Specificaties 26" HD Ready LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE26C4000 Zwart Review

diet 23 februari 2011, laatste update op 23 februari 2011, 896 views

Samsung UE26C4000 Zwart

Pluspunten

• Prettige afstandsbediening, prima mediaspseler

Minpunten

• scherpte kan wat mij betreft beter

Bij dezen een review van de Samsung UE26C4000 na 3 dagen gebruik.

Waarom deze keuze
Ik was op zoek naar een televisie voor in de slaapkamer. Gezien mijn partner hier ook slaapt, had zij ook een beetje invloed. Met name op de afmeting en dat betekend dat 32" geen optie was. Ik heb het nog geprobeerd door de tv van beneden even op de slaapkamer te zetten zodat ze kon zien dat het mee viel, maar helaas. De eerste stap onder de 32" inch is 26" en eigenlijk vond ik dat opzich ook niet verkeerd. Wat echter wel een nadeel is, is dat de keuze vele malen kleiner is ten opzichte van de grotere modellen maar helaas.
Ik had 2 eisen en dat was de mogelijkheid om gebruik te maken van een CI+ module en USB met de optie om media te kunnen bekijken. Nice-to-haves; fullhd maar dat idee heb ik al snel laten varen omdat je dan bij LG uit komt en dat zag ik ook niet zo zitten.
Prijs: ergens tot ¤400,-

Mijn voorkeur ging door goede ervaring naar een Sony maar helaas, die doet niet echt meer aan 26".
De volgende televisie hebben mijn aandacht gehad:
- Samsung UE26C4000 (Winnaar)
- Samsung LE26C450
- Sharp Aquos LC-26DV200E (met DVD)
- Sony KDL-26EX302
De Sony was niet meer verkrijgbaar en de Sharp had geen goed beeld als je iets boven of onder schermhoogte zat deze waren al snel weggestreept. Ik kwam dus al snel op samsung uit waarbij ik alleen ervaring had met de grote CRT tv's.
Eigenlijk kon ik geen keuze maken en ben voor het nieuwste model gegaan en dat is dus de UE26C4000 geworden. Ik heb hem bij de Steenweg in Utrecht gehaald voor ¤399,- en heb daar gelijk een CI+ module bij gehaald voor ¤50,- (excl. smartcard)

Uitpak plezier
Bij het open maken van de doos zag ik gelijk een aantal zakjes met verschillende draden en stekkertjes. Niet erg spannend maar ze zouden maar eens ontbreken en dat net als je ze nodig hebt. Verder zat de televisie zelf degelijk in het piepschuim verpakt en zat er om de shiny omlijsting wat kleverig, plastic bescherm materiaal. Wat mij opviel is dat er geen bescherming op het beeld zelf was aangebracht maar misschien doen ze dat tegenwoordig niet meer. Ik had een los scherm, een voet en koppelingsstuk die ik met behulp van 10 schroefjes aan elkaar kon zetten. Dit kon maar op 1 manier en was prima beschreven op een a4-tje bedoeld als 'quick guide'
Gezien ik van mening ben dat zo'n televisie intuītief moet werken heb ik de volledige handleiding niet in handen gehad, dus daar kan ik geen mening over geven. Het aansluiten van de televisie stelde niet veel voor. Stekker in de tv en in de muur, kabel aansluiting in het coax plugje en starten maar.
Mijn eerste ervaring was een (veels te hard) opstart geluid van Samsung.
Inhoud doos:
- Componenten adapter
- AV adapter
- Scart adapter
- Voet/steun
- afdek klepjes
- televisie scherm
- schroefjes en wat ringetjes

Installatie CI+ Module. (Smit)
Uit ervaring wist ik dat je eerst de digitale zenders moest ophalen voordat je de module in de televisie stopt. Door standaard setup als je de televisie aanzet verliep dit allemaal zonder problemen en verliep alles zoals verwacht. Op het moment dat je de module in de televisie stopt, dan komt er een menu naar voren met de melding initialiseren en vervolgens de melding dat er geen of zwak signaal is. Gezien ik vlak bij het modem zit lijkt het me stug dat het signaal zwak is. de instellingen van de module zullen dus automatisch herkend worden. Bij het handmatig instellen van de juiste waardes zag ik dat de televisie default op 'auto' staat wat betreft de module instellingen maar deze blijkt dus niet te werken. Nadat ik de instellingen handmatig heb ingesteld heb ik direct beeld en kon op verkenning gaan.
Er is wel een eigenaardigheid die ik niet kan plaatsen. Iedere keer als ik de televisie uit standby-stand aan zet, krijg ik 2 maal een melding in beeld dat er geauthentiseerd moet worden. Als ik hier op google, dan lijkt dit een veel voorkomend iets te zijn.

Gebruik(ers gemak)
Na alle knopjes op de afstandsbediening eens aangeraakt te hebben moet ik zeggen dat ik het een fijne afstandsbediening vind. Sommige knopjes zitten misschien vrij dicht op elkaar maar dat kan ook komen door mijn grote handjes. Maar over het algemeen vind ik het wel prima. Zeker niet te veel knoppen en doordat de menu structuur van de televisie zelf goed in elkaar zit, ben tevreden.
Als ik een USB stick in de USB port stop, dan krijg ik de optie om gebruik te maken van de mediaspeler of om een (firmware)update te doen. Ik heb een USB stick met wat foto's, MP3's en filmpjes in verschillende formaten geprobeerd en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door het gemak van deze mediaspeler. Dit is zeker een +punt tov de mediaspeler die ik op mijn Sony 32ex700 heb. Alles werkt zonder haperen en ondertitels zijn ook bij de divx bestanden geen probleem. Foto's gaat ook heel prima al moet ik zeggen dat die er wat donker uit zien. Het is dan ook jammer dat je niet per item beeld instellingen kan toepassen.
Dit is direct een leuk bruggetje naar de algemene beeld instellingen. Naar mijn idee zijn de 3 voorkeursopties die er zijn een beetje te weinig. Je hebt standaard, dynamic en film. Bij film is het beeld te wazig, bij dynamisch te koud en bij standaard misschien iets te rijk aan kleuren. Over het algemeen ben ik geen voorstander van het handmatig instellen van de kleuren want dan blijf je bezig maar het lijkt er op dat het bij deze televisie misschien wel een goeie optie is om dit doen.
De beeldkwaliteit zelf ben ik nog niet helemaal uit. Soms oogt het allemaal wel scherp, maar soms ook niet. Dan is het toch alsof de software in de televisie iets te veel zijn best doen om het zo scherp mogelijk te krijgen. Nou kan je de scherpte ook handmatig instellen maar dan wordt het al snel wazig en dat is ook niet de bedoeling. Als je stilstaand of langzaam beeld hebt, dan ziet het er zeker niet onaardig uit maar zodra het een beetje beweegt door bijvoorbeeld lopende mensen of een rijdende auto, dan vind ik het toch niet erg scherp. Het kan zijn dat ik misschien verwend ben door mijn eerdere genoemde Sony die beneden staat maar ik ben hier niet helemaal tevreden over. Ik hoop dat ik een instelling over het hoofd gezien heb zodat ik alsnog helemaal blij wordt want verder vind ik het een fijn apparaat!
De geluidsinstellingen komen net als de beeld instellingen ook met 3 standaarden. Wat mij betreft zijn deze alle 3 verre van goed en klinkt het al snel erg blikkerig. Hier moet ik dan ook snel iets op verzinnen maar aan de andere kant, het is voor de slaapkamer dus misschien moet ik dit maar door de vingers zien. Stemmen zijn verder wel duidelijk te verstaan.

Algemene indruk
Ik vond het qua design een mooie televisie die wat mij betreft het geld zonder meer waard is. Ik kan me voorstellen dat sommige een ouder model zouden kiezen die bijna 100 euro goedkoper is maar ik hoef er niet minder om te eten. Wellicht dat dit weer een jaartje langer mee gaat.
Voor de woonkamer zou het niet mijn televisie zijn maar zo voor in de slaapkamer moet het voldoende zijn. Als ik achteraf nog opvallende dingen tegen kom, dan laat ik het weten dmv een update.

• Ziggo CI+ Cam Module (Smit)

Heb jij ook een Samsung UE26C4000 Zwart?

heb er ook 1 voor me maar kijkhoek is puur slecht. schermversie CN05