Specificaties 12,1" (1366x768), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1215N-BLK064M Review

Kaaswagen 28 februari 2011, laatste update op 4 maart 2011, 5.971 views

Asus Eee PC 1215N-BLK064M

Pluspunten

• Prestaties
  • Mobiliteit
  • Kwaliteit
  • Ergonomie

Minpunten

• Harde schijf
  • Design
  • Bijgeleverde software
  • Bijgeleverde extra's
  • Geen EIST support d525

Welkom bij mijn review van de Asus Eee Pc 1215N.
(Klikken op foto's laat de hele foto zien)

Specificaties
OS: Windows« 7 Home Premium x86
Scherm: 12.1" LED-backlit HD WXGA, 1366x768
CPU: Intel« Atom™ D525 processor, Dualcore 1.8 GHz met Hyperthreading
GPU 1: Intel« Graphics Media Accelerator 3150
GPU 2: Nvidia« Ion 2
Geheugen: 1 reep 2GB DDR3 (Uit te breiden tot 4GB)
Wireless: 802.11b/g/n, Bluetooth
HDD: 250GB Seagate Momentus, 5400RPM, SATA 3Gb/s
Camera: 0.3 megapixels
Audio: Hi-Definition Audio CODEC, geintergreerde mic
Kaart lezer: MMC/ SD(SDHC, SDXC)
Accu: 6 cells Li-ion
Kleur: Zwart

Poorten
1 x VGA Port, D-sub 15-pin
1 x HDMI
3 x USB 2.0
1 x LAN RJ-45, gigabit ethernet
2 x Audio, 3.5mm in en uit

Grootte en gewicht (volgens de Asus website)
Grootte 11.54” (W) x 8.11” (D) x 1.06” ~ 1.3”(H)
Gewicht 1.46 kg (Met standaard accu)

Externe reviews

Keuze voor deze laptop
Ik was al een tijdje op zoek naar een vervanger voor mijn oude eeepc 900. Deze was ik in de loop der tijd minder en minder gaan gebruiken vanwege 3 factoren: De accu hield het steeds minder lang uit, het toetsenbord was zacht gezegt niet optimaal en als laatste omdat de resolutie (1024*800) die normaal werken in de weg stond. Lang zocht ik naar een portable laptop met fatsoenlijke performance binnen mijn toch krappe budget. Mijn eisen waren simpel; accuduur van meer dan 4 uur, laptop mag niet 'over zn nek' gaan bij 1080p mkv's, gamen moet enigzins mogenlijk zijn als ik daar zin in heb, resolutie mag niet onder 720p komen en het liefst dat alles met een klein scherm zodat het ook in een rugzak past.

Eigenlijk bleven na de eerste zoektocht maar een paar laptops over. De Macbook Pro of Air vielen af omdat deze veel te duur zijn voor wat ze bieden en daarnaast het vekeerde OS hebben en een enorm vervelend toetsenbord hebben met de tilde op de verkeerde plek. De MSI Wind viel af vanwege het feit dat ik MSI niet echt ken en het toetsenbord me niet fijn leek. Ook heb ik nog in de Mediamarkt naar de Samsung Q330 gekeken, maar de 'build quality' was niet wat ik ervan verwachte en niet zo goed als de Asus en kon daarom zijn meerprijs niet rechtvaardigen.

Aanschaf
Na enig wikken en wegen heb ik besloten om de laptop aan te schaffen bij een ouderwetse winkel, vanwege het gemak om met garantie gewoon even langs te gaan. Uiteindelijk heb ik de laptop gehaald voor 499,- bij de Paradigit. De laptop was zo aanschaft en mee naar huis. In de doos vond ik eigenlijk vrij weinig:
De laptop zelf
De adapter
Een 2-tal boekjes met documentatie e.d. (Niet ingekeken)
Dit is natuurlijk niet heel veel, zeker vergeleken met mijn vorige eee-pc, waar ik een hoes bijkreeg. Na een week heb ik dan ook een laptophoes gekocht bij de Mediamarkt van Caselogic.

De laptop wordt standaard geleverd met een boel bloatware die ik er meteen vanaf heb gehaald. De eerste stap daarna was het instaleren van CoreAVC en Media Player Classic, dus videocommentaar in deze review is daarop gebaseerd.

Gebruik
De laptop is zeer fijn in gebruik. De batterij houdt het naar mijn idee inderdaad ongeveer 7 uur bij normaal gebruik, de laptop heeft ook de prestaties die ik ervan verwachte en de kwaliteit van de laptop stelt niet teleur.

Een zwak punt van de laptop is wel de harde schijf, deze zorgt ervoor dat bijvoorbeeld vergeleken met mijn game-pc ik soms wel langer moet wachten. Ik verwacht echter dat als er SSD in wordt gebouwd de laptop echt snel aan zal voelen. De reden dat ik dit nog niet doe is omdat ik zeker 200GB nodig heb op een machine en deze laptop maar 1 HDD-bay heeft. Als de prijzen van ssd's zo laag zijn dat 200gb te overwegen is haal ik er voor deze laptop een, omdat nu de HDD zeker een zwak punt is in de gebruikerservaring.

Het beeldscherm is ook goed te noemen, er is zeker altijd mee te werken en de maximale brightness is zeker ook echt bright terwijl de minimale setting handig is voor gebruik in het donker. Video komt vol en kleurrijk over en gamen laat geen ghosting zien. Dit zorgt ervoor dat het geen straf is om op reis een film of serie te kijken op deze laptop. Een punt wat mijn studiegenoot maakte was de resolutie gewoon hetzelfde is als veel 15,6' laptops maar op een kleiner scherm waardoor het er iets scherper uit lijkt te zien bij normaal gebruik.

Mobiliteit
Het formaat van de laptop was een belangrijke reden om voor deze laptop te gaan en ik heb er geen spijt van. Het verschil met een 13.3" laptop is niet heel groot, maar hij lijkt makkelijk 2 keer te passen in een 15.6" die ik nog had.

Ook het gewicht is fijn, soms neem ik hem een hele dag mee zonder hem te gebruiken en dat voelt niet als onnodig heel veel gewicht meeslepen (Zoals gebeurt als je je wettenbundel in je tas laat zitten zonder hem nodig te hebben ;) ) Al met al is de formfactor me enorm goed bevallen, mede dankzij de resolutie. Ook de accu bevalt goed, onder normaal gebruik houd deze het zeker 5 uur uit, vaak heb ik het idee dat het meer is. Ik hoef in elk geval tijdens een normale dag misschien 1 keer een uur op te laden als ik de laptop veel gebruik. De lader zelf is een (erg?) kleine connector die aan de linkerachterkant wordt aangesloten

Behuizing en invoer
De behuizing van de laptop zou ik kwa kwaliteit goed noemen, maar kwa design zacht uitgedrukt ongelukkig. Het aantal poorten is voldoende, het plastic voelt zeer stevig, er is weinig aan te merken op de degelijkheid van de knoppen en lampjes en de scharnieren lijken behoorlijk. Het enige punt wat ik wil vermelden is dat de platic cover van de achterkant van het scherm wel in te drukken is met relatief weinig kracht, maar dit heb ik tot nu toe bij elke laptop gezien, dus heel vreemd vind ik het niet. Het scherm kan ook ver open voor mijn gevoel, zie onderstaande foto voor de maximale hoek.

Het design daarintegen is soms erg vervelend gewoon, het is ten eerste saai en ten tweede enorm vingerafdrukgevoelig. De enige wat de laptop 'leuk' maakt is een klein schuifje voor de webcam waarmee men de webcam fysiek het zicht op de buitenwereld kan ontnemen en de led die samen met de aan/uit knop 1 geheel vormt. De laptop vind ik dus kwa ontwerp erg saai, heel ingetogen en zakelijk. Vingerafrukken lijken zich te nestelen op deze laptop, het stuk glanzende plastic boven het toetsenbord, de bezel rond het beeldscherm en de bovenkant van de laptop zijn bij normaal gebruik simpelweg niet schoon te houden. Misschien is het in dat opzicht beter om de zilveren te halen, aangezien die een brushed aluminum afwerking heeft. Het is des te vreemder dat onderkant echt cool is, het is gemaakt van een soort carbon, wat erg grappig aanvoelt en er mooi uitziet. Ook zit de CPU-exhaust mooi verwerkt in dit geheel.

Wel erg fijn is het toetsenbord. Het is van het zogenoemde clicket style en erg fijn om mee te werken. De vermeende flex van het gehele toetsenbord zoals gemeld in reviews heb ik zeker geen last van, zelfs niet als ik er op let. Het bied zoals bijna alle laptop extra functionaliteit via de FN toets tussen de windows-toets en de ctrl toets. Op deze manier zijn te bereiken de slaapstand, draadloos (heeft ook een aparte fysieke knop bovenaan), brightness up/down, scherm aan/uit, schermselectie, touchpad aan/uit, volume, NumLK, Scr LK, play, stop, next, previous en als laatste selectie voor prestatieprofiel (heeft ook een aparte fysieke knop bovenaan, zie ook 'superhybrid engine').Het touchpad is ook fijn. Het is groot maar niet te groot en de multitouch ondersteuning is goed.

Voorop zitten ook nog een 5 tal lampjes, aan/uit, adapter/batterij status, HDD led, wifi status, en caps lock.

Prestaties
Een van de belangrijkste redenen om deze laptop te kopen is nauutlijk zijn unique selling point: De Nvidia Optimus techniek die ervoor zorgt dat de laptop tijdens relatief lichte taken op de Intel GMA 3150 kan draaien en als de duimschroeven worden aangedraaid meteen en voor de gebruiker onzichtbaar naar de Nvidia ION 2 chip kan schakelen voor betere prestaties. Dit zorgt ervoor dat de laptop zware taken goed uitvoert en toch een erg fijne batterijduur heeft.

De Nvidea Ion doet precies wat het moet doen: Grafische kracht leveren. Gamen kan tot op zekere hoogte zeer goed. Vergeleken met mijn desktop is het natuurlijk in een heel andere klasse, maar als men eenmaal de mindset heeft dat deze kaart een goede kaart zou zijn geweest in een desktop van 3-4 jaar geleden zijn er ineens enorm veel games op steam die in de aanbieding zijn en zeker goed kunnen worden gespeeld.
De resultaten van de Ion 2 chipset:
3DMark06: 2,692 punten
PcMarkVantage: 1960 punten

De CPU is een Intel« Atom™ D525, bekend als Pineview-D. Dit is een dualcore die draait op 1.8 GHz en Hyperthreading, Speedstep, MMX, SSE 1, 2, 3 en 3S en EM64T ondersteund, gebakken op 45nm. In mijn laptop werd deze geleverd met stepping A en revisie B0. De CPU is zeker voor een netbookachtige laptop meer dan krachtig genoeg. Net bij een test van een blu-ray rip van Casino Royale op 1080p met de Nvidia chip uitgeschakeld (dus draaiend op de 3150 GPU) en zonder GPU-versnelling draaide het wel, maar niet helemaal soepel. De load op alle 4 de cores schoot naar 90-100% belasting bij belasting en af en toe stotterde het iets. Puur op CPU is het dus eigenlijk niet te doen om een blu-ray af te spelen op 1080p, maar met de GPU erbij is het wel te doen. Ook tijdens gaming heb ik niet het idee dat de CPU een zwak punt is, de game trekt meestal 1 (fysieke) core helemaal dicht en de andere kan dan mooi alle andere zaken afhandelen. Dit betekend dat als men andere programma's draait naast een game dit weinig invloed op de performance heeft. Wat wel jammer is is dat de proc geen EIST support heeft.

Een ander aspect van de prestaties is de harde schijf zoals eerder vermeld. Na wat benchmarks kom ik tot de volgende resultaten op mijn harde schijf:
Crystalmark
Seq Read: 76.59 MB/s Seq Write: 76.44 MB/s
512K Read: 29.31 MB/s 512 Write: 33.84 MB/s

HD Tune Pro 4.6
Zie bijgevoegde foto.

Natuurlijk kan men niet heel veel meer verwachten vanwege de 5400 rpm schijf, maar het is toch enigzins de domper op de prestatie vreugde.

Software en drivers
Voor een overzicht van alle software die je op de laptop krijgt kan men hier kijken: http://usa.asus.com/product.aspx?P_ID=HrglRhH8D60Rmlv3 onder download. Ik zelf heb bijna alle software er meteen afgehaald met uitzondering van wat ik hieronder bespreek.

SuperhybridEngine is een programma dat door Asus bij de laptop wordt geleverd en schakelt tussen verschillende snelheidsprofielen. Er kan gekozen worden tussen auto powersaving, powersaving, high performance en super performance. Wat handig is is dat het programma onthoud wat de vorige instelling was bij danwel accugebruik danwel als de laptop aan het lichtnet hangt. Daarom gaat mijn laptop naar auto powersaving als ik hem ontkoppel van het lichtnet en juist op super performance als ik hem weer aansluit. Nu moet ik eerlijk bekennen dat het wel zo is dat ik niet precies weet wat het doet, maar ik gok dat het maken heeft met clocksnelheden.

Daarnaast is er een programma bij de driver van het touchpad om in te stellen wat zeker uitgebreid is en een welkome toevoeging. Ook meegeleverd zijn de programma's Asus LiveUpdate en een USB charge utility. Deze zorgen voor recente Asus software en drivers en dat USB powered blijft na het uitzetten van de laptop. Dit is iets wat Samsung als een feature verkoopt bij veel laptops, maar bij deze ook bleek te kunnen.

Als laatste is er nog een heikel punt van deze laptop, de optimus driver die schakelt tussen de 2 GPU's. Men hoeft maar te zoeken op problem eeepc 1215N optimus en men komt een stortvloed aan pagina's tegen die wijzen op problemen met deze driver. Ik kan er kort over zijn; ik heb er geen problemen mee gehad. De mensen die doelen op deze problemen hebben het vooral over de beta drivers voor optimus. Als men deze driver links laat liggen is er helemaal niets aan de hand.

De laptop is me zeer goed bevallen. Asus heeft goede laptop op de markt gebracht; een laptop met genoeg grafische punch, een goede mobiliteit en een prima kwaliteit. De mindere HDD is zelf te vervangen is door een sneller model.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1215N-BLK064M?

Mja, ik heb zelf een 3 van deze laptops in mijn handen gehad en ik heb toch enkele minpunten:
  • Spiegelend scherm en dito rand. Een mat scherm is bijvoorbeeld bij de 1015 wel een optie.
  • Geen USB 3.0, nochtans hadden ze dit wel aangekondigd.
  • De behuizing kan je bijna niet openkrijgen zonder dat er in elkaar klikkende plastieken haakjes afbreken.
  • Het toetsenbord geeft mee en toetsen kunnen soms haperen. De enige oplossing voor dit probleem is het toetsenbord er af halen en het toetsmechanisme op de achterkant mechanisch aanpassen (lees: verbuigen)
  • De Atom D525 ondersteund geen EIST en klokt dus niet terug in idle.
  • 2x 1GB ipv 1x 2GB. 1 latje verbruikt minder en je kan gemakkelijker upgraden. Dual Channel wordt toch niet ondersteund (bron) en geeft ook geen merkbare prestatiewinst
  • Er zijn geen drivers voor Windows XP voorzien. ION werkt niet met XP.
  • Heel veel bloatware, wat het OS trager maakt dan een cleane installatie. Een cleane installatie is jammer genoeg geen optie waardoor je PC-decraptifier nodig hebt om de boel op te kuisen, met als gevolg dat je nog eens een uur hiervoor kwijt bent. Het is eigenlijk een schande dat laptopfabrikanten extra inkomsten door gesponsorde meuk belangrijker vinden dan de kwaliteit van de software.
  • Hij is 100 euro duurder dan zijn voorganger, de 1201N.
Waarom zou een clean installatie geen optie zijn?
Omdat het gewoon niet kan met de Windows-versie die op de netbook ge´nstalleerd staat. Je kan nergens tijdens de installatie instellen dat je al die meuk niet wil. Enkel achteraf kan je de rommel er af gooien.
Je kunt een eigen schone versie van windows installeren vanaf een USB stick
Ja natuurlijk, maar volgens mij lees jij niet goed wat ik schrijf. Ik herhaal: het gaat niet met de Windows-versie die op de netbook ge´nstalleerd staat.

Je gaat toch geen 2x betalen voor je OS?
Da hoeft toch ook niet. Je kunt een schone versie van Windows installeren vanaf de USB stick met de licentie die bij de netbook zit. Enigste wat je moet doen is de cd van iemand anders even op de USB zetten of een schone versie downloaden.

Gebruik je dus je eigen licentie en is helemaal legaal.
Zo had ik het nog niet bekeken, mijn excuses.
Dat je je eigen licentie gebruikt maakt het niet opeens legaal een schone versie te downloaden.
Op zich goede punten :)
  • Spiegelend scherm is eerder standaard dan afwijkend tegenwoordig ben ik bang :(
  • Geen USB 3.0 is voor mij echt geen probleem, ik heb nog niet eens meuk die ik erop zou willen aansluiten. Het is niet echt futurproof, daar ben ik me van bewust, maar heel nodig vond/vind ik het niet tbh
  • Behuizing probleem heb ik gehoord inderdaad, maar we zien wel bij de install van een SSD ;)
  • Dat niet terugklokken klintk mij vreemd in de oren, misschien is het zo maar de batterijduur lijkt er niet/nauwelijks onder te leiden :)
  • Bij mij is het wel zo dat er 1 latje 2GB in zat volgens CPU-z volgens mij
  • Zoals ik al aangaf, meteen bloatware eraf halen inderdaad
En je laatste puntje is naar mijn mening niet geheel terecht, als je kijkt naar een macbook pro is hij 700 euro goedkoper als je kijkt naar een langzame netbook is hij ~150 euro duurder, dus nog steeds vind ik het redelijke value for money :)

[Reactie gewijzigd door Kaaswagen op 2 maart 2011 00:02]

Daar ben ik niet mee akkoord, want een opvolger is meestal gelijk geprijsd als zijn voorganger als er geen baanbrekende verschillen zijn. Het voornaamste wat verschilt tussen de 1201n en de 1215n is de nieuwere processor (Atom 330 > D525) en de IGP (nvidia ION > ION2).

Je vergelijking is verkeerd. Je moet deze 1215n vergelijken met zijn voorganger, niet met een veel duurdere MBP. De nieuwe MBP kost evenveel als zijn voorganger, terwijl de 1215n 25% meer kost als de 1201n.

De D525 ondersteunt geen EIST (Enhanced Intel SpeedStep Technology), want hij is eigenlijk niet bedoelt voor netbooks (Atom Nxxx), maar welk voor nettops (Dxxx) en aangezien de max. TDP 13 Watt is, hoeft deze volgens de logica van Intel niet terug te klokken. Daarom dat uiteindelijk de N550 op de markt is gebracht, want de single core N4xx is te traag en de dual core D5xx is net niet zuinig genoeg.
Ik heb de laptop ook alleen vergeleken met wat er nog meer op de markt was op dat moment en niet zozeer met zijn voorganger, maar mijn punt blijft hetzelfde, het is gewoon goed geprijsd in de markt gezet. Dat de proc geen EIST support is inderdaad jammer, maar ik heb niet het idee dat het de accu duur enorm be´nvloed. Ik heb het nog wel bij de negatieve dingen van de laptop gezet zodat onze mede/tweakers wel geinformeerd zijn ;-)
Super Review!! Klasse.
Thanks :) Op of aanmerkingen hoor ik graag :)
Ik zal later nog wat meer foto's in de review plaatsen van verschillende onderdelen :)
Mooie review, maar waren heb je bij 'warmte en geluid' slechts 'acceptabel' ingevuld? In je review lees ik er niets van terug dat hij heel heet wordt of een heleboel herrie maakt. Slaat de fan vaak zomaar aan en is het dan net een stofzuiger?
Hij wordt wel wat warm met games op je schoot en 2 dagen aan laten staan resulteert in een een fan die constant net hoorbaar aanstaat. Niet echt heel erg bij normaal gebruik, maar uitmuntend is het ook niet.
Ik heb deze laptop (tot mijn grote spijt inmiddels) ook.
Op zich is het een mooi apparaat, alleen (zoals in de review vermeld) is de behuizing meer dan waardeloos.

De laptop is al drie keer voor reparatie weggeweest, nog steeds is de behuizing brak.
Bij mij begon het probleem dat er een kier ontstond in de hoek van de aan/uit knop. Hierdoor bleef de knop hangen waardoor de laptop op willekeurige moment uit ging.

Ik heb de laptop toen laten opsturen, kreeg ik hem terug. Behuizing was netjes gerepareerd, geen kieren of iets dergelijks. Bleek dat het toetsenbord het niet deed :(

Weer terug moeten sturen, toen ik hem weer terug kreeg zat langs de hele achterkant (boven de accu) de behuizing los. Die kon ik met een hoorbare klik weer induwen. Slechte zaak dus.

Ik heb toen een special case RMA nummer gekregen van Asus. Twee weken later kreeg ik mijn laptop terug in de hoop dat het probleem nu wel opgelost zou zijn. Met goede hoop opende ik de doos. Blijkt dat er nog steeds (of moet ik zeggen alweer?) kieren in zaten. Aan de zijkant kun je de led lamp zien branden door de kier heen. Aan de achterkant zit aan beide kanten van de accu de hoekjes omhoog (je kan de pinnetjes waarmee de behuizing hoort vast te zitten zien). Nu blijkt ook nog eens de aan/uit knop zo nu en dan niet te reageren. :'(

Ik weet niet of dit een productiefout is of een maandagmorgen model. De service van Asus (afgezien van het feit dat het probleem nog steeds niet is opgelost) is zeer goed en snel. Qua specificaties is er ook absoluut niets mis met deze laptop. Alleen de behuizing is dus van jammerlijke kwaliteit. ;(
Sorry voor de wat late reactie maar ik denk dat je gewoon enorm pech hebt gehad. Die van mij is nog puntgaaf en hij is meer dan eens vervoerd op mijn motor (trilt best wel :P)

Verder nog geen deukje, krasje of iets erin en alles zit nog goed in elkaar, dus dit klinkt mij vrij vreemd in de oren :-/
Welke games kan die aan?? zou die COD BO aankunnen of fifa12 ??
tchnx alvast!