Corsair Builder CX430 Review

Tidob 19 maart 2011, 1.376 views

Corsair Builder CX430

Pluspunten

• Aansluitingen
  • Warmteproductie
  • Lengte kabels

Minpunten

• Geluidsproductie

Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 3
Ik heb deze voeding nu een paar weken, ik kan dus niets zeggen over aftakeling over lange termijn ofzo. Ik gebruik hem in combinatie met de volgende dingen:
- AMD Phenom II x4 955
- ASRock 890GM pro3
- Integrated HD4290

Ik ben voor de CX430 gegaan omdat mijn budget beperkt was. Ik heb niet zoveel power nodig dus een goedkoop voedinkje moet genoeg zijn. Er waren bijna geen reviews van te vinden, niet op T.net, niet op HWI en ook bijna niet via Google, maar omdat Corsair toch wel een bekend merk is qua voedingen kon er niet veel mis zijn.

Uitrusting en afwerking
Ik heb de voeding nog niet zelf in handen gehad want ik heb het systeem laten assembleren. Maar hij ziet er mooi uit, en de kabels zijn mooi zwart gesleeved. Verder kan ik eigenlijk niet zoveel vertellen, het fan grill zit er stevig op, maar ik denk niet dat dat heel interessant is. :P

Aansluitmogelijkheden
De aansluitmogelijkheden. Die zitten echt wel snor! Dat is een van de redenen dat ik deze voeding heb verkozen boven bijvoorbeeld de VP450 van Antec. Er is aanwezig:
- Een 24-pins ATX-connector
- Een 4+4-pins EPS connector
- Een 6+2-pins PCI-E connector
- 4 SATA-connectors
- 2 Floppy-connectors
- 3 4-pins Molexconnectors
Okť, dat van die enkele PCI-e connector valt wel tegen, maar het ging mij vooral om de SATA- en Molex-aansluitingen. De lengte van de kabels is ook genoeg. De molexkabels zijn wel 1 meter lang! De SATA-kabels zijn ongeveer 70cm, en de ATX-, EPS- en PCI-e-kabels zijn ongeveer 60cm.

Prestaties en stabiliteit
Ik heb geen idee hoe ik dit kan testen. Ik heb geen voltmeters of iets dergelijks, en ik heb niet bijster veel verstand van elektriciteit. Ik kan alleen zeggen dat de computer nog nooit is uitgevallen. Ik heb wel ergens een artikel gelezen waarin werd gezegd dat de CX430 aan de 80-plus certificatie voldoet terwijl dat niet eens bij de specificaties is opgegeven:

Geluidsproductie
Dit onderdeel heb ik het slechtst beoordeeld. Dat komt niet doordat de koeling van de voeding zoveel lawaai maakt - die is juist hartstikke stil - maar omdat de voeding begint te piepen als de computer uitstaat. Dit is de situatie: de computer staat uit, de voeding staat aan, en de schakelaar waar de voeding op is aangesloten staat ook aan. De voeding maakt een heel hoog, piepend geluid wat je nog maar net kunt horen. Ik heb vannacht de schakelaar eens niet uit gezet, om te kijken of het piepen na een tijdje stopt, maar dat is dus niet zo. De enige oplossing om van het gepiep af te komen is om die dubbelpolige schakelaar om te zetten. Dan klinkt het een beetje alsof de batterij leeg is (zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=ckNJEwYFtNc :P ) en is het na een paar seconde weg.

Warmteproductie en koelvermogen
Het koelvermogen is niet zo heel bijzonder. Ik heb nou niet bepaald het idee dat de 120mm intake fan die aan de bovenkant zit veel lucht verplaatst. Hij wordt echter niet heel warm, en dat komt door de airflow in de kast zelf, en doordat de voeding niet zoveel warmte produceert. Hij is dus redelijk efficiŽnt.

Heb jij ook een Corsair Builder CX430?

Ik ben zelf in het bezit van het zwaardere broertje, de CX600. Ik heb ook het probleem dat hij behoorlijk piept, hoewel ik mij er niet aan erger, want de fans van me systeem (jah overclocken hť;)) komen er ruim bovenuit. En als ik mijn pc niet gebruik zet ik altijd de schakelaar uit (een centrale schakelaar waar heel m'n computermeuk op werkt) zo kan er ook niets misgaan als ik lig te slapen ;)
De stabiliteit van mijn CX600 is prima. voltages zijn hooguit 2% lager dan wat ze moeten zijn, maar dit valt mee. Zolang ze niet meer dan 5 procent gaan afwijken maak ik me geen zorgen (vanaf 10% kan het echt instabiel worden)

Vind het niet echt een goede review, vandaar 2 sterren.

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 19 maart 2011 15:23]

Deze voeding heb ik hier ook in gebruik, het tweede model alweer, want de eerste was binnen twee maand kapot (niet eens veel gebruikt).

Maar via RMA, was dat zo geregeld.

Tweede model gaat al 3 maand mee, dus ach, het zal wel een foutje zijn... :Y)

Verder wel een fijne voeding, hij is gewoon lekker stil en voor een normale PC ook genoeg aansluitingen. En voor een 430 watt voeding moet je niet verwachten dat je er een 2 tal 6 pins PCI-express aansluiting op krijgt (2x 75 watt) of een 8 pins PCI-express...

[Reactie gewijzigd door Chiel340 op 19 maart 2011 15:57]