Steelseries Xai Laser Mouse Review

Schenkhuizen 25 februari 2011, laatste update op 25 februari 2011, 878 views

Steelseries Xai Laser Mouse

Pluspunten

• Simpel design, goeie greep
  • Stevige muisdraad, weinig weerstand
  • Driver software niet nodig, muis kan compleet ingesteld worden via de firmware en de display onderop de muis
  • Vrijheid in CPI-keuze (oftewel sensitivity)
  • Mouse buttons voelen lekker aan
  • Teflon glides blijven lang goed
  • Gebruik identiek voor rechts- of linkshandigen

Minpunten

• Geen ontdekt

Heerlijke muis.

De Xai is simpel vormgegeven. Het maakt eigenlijk niet uit hoe groot je hand is, hij valt lekker omdat je hem eigenlijk zowel in de "claw grip" als de "palm grip" kan vasthouden.

De muisdraad is stevig, en biedt weinig weerstand. Bij mij blijft het draad nooit ergens achter 'haken', en het komt niet voor dat de muis langszaam aan wordt weggetrokken door het gewicht van de kabel (gebeurt bij andere muizen soms wel, maar ligt misschien aan mijn tafel ;).

Het is niet nodig om speciaal driver software te installeren op elke PC waar je hem gebruikt. Voor mij best een opluchting want dit kost tijd en soms moet je de PC daarvoor opnieuw opstarten. Ik gebruik hem op veel verschillende PC's en daarom is het ideaal dat alle instellingen zoals sensitivity, profielen etc. worden meegenomen op de firmware van het apparaatje zelf. Die instellingen kun je ook eenvoudig wijzigen via de display onderop de muis.

De sensitivity van de muis kan per 1 cpi worden ingesteld. Dit kan dus 444, 853, 1011 of wat dan ook zijn. De sensi van Windows moet je eigenlijk niet aanraken. Het heeft een negatief effect op de movement van de cursor, de constante motion van de cursor en de acceleratie om die niet op het 6e streepje (midden) te laten staan. Meer dan de sensi-instellingen van de Xai heb je gelukkig niet nodig omdat je complete vrijheid hebt in die instellingen.

Mouse buttons voelen lekker aan, verder weinig over te zeggen.

Ik heb de muis sinds 2009 en de voetjes / teflon glides blijven lang goed. Ik gebruik hem op een half-harde muismat, namelijk de SteelSeries 9HD. Deze zijn geloof ik ook ontworpen om samen te werken ook al hoeft dat niet.

Wie ben ik? Ik ben sinds 2003 een professionele gamer. Ik reis de wereld af voor toernooien in WarCraft III en StarCraft II (RTS spellen). Ik heb 6 wereldkampioenschappen en meer dan 100 andere toernooioverwinningen op mijn naam staan. Je kunt me volgen op http://followgrubby.tumblr.com.

• SteelSeries 9HD Mouse pad
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Steelseries Xai Laser Mouse?

het jammere aan deze muis is dat je geen buittons kan binden bijv letter B of tab op de zijbuttons het kaan wel in software maar software is buggy dus werkt niet

dat is de enige reden dat ik niet deze muis heb gehouden verder is die toppie ik speel ook sc2 maaar wil graag tab op me muis en cancel building buttons helaas werkt dat niet en dat bionden kan ook niet met het schermpje dus niet alles werkt via schermpje :P

verder is deze muis op den top
En dan nu een bericht van onze sponsor...
Korte maar duidelijke review! Op het moment heb ik een (antieke) mx510 die zijn werk nog prima doet maar dat gaat waarschijnlijk niet zo lang meer duren. Daarom ben ik zelf ook aan het kijken voor een nieuwe, heb een aantal modellen op het oog waaronder deze.
Hoe zit het met de bouwkwaliteit van de muis?
Ook groot is deze muis in vergelijking met een mx510? Als ik naar foto's kijk ben ik bang dat hij te klein gaat zijn voor mijn hand.

Verder heb ik nog een verzoek; zou je ook een review van je toetsenbord (6Gv2/7G) kunnen maken?

[Reactie gewijzigd door Wlie op 25 februari 2011 13:16]