Supermicro X7SPA-HF Review

Tribbin 24 februari 2011, laatste update op 24 februari 2011, 985 views

Supermicro X7SPA-HF

Pluspunten

• Supermicro
  • 6x SATA (evt uitbreidbaar tot 14)
  • Passief gekoeld

Minpunten

• Max 4GB geheugen (SODIMM)

Layout Score: 4
Dit moederbord aangeschaft voor een NAS omdat supermicro server-kwaliteit levert en omdat bord + processor passief gekoeld zijn. Uitbreidbaar tot 6 SATA schijven, met supermicro SATA PCI kaart uitbreidbaar tot 14 schijven.

Server geinstalleerd met ISO mount via IPMI over ethernet; dus geen CD/DVD nodig. Door de IPMI ondersteuning hoef ik nu niet naar zolder om de computer beheren zoals bij bevriezingen, reboots, bios-veranderingen.

Via de IPMI interface kun je instelen dat je emails ontvangt als er fysieke problemen zijn zoals warmte, kapotte ventilatoren of harde schijven.

Hardware watchdog interface; als je OS niet meer reageert wordt het systeem automatisch herstart.

Ik heb zelf het bord in een Lian Li Q08 (6x3.5" schijf-ruimte) kast geplaatst met Antec TP-550 modulaire voeding. Overtollige bedrading in de kast heb ik naar het lege CD/DVD vak geleid. Lekker compact en goede airflow.

Let op: Dit bord gebruikt SODIMM geheugen en ondersteunt maximaal 4 gigabyte.

• Lian Li Q08
  • Antec TP-550
  • Linux AMD64

Heb jij ook een Supermicro X7SPA-HF?

Heb je misschien ook een stroommeter die je er aan kunt hangen? Ik wil zelf hetzelfde moederbord inzetten voor een kleine NAS en ben benieuwd wat ie nu daadwerkelijk idle en full-load uit het stopcontact trekt.
Interessante informatie over de IPMI van dit bordje. Kende ik nog niet. Ik zoek zelf een bordje om in te zetten als pfSense firewall en router. Deze komt daar aardig voor in de buurt. Ook ik ben erg benieuwd naar het stroomverbruik. Kun je daar wat over vermelden?

/edit

Ik heb een review van Toms Hardware gevonden waarin het stroomverbruik wordt genoemd van de Atom D510: 19.8 watt idle en 26.10 watt full load! Zou erg mooi zijn als dit bordje dat ook scoort :)

Ik ben nu ook een systeempje aan het samenstellen met dit bord. Het aanbevolen geheugen volgens de Supermicro site is nergens verkrijgbaar overigens. Volgens de Kingston Memory Configurator zou dit setje van 2 reepjes compatibel moeten zijn en de maximale 4 GB moeten leveren aan het bord: KVR667D2S5K2/4G

Samen met de door SuperMicro aanbevolen 1U 19 inch kast wordt dit echt een prachtsysteempje voor een router/firewall toepassing.

[Reactie gewijzigd door MrKoen op 26 maart 2011 11:15]