Acer AL2423Ws Zilver Review

Bi3b0b 22 november 2006, laatste update op 17 november 2015, 2.294 views

Acer AL2423Ws Zilver

Pluspunten

• Kleuren
  • Helderheid

Minpunten

• Iets teveel "plastic"-gevoel, maar aangezien ik dat scherm nooit vastheb eigenlijk, beschouw ik het niet echt als nadeel.

Ik had een Samsung 204B - 20", een zeer mooie monitor, met goede spec., maar ik zag redelijk veel films op dit scherm en vond 20" net dat ietsje te klein, DUS heb ik maar mezelf een 24" aangeschaft :). Eerst had ik naar de prijs van een een Samsung 244T gekeken en naar die van de Dell 2407WFP, maar deze zaten tegen de 1000eur, wat mij eigenlijk wel wat veel geld was. Dit scherm voor 705eur kunnen kopen met exact zelfde spec. als de Samsung en de Dell.

Helderheid: 500cd
Contrast: 1000:1
Resolutie: 1920*1200
Reactiesnelheid: 6ms

Verpakking:

Een enorme doos van +- 9kg aangekomen. Stevig verpakt. Voet was al gemonteerd (is bij Samsung niet geval), vandaar de grote verpakking. De voet ziet er redelijk "plastic" uit moet ik zeggen, maar is voor mij niet zo'n probleem, aangezien ik hem aan de muur heb gehangen met een kleine muurbeugel om plaats te besparen op mijn nogal smalle bureau.

Accessoires:

Er zitten meer dan voldoende kabels bij deze doos, op eender welk continent op deze planeet ga je wel een aansluiting vinden :). CD bijgeleverd om vensters mooi te kunnen schikken naast elkaar, vond ik precies nogal overbodig, dus niet ge´nstalleerd.

Aansluitingen:

Dit zal DE bepalende factor zijn waar het grote prijsverschil zit met de Dell en de Samsung, er zijn enkel de standaardaansluitingen, geen S-video, 4 USB-poorten ofzo, wat bij de andere WEL het geval is. Ik heb al 10*USB, wat genoeg is, en ik kijk er toch geen TV op, dus vind ik DVI gewoonweg genoeg voor wat ik heb gebruik. Aansluiting aan de rechterkant van de foto, voorzien om de 2*1W-boxjes aan te sluiten. Heb hier een Z-2300 2.1 set van Logitech aanhangen, dus was niet echt lang twijfelen. Ik zie 2*1W nog niet echt in staat om fatsoendelijk geluid weer te geven bij films.

Opvulling:

De resolutie van 1920*1200 is zeer fijn werken, zeker als je met 2 verschillende documten naast elkaar wilt werken. 2* A4 gaat hier zeer perfect op. Hier bijvoorbeeld dus website van tweakers en tegelijk een PDFdoc. Ook in excel valt het wel op dat je ineens een enorm aantal kolommen en rijen te zien krijgt (=> op 85% heb je 72 rijen en gaan je kolommen tot AI, wat dus echt wel veel is :) ).

Beeldschermkwaliteit

Mijn vorig scherm was 800:1 en had een helderheid van 300cd.
Ik was er eigenlijk van overtuigd dat ik die helderheid niet zou zien van 300cd naar 500cd ... ja, dus echt wel. Ik kan contrast en helderheid niet hoger dan 75% zetten, want dan is het echt te fel om er nog fatsoendelijk naar te kijken.

Pixels

Altijd toch beetje met schrik in het hart scherm aangesloten op m'n MSI 6800GS en eerst een test gedaan om te zien of er een defect en/of slapende pixel(s) zouden zijn. Tot de uiterst fijne conclusie gekomen dat dat dus niet het geval was, want het zou een spijtige zaak zijn geweest.

Gamen

Ik ben niet direct zo een gamer, maar heb van m'n broer Need for Speed Carbon geprobeert en kan alles hier op medium zetten, maar vond het wel vreemd dat ik "maar" 1600*1200 kon kiezen en niets hoger (1920*1200 dus). Maar je krijgt dus wel enorm veel op deze monitor, verschilt veel van zijn 17" TFT :) qua breedte van de weg :D. Tijdens het Counterstriken (versie 1.6) geen last van Ghosting, wat met 6ms ook wel niet zou mogen zijn.

Conclusie:

Ik ben een zeer tevreden man met deze monitor en kan het ten zeerste aanraden als het gaat over prijs-kwaliteit voor een 24"-monitor! Hij geeft de kleuren, beelden en documenten zeer scherm en helder weer en heb over niets klachten van dit beeldscherm.

Heb jij ook een Acer AL2423Ws Zilver?

Mooie review. Je eerste twee afbeeldingen lijken precies op de eerste twee uit mijn revie van de 20 inch Acer widescreen.
alleen staat er bij jou geen 24" op de doos :+

sorry kon het niet laten ;)
Bij de lijst "gebruikt in combinatie met" hoef je alleen de onderdelen aan te geven die relevant zijn. Voor een monitor is dat eigenlijk alleen de grafische kaart.

Verder krachtige review. Welke Samsung had je eigenlijk? 205BW of 203B? Bij mijn 205BW zat de voet ook al gemonteerd.
Eerste regel van mijn review is dat ik de "204B" had, dus dat is al opgehelderd dan ;).

Dankje voor de raadgeving, zal er in het vervolg op letten om alleen de gerelateerde onderdelen bij te zetten.
Thx voor de reactie :), is m'n eerste review, hoopte van beetje volledig te zijn.