Specificaties HTPC, 3 interne bays - Bekijk alle specificaties

Lian Li PC-V352B Review

Laurens_ 24 juli 2011, 1.833 views

Lian Li PC-V352B

Pluspunten

• Design;
  • Kabels wegwerken.

Minpunten

• Installatiegemak.

Op het moment van schrijven beschik ik enkele weken over deze kast. De kast is gekocht om dienst te doen als een mooi vormgegeven desktopsysteem. Om de globaal gegeven beoordeling verder toe te lichten, wil ik hierna het een en ander kwijt betreffende:
- bouwkwaliteit en afwerking;
- inbouwmogelijkheid;
- installatiegemak.

Bouwkwaliteit en afwerking
De afwerking van de kast is prachtig. De voor- en zijpanelen zijn zeer netjes geborsteld. De bouwkwaliteit van de kast is echter minder. De schroeven (schroefjes) die de zijpanelen dragen zijn poreus en draai je eenvoudig kapot bij het open maken van de zijpanelen. De kast wordt daarnaast geleverd met ingebouwde ventilatoren en een fancontroller. De connectoren van deze ventilatoren (molex) zijn niet erg stevig. Het ineenklikken van de connector met de connector van de voeding duurde daarmee zeker 10 minuten. De pinnetjes vlogen er simpelweg aan de andere kant weer uit!

Inbouwmogelijkheid
De inbouwmogelijkheid van de kast is beperkt. Dit is echter meer dan logisch, omdat de kast geschikt is voor de kleinere systemen. De kast beschikt over de volgende ruimten:
- Voedingcompartiment;
- Harde schijf compartiment (3x 3,5");
- CD-speler compartiment (2x 5,25");
- Moederbord compartiment.

Voorgaande ruimten kunnen allemaal uit de kast worden gehaald. Wat het installeren van de componenten in de ruimten vereenvoudigd.

Opmerking: In het harde schijf compartiment zitten eveneens gaten om 2 2,5" schijven te plaatsen.

Installatiegemak
Het installeren van de losse componenten is eenvoudig. Het moederbord wordt op het daarvoor bestemde blad geplaatst, de dvd-speler in het daarvoor bestemde compartiment en de harde schijven in het daarvoor bestemde compartiment. Het aansluiten van het geheel is echter een uitdaging, omdat de kast eigenlijk op één manier in elkaar kan worden gezet: eerst de harde schijven, dan de voeding, dan het moederbord en dan de dvd-speler. Het vervangen van een harde schijf vereist daardoor dat het gehele systeem uit elkaar wordt gehaald. Wat in mijn optiek een vreemde keuze is, omdat de harde schijven bij mij het snelst worden vervangen of uitgebreid.

Update 24 Juli 2011
Sinds enkele dagen is de kast aan het resoneren. Dit heeft de kast voorheen niet gedaan en is volledig te wijten aan de conditie van mijn harde schijf. De kast wordt namelijk volledig stil als de harde schijf wordt uitgeschakeld en het systeem puur op de SSD werkt. Met het vervangen van de harde schijf verwacht ik dan ook dat de kast weer naar behoren functioneert.

Naast dit probleem heeft zich met de kast nog geen probleem voorgedaan. Vrienden die langs kwamen vroegen veelal wat dat voor kast was en konden niet geloven dat een computer er ook mooi uit kon zien :-). Al met al ben ik reuze tevreden over de kast en werp ik bij een volgend systeem zeker weer een blik op het assortiment van Lian-Li.

Heb jij ook een Lian Li PC-V352B?

Leuke review. Lian Li maakt erg mooie kasten. Ikzelf heb de PC-Q7 en de PC-Q8 gehad. Beetje vergelijkbaar met die van jou.
Wat ik jammer vind is dat er weinig is gedacht aan kabelmanagement. Ik offer graag 3cm in de breedte op als ik mijn kabels kan wegwerken. Wat ik verder ook een minpunt vind zijn de HDD cages. Deze zijn erg dun en dempen het geluid erg slecht. Mijn Western Digital Green 500GB is normaal erg stil, maar doordat de constructie waar de harde schijf in gaat niet goed is gebouwd hoor ik een hoog geluid als de harde schijf aan het werkt wordt gezet. Resonantie dus! Wat verder een klein minpunt is zijn de schroefjes waarmee de zijpanelen worden vastgezet. Het verf hiervan bladert erg makkelijk waardoor je een strakke kast hebt met lelijke schroefjes. Had liever een robuuster systeem gezien.