Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Xtreamer SideWinder Edition 2010 Review

enermax 27 februari 2011, laatste update op 23 maart 2011, 5.612 views

Xtreamer SideWinder Edition 2010

Pluspunten

• Speelt alles af (getest 200+ films)
  • Uitbreidbaar met harde schijf
  • Passief

Minpunten

• Software ondersteuning kan beter
  • Loopt af en toe vast
  • Door beperkte navigatie minder geschikt voor Youtube/interactieve TV

Geluidskwaliteit Score: 4
Na jarenlang de DVD speler gebruikt te hebben werd het tijd voor een mediaspeler. Het converteren van XVID/AVI bestanden na DVD en daarna branden nam teveel tijd in beslag. Met 150+ dvd's in de collectie werd het er ook niet overzichtelijker op.

Op zoek naar...
- Mogelijkheid om > 400 DVD's lokaal op te slaan
- XVID/AVI/ISO etc kan afspelen
- Streamingsmogelijkheden
- Passief

Na veel rond te hebben gekeken blijkt dat de Xtreamer Sidewider bijna alles kan afspelen voor een niet al te dure prijs; 89 euro. De review van Hardware.info heeft mij enorm geholpen. De conclusie is dat de Xtreamer bijna alles afspeelt maar het grootste nadeel is dat de Xtreamer ventilator teveel geluid maakt. Deze zit gelukkig niet in deze goedkopere? passieve versie. In de Xtreamer is er de mogelijkheid om een harde schijf in te bouwen. Officieel wordt 500GB ondersteund echter werkt de schijf die ik gekocht heb ook. (Western digital 750GB).

Eerste indruk
De Xtreamer wordt geleverd in een stevige doos. De Xtreamer ziet er robuust en degelijk gebouwd uit. Dit komt voornamelijk door de zware koelingsplaten aan de zijkant. Verder zit er een afstandbediening met AA batterijen bij, een USB kabel en een audio/video tulp kabeltje.

Installatie
Power, Ethernet kabel en geluid aansluiten is natuurlijk niet al te moeilijk. Evenals het installeren van de harddisk (HDD). Bovenop het plastic kapje eraf halen, Hardeschijf erin leggen, twee schroefjes erin draaien en weer terug in de Xtreamer steken. In het instellingen menu kun je de Harde schijf formateren en je bent klaar voor gebruik.

De Xtreamer maar direkt ge-update naar versie 2.6. Dit kan door de firmware te downloaden op een USBstick of op de HDD.

Xtreamer in gebruik
Mijn thuisnetwerk bestaat nog uit een 100mbit router en ik verwachtte er niet teveel van. Ik heb een mapje gedeeld op de computer en gekeken of de Xstreamer het kon afspelen in de woonkamer.
De Xtreamer geeft gelijk de gedeelde map weer. En je kan de film selecteren. XVID, AVI en 4GB DVD's, gaven in iedergeval geen problemen. Meer heb ik nog niet getest omdat ik geen 8GB films download en vanaf nu alles naar de harde schijf kopieer. Volgens de review op Hardware.info zouden zelfs 25GB Blu-rays geen probleem moeten zijn door middel van streaming.

De Xtreamer is te benaderen met je pc via Netwerklocaties. En dan is het een kwestie Copy&Paste. Het duurt +-5-10min voordat een 5gig film erop staat. Ook kunnen diverse settings ingesteld worden via een http:// pagina.

Looks
De vormgeving van het menu vind ik een beetje tegenvallen. Het hoofdmenu ziet er wat kaal uit en is gelukkig (op te lossen met een Skin). De DVD's staan standaard in een simpel explorer mapje.

Xtreamer heeft in het menu echter een extra optie gezet genaamd: Streamering. Dit zijn extra (open source) projectjes die gebruikers onderhouden. Ik ga er niet al te diep in maar een aantal projecten springen eruit.

Xtreamering - xJukebox
Xtreamer Jukebox zorgt ervoor dat je filmverzameling op een interactieve manier gepresenteerd wordt. Dit is mijn meest gebruikte plugin. Je kunt automatisch de films laten toevoegen via moviemeter. Plaatjes en tekst worden automatisch erin gezet. Onderstaande plaatjes zeggen hier genoeg over.

Echter is het niet mogelijk om na het starten van de Xtreamer direkt in dit menu te komen. Je dient eerst in het hoofdmenu Xstreamering te klikken en daarna Jukebox. Dat haalt een beetje de charme van de mediaspeler weg, en als men niet gewend is om met Xtreamers te werken kom je hier ook niet makkelijk in terecht. Ook zijn nog niet alle functies uitgewerkt. Series, foto's en muziek werken nog niet, en het forum geeft het idee dat het er ook niet meer gaat komen...

Update 27/feb: Je kunt de Xtreamer opstarten en simuleren dat er 4 keer naar beneden wordt gedrukt dan enter (Xtreamering starten) dan 1 keer omlaag en daarna enter. Echter worden de tussenliggende menu's nog steeds tussendoor geladen. Pas op dat je in de "firmware" van de Xtreamer bezig.
Update 22/mrt: Een alternatief voor xJukebox is xMovieWall

Xstreamering Xlive
Hoewel ik zelf de Xtreamer niet heb gekocht voor uitzending/rtl-gemist etc, is het wel de bedoeling dat mijn vriendin dit kan gebruiken. Na het installeren van Xlive pakket (Nederlands) werkt dit redelijk. Het radiogedeelte werkt goed. Echter het uitzendinggemist gedeelte is nog steeds 10 keer gebruiksvriendelijker om het af te spelen op een laptop. Dit komt vooral door de beperkte mogelijkheden van navigeren. Deze functie wordt dus niet door mij gebruikt.

Grooveshark
Ik heb nog niet veel met deze plugin kunnen werken. Echter vermeld ik hem toch hier omdat dit toch een van de betere is. Je kunt een account aanmaken en online muziek afspelen.

De Xtreamer is met 90 euro niet al te duur. Als je dit combineert met een grote hardeschijf heb je een leuk mediacenter dat alles kan afspelen.

Echter als je ook van pagina's zoals youtube/uitzendinggemist gebruikt wilt maken, dan kun je beter een HTPC computer kopen.

Links
Xtreamer 4 Dummies filmpjes
XL live NL
Skins
Firmware
Xtreamer als Z schijf in verkenner
Info Jukebox rechtstreeks opstarten
Xmoviewall (alternatief Xjukebox)

Heb jij ook een Xtreamer SideWinder Edition 2010?

Ik heb dit apparaat ook. Enige negatieve punt bij mij is het geluid.
Hij speelt vaak met zachte geluid en op de spannende moment, dan gaat hij heel hard daarna weer zacht. Dit probleem heb ik niet als ik de film op mijn pc afspeelt.
Heb je dit probleem ook?
Zoek eens naar een optie die 'geluidsnormalisatie' of 'audio normalization' heet en probeer die eens aan te zetten (of juist uit als hij aan staat).
Even gegoogeld voor je en vond dat de Xtreamer inderdaad een optie genaamd "Audio volume normalize" heeft. Speel daar eens mee zou ik zeggen.

Andere optie: update je firmware.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_normalization)

[Reactie gewijzigd door Propheticus op 25 februari 2011 12:55]

Ik heb dat nog niet ervaren. Misschien kun je eens kijken naar je volume instelling van Xtreamer / Je versterker. Deze moet in ieder geval niet op 100% staan.

Edit: en je kan testen of dit ook gebeurt via de Tulp uitgang.

[Reactie gewijzigd door enermax op 25 februari 2011 12:49]

Waarom geef je beeld en geluidskwaliteit maar 4 sterren? Ik vind zelf de afstandsbediening niet al te super, enige nadeel imo..
Ik heb geen full HD super scherm en ook geen Dolby Digital, THX super surround systeem. Dus ik kan daar maximaal 4 sterren (goed) voor geven.
Dus je testoordeel is afhankelijk van de mindere specs van je andere apparatuur...beetje oneerlijk, niet?
Dat is toch heel logisch....Je kan alleen testen met wat je hebt toch?
Hoe kan je over DTS of DD of Full-HD oordelen als je het niet gehoord of gezien hebt?

Ben al lang blij dat mensen de moeite nemen om een review te schrijven.
Maar iemand kan geen 5 sterren (de max score) geven als dit niet getest is. Dit zou een review juist slecht maken!

@enermax
Goede review voor wat je hebt kunnen testen
Mooie review hoor :)
De link naar de HWI review klopt niet helemaal btw
Zal ik vanavond proberen. Alvast bedankt :)
Speelt deze ook blu-ray iso af?

Daarnaast de vraag, de informatieve/jukebox manier, werkt deze ook als je streamt via een nas zoals 'xbmc' dat kan of moet daarvoor een programma op de pc draaien?
Hij speelt ook blu-ray iso af maar zonder menu,Hoop dat dit word opgelost met een firmware update
Hele mooie review. Heb zelf ook een dergelijk apparaat maar ik kom niet toe aan alle functies. Het apparaat is super onstabiel en loopt om de haverklap vast. Er doen verhalen de ronde over "buggy" hardware en voornamelijk de netwerkaansluiting zou vastlopers veroorzaken. Heb al meerdere zaken geprobeerd, firmware versies, SSD erin, alle aangesloten zaken er af halen behalve beeld en geluidsaansluiting, lost helaas niets op, appraat bijft vastlopen. En er zijn meer mensen die problemen hebben met de spelers, dus weet waar je aan begint...
Beste rvergon,

1 jaar later een reactie. Ik heb die problemen ook gehad, ja kan ze heel simpel oplossen....
e.e.a. heeft met je scherm resolutie te maken van je tv en hoe je de xtreamer hebt ingesteld.
Ik had de xtreamer op 1080i staan terwijl mijn tv maar 720 aan kan? op automatisch moet je de xtreamer niet zetten want dan krijg je dezelfde problemen.
Beelden beginnen te strepen/schokken en de xtreamer gaat rebooten.... (lijkt het)
Verdiep je er eens in, (als je de streamer nog hebt) ik hoop dat dit de oplossing is.

Groet, WiNiDi.