AOpen QF50A Review

Jouke74 5 februari 2008, laatste update op 20 mei 2009, 1.097 views

AOpen QF50A

Pluspunten

• Airduct

Minpunten

• HD koeling
  • Ruimte

Ter aanvulling op eerdere reviews. Voor dit geld is de kast voldoende maar er zijn een paar punten:

1. De ruimte het is allemaal net iets te krap: mijn geheugen banken van het mobo passen nog maar net achter de DVD in de 5.25 drive bay. Een tweede HD moet iv.m. temperatuur toch al gauw onderin de 5.25 drive bay.

2. De koeling: er is bijna geen mogelijkheid om extra fans te plaatsen zonder grote ingrepen. Mijn eerste oplossing was om een 80 mm intake fan te monteren op het zijpaneel onder airduct (door twee gaatjes van de luchtinlaat iets groter te boren). Dit werkte in principe prima, maar gaf wel een berg lawaai. Daarna het USB front paneel eruit gehaald, en de fan daar geplaatst, dit klonk een stuk beter. Deze fan blaast dan voornamelijk koude lucht naar de videokaart, andere PCi kaarten en northbridge, maar niet naar de HD's.

Ik heb 2 HD's in het systeem geplaatst, 1 zit standaard in de 3.25 drive onder de floppy. De tweede met een passieve zalman HD-2 koeler en active hd koeler (onder met 2 fans) in de 5.25 bay. Rond die bay is er ook bijna geen airflow, dus actieve koeling was nodig en werkt uitstekend.

De airduct moet tot redelijk dicht boven de processorfan geplaatst worden. Dan werkt ie ook uitstekend met temperatuursdaling van plus minus 4 graden.

Leuk genoeg blijft het systeem na deze aanpassingen dan wel weer netjes op temperatuur. Ongeveer 35 graden voor alle onderdelen ook onder lange stress (CPU bij stress uitgezonderd).

3. Installatie: Mijn vingers toch al wel een paar keer opengehaald met het
loswrikken van al het metaal voor alle inbouwgaten. Ook gaan de zijkanten van mijn kast er niet echt soepel af.

Voeding: heb er gelijk een andere Asus 450 watt voeding ingezet.
(EDIT: De voeding die erin zat was inderdaad ook prima en dit was niet negatief bedoeld, echter heb de voeding uit de kast niet gebruikt).

Modbaarheid : Met een slijptol kan heel veel...

Heb jij ook een AOpen QF50A?

Zet je er niet bij dat de voeding die je er voor die prijs bij krijgt, een Forton 350watt, uitstekend is!
Forton is nm een Amerk dat veel binnenwerken voor andere voedingen maakt. Geen Bmerkje!

Ik heb zelf laatst de D versie gekocht voor een 2e systeem en heb meteen achter het 120mm blowhole gedremelt... scheelt veel lawaai. (moet nog review schrijven :))
Ik snap je kritiek en ben het half met je eens.

Deze kast is bedoeld voor simpele kantoor PCtjes en heeft voor zo'n PC redelijk wat ruimte en zeker een goede koeling. Je ziet niet vaak een 120mm fan in zo'n relatief goedkope kast.

Dus dat er weinig mogelijkheden zijn tot allerlei extra koeling en dergelijke is niet meer dan logisch. Als je dat wel nodig hebt zit je denk ik toch echt aan een andere klasse kast, met bijbehorend prijskaartje.
bij een vriend van mij hebbe ze ook zon kastje, opzich een nette kast opzich, alleen de koeling is gewoon echt slecht volgens mij.
't Is precies wat Luuk83 zegt:
't zijn ideale kastjes voor het standaard gebruik, De voeding die erin zit is van topklasse en is kwalitatief absoluut beter dan de Asus 450W modellen. Verder is de kast erg stevig en zit er een goede 12cm fan in,
Voor een systeem met 1 HD en 1/2 opticals heb je ook absoluut niet meer nodig dan 1 12cm casefan.

Over de ruimte kun je imo niet klagen, je weet wat je koopt, specs zijn goed aangegeven op de site van Aopen en zijn zoals gezegd meer dan genoeg voor een standaard PC'tje
Op alle reacties: Accesoires (12 MM fan en Voeding) zijn zeker goed. Prijs is uitstekend zoals aangegeven in de survey. Ik denk dat er echter, zeker met huidige HD prijzen wel meer mensen zijn zoals ik die er een HD bij plaatsen. En met de global warming hier in nederland (2006 was exceptioneel warm) is koeling in de hete zomer ook geen non-issue.

Mijn opmerkingen waren eignelijk bedoeld om mogelijke oplossingen te geven voor het doen van bovenstaande, niet om de Aopen kast af te kraken. Anders had ie ook wel meer zware onvoldoendes gescoord...
Welke harde schijven zitten daar dan in? Ik heb hier dezelfde kast met 2 WD schijven vlak boven elkaar en die worden niet noemenswaardig warm :/
Misschien is de QF50C een redelijk idee.
Deze heeft standaard een muisstille (helaas slechts 300 watt) voeding en een 12 cm koeler aan de achterzijde.

Ziet er trouwens ook wel mooi uit (black/silver).

Ow ja, idd, de ruimte houdt niet over en de scherpe kantjes zijn er ook nog steeds niet van af.