Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 30 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Harman Kardon SoundSticks III Review

Froggle 15 april 2012, laatste update op 14 februari 2016, 25.349 views

Harman Kardon SoundSticks III

Ik heb deze review na bijna 3 jaar bijgewerkt met een slot mening, wat uiteindelijk voor een groot deel betrekking heeft tot de kwaliteit van het ontwerp. Haal er je voordeel uit.

Pluspunten

• Bijzonder ontwerp
  • Compact

Minpunten

• Middentonen is een gemis
  • De "sticks" zijn gelijmd. De lijm vergaat na zo'n 3 jaar ben ik zojuist achter gekomen
  • Door transparant ontwerp komt stof op plekken zichtbaar waar je niet bij kan

Mid- en hoogweergave Score: 2
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 3
Inmiddels een jaar in bezit van dit setje, en nu ik vind dat ik nu wel een aardige mening over dit setje kan wegschrijven. Ik zal een aantal punten behandelen die ik belangrijk vind bij het kopen van een setje wat ik op de computer aansluit.

Waarom viel mijn keuze op deze?
Hiervoor heb ik al aardig wat setjes versleten. Cambridge Soundworks, Logitech, Bose. Ze hadden allemaal wel een probleem. De Cambridge Soundworks waren wit, en na een gegeven moment werd alles zwart. Vooral op mijn bureau moet ik niet vanalles hebben waar ik me op den duur aan ga storen. Deze werden toen vervangen voor een Logitech 5.1 setje. Na de installatie hiervan begon kon ik niets meer kwijt op m'n bureau. Het stond gewoon helemaal volgebouwd. Dat werd 'm dus ook niet. Een ander Logitech Z-10 setje geprobeerd met 2 speakers. Heeft 2 jaar uitstekend gewerkt, tot dat ze ineens niet meer aan gingen. Ze werden niet meer gemaakt, en de zoektocht begon opnieuw. Toen kwam ik bij de Bose Companion 2 uit. Prima speakers, maar als je de bass gewend bent van de Z-10, dan moet je er toch erg aan wennen. Ook die heb ik na een jaar weer de deur gewezen en ben ik uitgekomen bij de Harman Kardon Soundsticks III.

Deze speakers zouden alle problemen die ik met de vorige speakers heb gehad, niet moeten hebben. Probleem 1 is verholpen, omdat ze geen kleur hebben, probleem 2 is verholpen, omdat de speakers erg weinig oppervlakte innemen op m'n bureau, probleem 3 is verholpen, omdat deze geen niet voorzien is van allemaal extra functies die alleen vanaf de speakers werken en probleem 4 is ook verholpen, omdat er een sub bij zit.

Is er dan toch iets?
In de tussentijd ben ik dan begonnen aan een opleiding waar ook geluidstechniek in valt. Ik heb ook gemerkt dat je dan een stuk beter gaat horen. Het grote probleem van deze speakers ligt namelijk in de middentonen. Deze worden een stuk minder rijk weergeven als de lage en hoge tonen. Dit is echter geen struikelblok

Akoestisch
Ze mogen dan wat missen in de middentonen, maar dat heb je waarschijnlijk bij vele geluidssetjes van dit formaat. Je hebt een paar kleine tweeters en een dikke sub die het laag er uit zit te pompen. Als de fabrikant dit nog een beetje samenvoegt, heb je de middentonen ook te pakken. Harman Kardon lijkt dit mede door het ontwerp te hebben gedaan. De speakers zijn voorzien van rubberen voetjes en aan beiden kanten een reflexpoort waar, je raad het al, een deel van de middentonen uit terugkomen. De sub is een ander verhaal. Deze heeft de reflexpoort aan de bovenkant en pompt de lage tonen de vloer in. Kan ook prima, want de lage tonen zijn de tonen die de langste afstand af kunnen leggen en je ze daarnaast het beste voelt als ze meteen de grond ingaan.

Om het visueel wat duidelijker te maken heb ik bij de afbeeldingen nog een voorbeeld staan.
Nummer: Coldplay - Major Minus

Alles behalve geluid
Bouwkwaliteit
Het voelt allemaal erg solide aan, en ik verwacht niet dat er opeens iets afbreekt. Echter vind ik het wel vervelend dat je de speakers alleen uit kan zetten door op een knopje achterop de sub te drukken, waar je tevens nog aan kan draaien om het bass volume te regelen. Mocht je dus de speakers uitzetten (doe ik nooit), dan zou je dus ook even per ongeluk het volume kunnen veranderen van de bass. Beetje jammer vind ik dat. Verder zijn de touch volume knoppen op de speakers wel goed te bedienen. Daarnaast zijn bieden knoppen tegelijk indrukken mute.

Ik heb ze voor een prijs van 150 euro gekocht, en dat zijn ze nu ongeveer nog steeds. Lekker waardevast dus. Voor die prijs zijn het prima speakers en zou je eventueel kunnen overwegen met de Audioengine A2, die ook erg lekker blijken te klinken, maar weer een paar tientjes meer kosten. Daarnaast moet je ook rekening houden dat de Audioengine's meer plek in beslag nemen.

Update 14-02-2016

Het leek me eens goed om na langere gebruiksduur deze review eens bij te werken. Ik moet toch hier en daar de conclusie wat bijstellen. Zo ben ik van mening dat het ontwerp er wel leuk en aardig uit ziet, maar verder ook knap waardeloos is. Doordat het ontwerp transparant en compact is, lijkt de set weinig ruimte in beslag te nemen. Echter komt er ondertussen wel overal stof op plekken waar je nooit bij zult komen. Behalve bij de zogenaamde "sticks" dan. Hiervan laten de 2 gelijmde componenten na ongeveer 3 jaar vanzelf los, omdat de lijm dan gewoon is vergaan. Het lijkt me duidelijk dat ik deze set intussen ook al niet meer in gebruik heb. Ze zijn uiteindelijk vervangen voor 2 ADAM Audio F5 i.c.m. een MOTU Microbook II en om het geheel compleet te maken een Mackie Mix8, zodat ik geheel de controle heb over wat ik hoor en zou willen horen. Uiteindelijk een investering die zo'n 6 keer hoger ligt dan deze Soundsticks, maar dit setje heb ik wellicht over 10 jaar nog. :)

Heb jij ook een Harman Kardon SoundSticks III?

Misschien een domme vraag.

Maar kan je een headphone aansluiten op de subwoofer ?

Want ik heb Harman Kardon Soundsticks 2. Het zijn prachtige speakers, en het geluid is ook geweldig.

Maar ik vind hem toch een grote minpunt dat ik mijn headphone er niet op aan kan sluiten.

Dus ik hoop dat ze dat bij de Soundsticks 3 hebben gefixt. Heb even op het internet gekeken, maar kon geen genoeg info vinden. Ik zag wel een foto waar er aan de subwoofer zo'n headphone jack (tenminste daar leek het op) hing. Die kabel heb ik zelf niet op mijn Soundsticks 2. Dus misschien is het dan toch echt zo. Maar weet het niet zeker.

Nee, maar dat probleem heb ik zelf opgelost door een splitter in de audio-out van m'n laptop te doen. Als ik via de headphone wil luisteren mute ik de Soundsticks (beiden volume knoppen tegelijk aanraken) en luister ik verder via de andere output. ;)
Geen zin om een heel verhaal te typen. Het zijn geweldige speakers die akoestisch niet beter in elkaar kunnen zitten. Dit zijn mijn eerste Soundsticks, maar als ik terug kijk vind ik de wat vormgeving de voetjes van de tweeters (voorheen zilver, nu zwart) en de verlichting in de sub (voorheen blauw, nu wit) toch een goede verbetering. Verder mis ik een losse 3,5mm jack aansluiting op een van de tweeters voor een koptelefoon. Maar gezien ze aan een laptop hangen, is het geen moeilijk gedoe met kabels.

Al met al dus een aanrader voor wie geen plek heeft voor monitor speakers (op je bureau, als in je portemonnee) en toch mooi geluid wil hebben.

Helder, akoestisch, compact.
Ik heb maar even de zin gezet om een volledige review te schrijven. Hopelijk hebben jullie er wat aan. ;)
De boxen zien er erg mooi uit (voor veel mensen) en klinken prima. De bas komt verrassend laag maar het blijft een baspoort waardoor er een frequentie is die benadrukt wordt, ipv dat alle bastonen zoveel mogelijk gelijk worden afgegeven. Als je langer luistert is dat vermoeiender dan grote gesloten boxen.
Helaas is een van de speakertjes na korte tijd al kapot, door hard om te vallen zijn de conussen los gekomen. Helaas is de perspex behuizing niet te openen, anders had je ze eenvoudig weer kunnen vastzetten. Er komt nu een vervormd geluid uit, alle middentonen zijn weg, die komen normaal uit het ¨baspoortje¨ van de speakertjes.
Ben benieuwd of ze toch te openen zijn of dat er nieuwe perspex behuizingen te koop zijn.
misschien beetje laat, maar je kan je set uit en aanzetten door tegelijk volume up en down op je linkerspeaker aan te raken.
Niet uitzetten maar dempen. Uitzetten kan alleen door de bass-volume knop in te drukken.
Ik heb de soundsticks 2 gehad en ben daarna overgestapt naar 2 monitoren. Inmiddels verhuis overweeg ik de soundsticks 3 voor hun design en compactheid. Verder vond ik het geluid ook prima.

2 minpunten waren voor mij de blauwe lamp in de subwoofer die niet uit gaat (stond op mijn slaapkameR) en het zeer gerichte geluid dat eruit kwam. Paar centimeter anders geplaatst en het geluid is al totaal anders.

Tot slot hebben mijn soundssticks 2 het ook niet erg lang overleefd.
Heb hier wel 2 vragen bij. Ik zou de gewone versie kopen niet de wireless (via bluetooth) !!

1) ik heb windows 8 laptop en basic mp3 speler, kan ik deze hierop aansluiten via de jack??

2) je hebt tegenwoordig zo van die apparaatjes ala logitech audio bluetooth adapter. Kan ik deze hierop aansluiten om zo toch wireless (via bluetooth te gaan) en te connecteren met windows 8 laptop??

Hartelijk dank !!
heb de wireless editie gekocht van de soundsticks III, werkt perfect op mijn (basic) mp3, windows phone en windows 8 laptop. Bluetooth connectie werkt ook voor mijn windowstoestellen.

Fantastische sound.

Ivm vraag 2, VERMOED dat dit wel zou werken, maar dit heb ik niet kunnen testen aangezien ik direct de wireless versie gekocht heb.
Ha Froggle,

Vraagje, mijn ene soundstick is echt net uit elkaar gevallen toen hem oppakte om mijn bureau schoon te maken. In jou review is te lezen dat dit dus kennelijk door de lijm komt die los laat, ik heb ze inmiddels 2 jaar... Wat heb jij toen gedaan? Ze weggedonderd of is de enige andere optie om ze aan elkaar te plakken met tape?

Groet,
Mijke
Die twee stukken halve linker Stick van mijn Soundsticks 2 heb ik met lijm voor hard plastic weer prima aan elkaar gekregen. Voorzichtig een wigje ertussen (wasknijper), lijm erop, aandrukken en elastiekje eromheen.
Zo kwam 35 jaar na dato mijn Airfixhobby weer eens van pas. :*)

De sub afstoffen gaat prima met een plumeau. ik heb nog iets dat als 'static duster' werd verkocht.

[Reactie gewijzigd door trabant op 13 december 2016 21:55]