ook heel goed.

Featureset:
De mogelijkheden van het product zijn net zo beperkt als voor iedere andere externe harddisk. De aansluiting van de schijf gebeurt via USB 2.0. Er zit op de achterkant van het apparaat een schakelaar waarmee je hem aan en uit kunt zetten, zonder de stekker uit het stopcontact te halen.

Stabiliteit & betrouwbaarheid:
Ik ben een en al lof over de stabiliteit en betrouwbaarheid van het product. Het heeft me in de afgelopen 1,5 jaar nog nooit in de steek gelaten. Hij doet altijd netjes wat je wil. Hij is nog nooit gecrasht of zomaar uitgevallen. Zeer goed gedaan door Iomega.

Compatibiliteit:
Wat dit betreft doet het ding het echt prima. Je haalt hem los van je eigen pc en plug hem zo in een andere. Het werkt gewoon. Dit heb ik overigens niet getest op een Windows onder Vista.

Geluidsproductie:
Het ding staat praktisch naast mijn oren, op het bureau waar ook mijn pc op staat, maar ik moet zeggen dat het geluid reuze mee valt. Als je hem aanzet hoor je ca. 7 seconde het geluid van het opstarten van de schijf. Als je een grote film aan het kijken bent, of iets aan het kopieren bent hoor je het welbekende gekraak van het bewegen van de koppen. Dit kan irritant zijn. Verder komt er geen hinderlijk geluid van af.

Mobiliteit:
Zoals te verwachten bij een schijf die met netstroom gevoedt moet worden, is het ding niet heel erg gemakkelijk mee te nemen. Het is gewoon nogal een gedoe om alle kabels los te maken en in te pakken, en het ding is aan de grote kant (in verhouding tot een 2.5" schijf). Verder is hij stevig en zal hij niet zo snel kapot gaan. Meenemen kan dus wel, maar als je van plan bent een schijf vaak mee te nemen, neem dan gewoon een kleine, usb-gevoede externe HD.

Warmteproductie:
Als het ding een poosje aanstaat wordt hij wel warm, maar niet zo warm dat je je handen er niet lekker op kan laten liggen. Hinderlijk warm wordt hij niet. Veel verder dan en graad of 35 komt het niet met deze schijf.

Prijs:
Ik vond 80 euro destijds een hele nette prijs voor een externe HD. Er zijn wel goedkopere, maar voor die 10 euro die je minder betaalt krijg je dan meestal een of ander plastic gammel ding, dan liever 10 euro extra.

Nog een vraagje, zou het verschil maken als ik een duurdere kabel koop? (USB 2.0 A-B)

Heb jij ook een Iomega Professional Desktop 1TB Grijs?

Hoe is het ding aangesloten? Via USB2.0? Want de prestaties zijn niet echt geweldig moet ik zeggen. 24MB/s is redelijk, maar een moderne schijf moet toch wel aan het limiet van 30MB/s zien te komen.
Als jij bij het kopieren max 48.8Mb/s haalt (dat is dus iets meer dan 6MB/s) dan is het ding eerlijk gezegd ronduit traag.
Bedankt voor de reactie. Het valt me nu inderdaad ook op dat ik een kleine letter b heb gebruikt in plaats van een hoofdletter B. Ik heb het even aangepast.