OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB Review

ingmaronline 5 oktober 2011, laatste update op 5 oktober 2011, 1.975 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • Energie-zuinig
  • Prijs ( Kon minder )

Minpunten

• Firmware updaten als primaire schijf
  • Er zelf voor zorgen dat Windows optimaal gebruik maakt van je schijf

Levering

Ik heb mijn Vertex 2 besteld bij Azerty, mijn vaste hardware winkel, en ontving de SSD twee werkdagen nadat ik 's nachts om 1 uur uiteindelijk de knoop doorhakte en hem bestelde.

In het doosje zit:
  • Installatie en garantie info
  • Een bracket van 2,5 naar 3,5 inch
  • Bijbehorende schroefjes
  • De sticker :)
  • En de Vertex 2 zelf natuurlijk in een afgesloten anti-statisch zakje
Inbouw

De volgende stap was het inbouwen en aangezien ik minder dan een half uur tijd had ( Vriendin wacht.. ) moest ik even opschieten. Maar ik had gelukkig al van te voren mijn laptop goed bekeken dus het wis binnen no time gedaan. Schroefjes los, oude HDD er uit, bracket van de oude HDD om de SSD, de SSD plaatsen en vastschroeven ( Alles met de originele HP schroeven en niet de bijgeleverde ) en de laptop weer dicht en aan de stroom.

Installatie Windows etc.

Na een korte onderbreking kon ik 's avonds verder met mijn laptop en begon Windows te installeren. Maar dit ging geloof ik nou niet echt met tijd winst aangezien ik een externe dvd drive gebruikte voor het overzetten via USB wat natuurlijk zo zijn beperkingen geeft.

Na dit was gebeurt en ik de rest van de programma's er op kon zetten die ik gebruik ging dit een stuk sneller ( CCleaner, CCCP, Hamachi, Skype, Bittorent, Dropbox, Chrome, iTunes, Security Essentials, Coretemp ) Dit komt omdat dit allemaal te downloaden viel.

Even tussendoor: Heb Windows 7 Home Premium 64 bit ge´nstalleerd met mijn recovery dvd's en dit betekende ook dat ik alle bijgeleverde tools troep er bij kreeg. Wat even duurde voor ik dit allemaal verwijdert had :)

Gebruik

Ik heb zelf geen benchmarks gebruikt om snelheidsverschillen aan te tonen of wat dan ook. Maar ik kan met een gerust hart zeggen dat deze koop geen miskoop was:
  • Het opstarten van Windows gaat denk ik wel voor de helft sneller.
  • Programma's opstarten gaat binnen een mum van een seconde.
  • Als ik mijn laptop aanzet blijft het stil, dit was niet zo met mijn Seagate 500 GB 7.200 RPM schijf :P Vind het nog steeds heel bizar.
En mijn Windows prestatie index is omhoog geschoten naar 7,7 van de 7,9 te behalen punten en naar temperatuur verschillen of accuduur heb ik nog niet gekeken gezien hij er nog maar net in zit maar van wat ik merk is dat het wel degelijk verschilt ( Of het is puur psychologisch natuurlijk.. )

Moeilijkheden
    • • Hij kwam standaard met firmware 1.27 terwijl 1.28 de laatste is en vooralsnog valt een primaire schijf niet te updaten. Dus dat moet met een omweg met een LiveCD zover ik heb gelezen.
    • Volgens mij valt nu al sinds firmware versie 1.33 je SSD ook als primaire schijf te updaten. Via de OCZ site kan je heel makelijk de update toolbox downloaden, programma opstarten, firmware updaten - en klaar! Ook kan dit progamma voor jouw verschillende info opvragen als S.M.A.R.T en DIE size.
    • Dacht even dat hij na installatie er mee op was gehouden, bleek dat ik in de bios nog even de SSD moest aanwijzen. ( Achteraf denk ik dat hij HP Quickweb probeerde te openen, heb ik nu uitgeschakeld, Windows start toch snel :P )
    • Het gesurf op het internet op zoek naar de juiste configuraties en instellingen die je moet hebben om het beste uit je SSD te halen.
UPDATE: Heb gisteren een benchmark gedraaid met de benchtool AS SSD. En de resultaten hiervan zijn te vinden bij de plaatjes, below

UPDATE 2: Heb vandaag de firmware geupdate naar versie 1.33. En een nieuwe bench gedraaid. Resultaten vind je ook below

UPDATE 3: Heb vandaag de firmware geupdate naar versie 1.35. En een nieuwe bench gedraaid. Resultaten vind je ook below

Tips 'n tops over het schrijven van een review zijn altijd welkom, wel opbouwend natuurlijk..

• HP DM3 1120eb
  • Core 2 Duo P9300 @ 2.27GHZ
  • 4 GB RAM
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB?

Dankje wel voor de review!
zit zelf ook te overwegen een SSD disk voor me laptop te kopen.

had nog een vraag bij je conlusie.

Bij negatief eigenschappen:
Er zelf voor zorgen dan Windows optimaal gebruik maakt van je schijf

(waar heb je die info vandaan?)
@Pehhpehh

Met die zin 'Er zelf voor zorgen dan Windows ( Hey een typo ) optimaal gebruik maakt van je schijf' bedoel ik dat de opties als indexeren bij mij nog aanstond, net als mijn page file.

En daarvan had ik juist gelezen dat je die het beste uit kon zetten. ( Het grote SSD topic, vooral de info in het begin )
Indexing en pagefile aanhebben maakt toch niks uit.

Wat is het voordeel van het uitzetten dan?

Writes beperken? Of het ding nu 5 of 15 jaar meegaat :P

Ik draai 8 mnd op een Vertex2 met gewoon alles aan out of the box, alleen defrag staat uit.

Advies van OCZ en Intel = het ding gewoon gebruiken als een HDD.

Als ik ff wat reken kom ik uit op een verwachte levensduur van 40 jaar ofzo

[Reactie gewijzigd door Misterdude op 21 februari 2011 12:34]

@Misterdude

Zoals je zelf al zegt het aantal writes beperken ja.

Maar goed dat is ook gewoon maar wat ik heb gelezen, ben geen expert :P
Heb um zelf ook :)
Maar er wordt gezegd door jullie.. gebruiken als harde schijf,
laten jullie dan de pc ook "in slaap vallen "met deze ssd??
Er zijn er die zeggen dat dat nou slecht is voor de trim funtie.
@Nt2nitro

Heb hetzelfde gehoord: Hibernation uitzetten.

Gebruik het zelf niet omdat het nou niet echt nodig is aangezien ik hem voor het grootste gedeelte pas aan het einde van de dag uit zet / wanneer ik iets anders moet doen.

Meer weet ik ook niet.
Wat een flauwe sticker trouwens..
Wat een flauwe opmerking trouwens..