Specificaties Rad. HD5770 (860MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE Review

Trokken 12 oktober 2011, laatste update op 13 oktober 2011, 5.832 views

Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE

Pluspunten

• Koud
  • Goede prestaties
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • ... Maar met MSI Afterburner kan je prima overclocken
  • ... En vanaf CCC 11.5 is ATi Overdrive ook goed

Minpunten

• De koeler bedekt niet de hele kaart
  • De prestaties worden "gemuilkorfd" door de 128 bit Bus Width
  • ATi Overdrive faalt...

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Jemig Xbox LIVE werkt niet :(
Zo begon alles een maand geleden. ;)
Xbox LIVE werkte niet en dat was zo 3 weken lang terwijl ik wel mooi ¤60 per jaar voor een abbo betaal. Omdat ik geen vertrouwen meer heb in de xbox 360 heb ik maar een game PC aangeschaft.
Nadat ik in wat benchmarks had gekeken wist ik dat ik of een HD5770 of een GTX460 wilde kopen,
ik zocht uiteindelijk naar een sille kaart en kwam zo bij de HD5770 Vapor-X uit, de MSI GTX460 Hawk was ook goed geweest maar die was toch iets te duur. Vooral omdat ik wil gaan upgraden naar een DirectX 12 kaart, als die er zijn natuurlijk ;) en daarom heeft het geen zin om te investeren in een dure videokaart.
Ik game op een resolutie van 1920x1080 dus 1GB vram is genoeg. Een HD6950 was sowieso overkill geweest aangezien de frame rates me niet echt boeien, zolang het er maar uit ziet zoals op de xbox 360 vind ik het best.

features

De Sapphire HD5770 bevat de standaard HD5000 series features. Zo kan je drie beeldschermen aansluiten op één kaart. In games kan je maximaal 8x Multi-Sample Anti Aliasing aanzetten en maximaal 24x Custom Filter Anti Aliasing. Naast de standaard ATi features beschikt deze kaart ook over een Vapor-X koeling. Deze koeling is beter en stiller dan de reference modellen van de HD5770.

In de bovenstaande afbeelding staat weergeven hoe de Vapor-X koeling werkt. Je ziet dat er koude lucht van opzij en vanonder langs de chip gaat en dan als hete lucht naar buiten gaat. Het is dus wel belangrijk dat je airflow goed is anders dan kan er ook geen koude lucht van opzij komen. Het is wel jammer dat niet de hele kaart bedekt wordt door de koeler dit zou kunnen betekenen dat andere chips dan de GPU eerder stuk gaan.

Ik had liever gewild dat het bovenstaande eruit zag als dit:

De bovenstaande kaart is natuurlijk wel duurder maar dat komt eerder door de GPU dan de koeler.

Naast het feit dat de koeler iets te kort is stoorde ik me aan iets anders, er zit bij de OC edition namelijk geen Dirt 2 :'( dat spel zit alleen bij de normale versie.

In de doos vind je verder niks bijzonders, uiteraard de videokaart maar daarnaast vind je alleen maar een driver CD met oude drivers, een handleiding en een Sapphire/ATi sticker die je in of op je behuizing kan plakken. :*)

warmte

Zoals ik al zei is de Vapor-X een goede koeler, dat blijkt vooral uit de volgende tests.

(Sorry maar ik kan nergens vinden wat de maximale resolutie is. Gelukkig kan je alle nuttige informatie zien.)

Je ziet dat de warmte 59 C is, dit stijgt de hele 10 minuten niet. De kaart is volgens de drivers en MSI afterburner 99% belast. De warmte is best goed, andere HD5770 kaarten worden bij deze test ongeveer 80 C en dat zal deze niet halen. De koeler draait bij deze stability test op 38% en dan is hij best stil. Je kan hem uiteraard hoger instellen bij ATi Overdrive of MSI afterburner.

geluid

Je hoort de kaart bijna niet, alleen tijdens het stressen maar dan heb ik meestal het geluid van een game aan staan dat er bovenuit komt. Als alles in je PC passief gekoeld is zal je hem wel wellicht horen. In idle hoor ik hem als één na hardste dus als ik me voeding passief gekoeld had dan zou je hem zeker horen.

prestaties

Ik had eigenlijk verwacht dat de prestaties lager waren maar dat valt echt mee. :)
In Battlefield Bad Company 2 haal ik bijvoorbeeld een gemiddeld aantal fps van 40 terwijl alles op zijn mooist staat (8x AA 16x AF, high, 1920x1080).

Hier staan de specificaties zoals ze in de BIOS staan:

Om even te vergelijken met een HD6970 zie je dat hij 2x zo weinig bandbreedte heeft dan deze high- end kaart.

Het is jammer dat de HD5770 niet net zoals de bovenstaande kaart een bus width heeft van 256 Bit, hierdoor hadden de prestaties beter kunnen zijn. Ik citeer een "statement" dat zeker klopt:
quote: Ermos
De 5770 is een pitbul met een muilkorf om.
Met een 256 Bit bus width zou de HD5770 inderdaad beter presteren en zou hij meer futureproof zijn.

benchmarks

Nu komen de eche harde cijfers. Ik zal benchmarks toevoegen van 3Dmark 2011, unigine heaven, furmark en in-game benchmarks met fraps.

Unigine Heaven
resolutie 1920x1080 en 0x AA, 1x AF, high:

(sorry voor het kleine lettertype)
In Unigine Heaven heb ik alles op high staan.

Furmark versie 1.8.2
Resolutie staat op X as, 0x AA, 0xAF

De scores moeten keer 10 en de fps zijn gewoon zoals het er staat, anders zou het de lay-out van me grafiek verpesten.

3Dmark 11 (trial)

resolutie: 1280x720
settings: default
score: P2664
link: link naar score op 3Dmark.com

Alien vs Predator DX11 Benchmark

Hoe je zelf de instellingen kan doen kan ik niet vinden maar dit is het resultaat:
30.7 fps
instellingen:
Using Default Video Settings:

Resolution: 1920 x 1080
Texture Quality: 2 (medium)
Shadow Quality: 3 (high)
Anisotropic Filtering: 16
SSAO: ON
Vertical Sync: OFF
DX11 Tessellation: ON
DX11 Advanced Shadows: ON
DX11 MSAA Samples: 1 (uit)

Crysis 64-bit v1.1 DX10

Voor Crysis heeft Crytek een benchmark gemaakt. Ik run de benchmark uit de "bin64" map dus dit is de 64-bit versie. Ik benchmark op een resolutie van 1920x1080 pixels.

Helaas haalt hij op mijn resolutie geen speelbare frame rates op very high of deze fps ook voor het spel zelf geldt weet ik eigenlijk niet anders is het duidelijk dat ik hem maximaal op high kan instellen.

Mafia II

Met Mafia II kan je een benchmark draaien in het extra's menu. Dat heb ik hier gedaan. Ik zal ook de gameplay met fraps benchmarken.

fraps

In-game benchmarks met fraps geven wel het beste beeldvorming over de game ervaring. Daarom heb ik een paar (populaire) games gebenchmarkt met fraps. Ik ga er zelf van uit dat de frame rate ongeveer 40 of hoger moet zijn en dat er geen frame drops onder de 30 fps mogen zijn. Of je dit zelf ook vindt moet je zelf maar weten.

Battlefield Bad Company 2

Resolutie is 1920x1080, bij medium en high 0x AA en 0x AF, bij maxed out alles op het hoogst dus 16x AF en 8x AA en alle settings op high.

Het was de missie snow blind, en ja het was misschien een beetje bluf om te zeggen dat hij maxed out aankan O-) maar ik merk wel dat de frame rates hoger zijn in niet-sneeuw missies.

Call of Duty Modern Warfare 2 multiplayer

De resolutie is 1920x1080, bij high: 0x AA en settings op high, bij maxed out: 4x AA en settings op extra.

Een beetje een vreemd resultaat maar volgens fraps is het zo. In de game die ik speelde was me ping 90 toen alles op high stond, en toen ik het op extra zetten en naar een andere server ging toen was de ping 30.

Dirt 2 demo

De resolutie is 1920x1080

Op ultra en 8x AA speelt het spel toch niet helemaal lekker niet dat je het verschil ziet in de mooiheid maar je merkt wel dat hij op high soepeler speelt. Bij high stond alles op high en bij ultra stond alles op high en alles dat op ultra kon heb ik op ultra gezet.

Crysis 2 Open Beta

De resolutie staat op de x-as, de settings waren op standaard en kunnen volgens mij niet verandert worden.

Misschien net te weinig fps voor een online shooter, maar het is wel Crysis 2.
Het is in ieder geval goed speelbaar op lage resoluties maar ook op hoge resoluties ziet het er goed uit.

overklokken

AMD heeft een leuk programmatje voor overklokkers. Je kan met ATi Overdrive dat inbegrepen zit in de drivers de frequenties veranderen van het geheugen en de chip.

Met ATi Overdrive heb ik me kaart naar het volgende overgeclockt:

Ik heb steeds stapjes van 15Mhz en 30Mhz gedaan. Zo kwam ik bij 960MHz/1440MHz uit.
Op een of andere manier ging hij na 9 minuten furmark stability test naar 400MHz/900MHz/ :( dat is een beetje vreemd want de maximale temp was 60 C. Ik heb het nog een keer geprobeerd met een lichte overclock 875 / 1230 MHz, maar ik kreeg hetzelfde probleem.

Ik gaf ATi Overdrive maar de schuld en heb het programma MSI Afterburner gebruikt.

Ik heb hier nog niet ver overgeclocked maar het werkt met deze settings wel allemaal.

Na even proberen kreeg ik de boel stabiel op deze instellingen:

Op hogere klokfrequenties werd me systeem instabiel en ik vind het wel mooi zo, jammer genoeg kon ik niet de 940|1340MHz halen wat ik wel gehoopt had.
Onder deze frequenties heb ik een half uur furmark gedraaid zonder BSOD's of andere ongein en heb ik wat benchmarks gedraaid.

3Dmark06

Op de Y-as staan de klokfrequenties op de volgende manier core clock | mem clock, en op de X-as staan de scores.

Link naar vergelijking op 3Dmark.com
In de bovenstaande link kan je de frame rates vergelijken van de hoogste overclock en de stock speed. Waarom de CPU zo slechte frame rates heeft snap ik niet helemaal. Ook staat er dat ze allebei 860 | 1200 MHz geklokt zijn maar volgens MSI afterburner tijdens de test gewoon 920 | 1320 MHz geklokt. MSI afterburner heeft wel gelijk anders was de score niet hoger geworden. ;) De scores zijn mooi want ik heb in een review op overclockersclub.com gezien dat mijn kaart in combinatie met een core i7 920 lager scoort. }> ikzelf heb hem in combinatie met een core i5 2400 getest. Dit zegt echter meer over mijn processor dan de videokaart aangezien ze precies hetzelfde model gebruiken, misschien hadden ze een andere versie van ATi Catalyst.

Temperatuur

Ik meet de temperatuur met GPU-Z en MSI Afterburner omdat ATi Overdrive alleen de koudste sensor uitleest. Mijn twee systeem fans en CPU fan zullen op 50% draaien. Dit is de temperatuur na 10 minuten Furmark Xtreme burning mode. Mijn GPU fan wordt automatisch geregeld in MSI Afterburner en draait maximaal op 60%.

Dit is niet echt een groot verschil. Het verschil in performance is groter en daar gaat het om.

Update: overclocken

Sinds Catalyst Control Center 11.5 werkt ATi Overdrive wel naar behoren.
Ik heb nu overgeclocked naar 960MHz gpu en 1250MHz memory dit levert uiteindelijk de beste stabiliteit op.

Ik heb ook nog met MSI Afterburner om 1000/1300MHz te gebruiken maar dan werd mijn systeem in sommige games erg onstabiel. Dit is uiteindelijk de ultieme clocksnelheid en is tot nu toe altijd stabiel.

Het enige nadeel is mijn temperatuur. Dat is nu:

drivers

De drivers waren makkelijk te installeren. Ik typte gewoon "ATi Catalyst" in in Google en je komt vanzelf op de site van AMD uit. In de ATi Catalyst Control Center kan je wat dingen instellen voor je videokwaliteit. Ook kan je overklokken via ATi Overdrive.

Sapphire heeft ook zijn eigen programma'tjes op zijn site staan maar die is momenteel onbereikbaar. Ze hebben een eigen overklok tool genaamd Trixx maar die is alleen beschikbaar voor de HD68xx serie.
Voor de HD5xxx serie kan je dus beter MSI afterburner of ATi overdrive gebruiken.

prijs

De prijs/kwaliteit verhouding is zeker goed. Ik heb hem zelf voor ¤120 bij Afuture gekocht en dat is ¤20 duurder dan een HD5770 met een stock koeler. Een stock koeler maakt daarentegen wel meer geluid en wordt warmer, dus dat is die ¤20 wel waard. Als je echt een hoge frame rate wilt met alles op high enzo dan zal je Crossfire moeten gebruiken en dan wordt het wel een dure grap dus.

conclusie

De Sapphire HD5770 Vapor-X is een van de beste (game)videokaarten voor de low-/mid- end markt. Dankzij zijn goede koeler is hij overclock waardig en kan hij veel spellen op high aan, misschien niet alle spellen zoals Crysis (2) en met oog op de toekomst Battlefield 3 maar op medium ziet het er ook nog wel goed uit. Voor echt hoge frame rates hoef je hem niet te kopen tenzij je aan crossfireX gaat denken, hiervoor moet je andere reviews opzoeken. Bij het overclocken wordt de kaart ook niet veel warmer helaas is er van een performance boost niet heel veel merkbaar maar hij presteerde al goed op de stock speed. De HD5770 is misschien niet helemaal futureproof door zijn 1GB VRAM en zijn gemuilkorfde Bus Width. Mij maakte het niet uit hoe futureproof hij omdat ik DX12 wil nemen en daarom geef ik deze kaart 5 sterren.

Changelog

Als jullie nog suggesties hebben voor benchmarks dan hoor ik het graag, ik zal alle wijzigingen in de changelog weergeven.

06-03-2011 Openbaar maken van de review.
09-03-2011 Mafia II benchmark toegevoegd.
21-04-2011 Ik heb ontdekt dat de afbeelding URL's dode links zijn geworden, deze ga ik vervangen.
12-10-2011 Overclock upgedate

Heb jij ook een Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE?

Leuke review ! goed dat je'm weer eens hebt geupdate.
Heb zelf ooit ook sufgezocht op tweakers hoe groot foto's kunnen/moeten zijn en gevonden !
Over plaatjes en andere tweakers.net FAQ
Een goede richtlijn is een breedte van niet meer dan 570 pixels, en een hoogte van niet meer dan 430 pixels. JPEG-bestanden, gesaved met een kwaliteit van 30-60 (op een schaal van 0-100) hebben de voorkeur voor foto's.
Je kan eventueel linken naar een grotere versie van je plaatje door een link om de verkleinde versie heen te zetten (thumbnailen). Hiervoor kan je de volgende RML-code gebruiken:
[img]http://link.naar.verkleind.plaatje.jpg[/img]
Vapor-X is niet de manier hoe de airflow over de kaart gaat, maar vapor chamber koeling is een alternatief op de heatpipe. Een heatpipe werkt zo dat er vocht in een holle koperen pijpje bevind, waardoor het bij de chip verdampt en de warmte bij de vinnen van de koeler afgeeft. Een Vapor Chamber is een gelijksoortig principe, maar dan is het geen buisje, maar een blok. De vloeistof ligt op de bodem, warmt op door de chip, verdampt, botst tegen het plafond van de chamber, condenseert daar en geeft de warmte af aan de bovenkant van de chamber waar de koeler dus zit, en valt weer naar beneden. Dit werkt in theorie beter omdat het vocht het liefst bij de warmste plekken wilt neervallen, in de praktijk maakt het weinig uit.
Misschien moet ik toch mijn GTS250 E-Green een keer de deur uit doen.
Als ik zie wat ik haal in BFBC2 in DX10.. (40-60fps op 1920x1080 medium)
Ik heb nu in het setting.ini bestand de settings zo staan:

neemt te veel ruimte in
Laten we zeggen 1920x1080, alles op high behalve shadows en effects, AA op 8x en AF op 16x, bloom en hsoa uit.

En mijn frame rate is ~ 60 fps :Y)

[Reactie gewijzigd door Trokken op 12 oktober 2011 20:53]

ach ik ben happy met medium. Ik ga toch geen BF3 spelen, ik ga toch voor mw3 denk ik.
gegarandeerde 100fps. De beta van bf3 liep niet zo lekker, omdat ik geen quad core heb.
In de game die ik speelde was me ping 90 toen alles op high stond, en toen ik het op extra zetten en naar een andere server ging toen was de ping 30. Dit heeft niks met je videokaart te maken, maar hoe ver de server van je af is, en bij MW2 hoe goed de verbinding is van de host party.

De warmte is best goed, andere HD5770 kaarten worden bij deze test ongeveer 80 C en dat zal deze niet halen De warmte van jou kaart is niks mis mee, maar heb je wel research gedaan naar andere kaarten? Ik heb zelf de HD5770 Hawk Edition van msi, deze blijft koeler dan jou kaart.

Voor de rest vind ik het een goede review! misschien dat je nog wat kan doen aan deze punten!
Ik bedoelde eigenlijk reference kaarten.
Ja ik bedoelde eerder dat die ping misschien invloed op de frame rate had kunnen hebben. Anders is het een beetje vreemd dat de graphics extra betere performance hebben dan high.
Heb je met een reden de CPU fan aan de linkerkant zitten?
Want eigenlijk hoord die aan de andere kant.

Vanuit de voorkant/onderkant van de pc zuig je koele lucht aan en de achterkant/bovenkant blaas je uit.

Je hebt de ruimte om hem om te zetten en maak met wat tiewraps je kabels mooi bij elkaar voor een optimale airflow.

[Reactie gewijzigd door twister00004 op 13 oktober 2011 11:56]

Zo goed ;) Hoe me PC nu is.

Ik heb het al sinds augustus zoals in het plaatje in de link. ;)
Ik heb hier de XFx XXX editie van en ik moet zeggen dat dit een van de betere budget kaarten is die ooit gehad heb.
Ik heb de kaart zo'n anderhalf jaar geleden gekocht en werkt nog steeds als een zonnetje en de koeling is ook perfect.(verschilt per bedrijf maar dan nog :) )
Ook is deze maximaal overgeclocked en word ie niet warmer dan 59 graden hoewel er erg veel stof in zit.
al bij al, als je een budget kaart zoekt, ga voor de 5770, een topper! :)
De 5770 wordt niet gepositioneerd als budget kaart hoor. Ik schat dat 90% van de pc's minder grafische power hebben dan een 5770.
Bovendien is de 5770 snel genoeg om het gros van de moderne spellen op 1650x1050 of zelfs 1920x1080 te draaien.
ik vind een sterke kaart van 130 euro toch wel een budget kaart :)
toendertijd voor 150 euro gekocht maar heb er geen spijt van gehad.
dat heet midrange ;-)
Super review, vroeger heb ik een 5750 Vapor-X gehad en deze vond ik ook super.

Zoals de kaarten eruit zien is altijd handig om een lekkere airflow in je kast te hebben.

@ enkele issue's, ondertussen zitten we op 11.10 volgens mij maar vroeger had je de Ati Tray tools kunnen gebruiken, Vooral voor overclock.\

tuurlijk gaan ze geen 256 bit bus er op zetten want dan kunnen ze de 5800 serie bijna opdoeken.
Ik heb 2 van deze beestjes in mijn game-pc, maar ik kan met totaal niet vinden in de review. Prestaties zijn slecht (ik kan Crysis er niet fatsoenlijk op draaien) en bovendien maken ze bakken met herrie als ik Anno 1404 wil spelen. Ik ga deze kaartjes waarschijnlijk vervangen door een enkele GTX560, want dit is echt niks.
Ik heb er maar 1tje, die heb ik geunlocked en ticked nou lekker op 1GhZ, ik draai alles perfect, koelt prima en maakt nauwelijks geluid.
Ik heb deze kaart in combo met een I7 930 op 3.3GhZ en 6GB ddr3 op 1508MhZ.
als ik deze in cfx ga zetten denk ik dat ik toch nog een GTX580 zou kunnen overtreffen.
dit ligt gewoon aan jou systeem. als je je CPU eens overclocked kun je kijken of je fps winst krijgt want je hebt waarschijnlijk een bottleneck.
Ik heb geen twijfel over een bottleneck, tuurlijk heb ik een bottleneck en krijg ik meer FPS als ik mijn E8500 overclock/vervang door een core i 5/7, maar het lijkt me erg sterk dat die bottleneck zo hevig is.

Ik heb hiervoor een GTX280 in mijn systeem gehad en die presteerde solo beter dan die 2 hd5770s in CF. Een GTX280 hoort net ietsje beter te zijn dan een enkele hd5770 volgens benchmarks, dus volgens mij is er iets anders aan de hand.

Iemand zei dat het zou kunnen dat mijn videokaarten niet goed "scalen", maar ik weet niet wat ik daaronder moet verstaan.
Waarop heb jij je memory clock? Ik ben er gister achter gekomen dat hij op 1GHz en 1310MHz memory wel goed werkt.
bij mij loopt de memory op 1301 en de mV op 1200. loopt 100% stabiel en alles loopt soepel :)
Uhm,als jij met 2 5770's niet eens crysis kan draaien zal ik van je 1 GB Ram afdoen of je pentium 4.ik kreeg met een 5770 en een core i5 750 en 4 GB ram op max 0x AA ongeveer 20-35 fps.en dat was zeer speelbaar.
Ik kreeg Crysis niet vloeiend draaiend en Anno 1404 net met artifacts. Ik gebruikte 2x2GB PC2-8500 geheugen en een E8500.
Met deze hardeware moet jij Crysis en Anno 1404 prima kunnen draaien. Aan de hardware zal het niet liggen, ik vermoed eerder een fout in de configuratie of software. Aangezien je artifacts krijgt, is de koeling wel op orde van het gehele systeem? Gebruik je wel een fatsoenlijk voeding? Nee, in deze ligt de fout echt niet bij een 5770 CrossFire opstelling. :) Daar helpt vermoedelijk een vervangende Nvidia kaart echt niet.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 9 maart 2011 11:06]

agree, ik heb zelf ook HD5770 CFx en dat werkt echt perfect.
Het doet er niet meer toe, ik ben overgestapt op een ander moederbord met maar 1 PCI-e x16 slot en dus gaan ze sowieso weg (tenzij 1 5770 geweldige prestaties levert, wat ik niet verwacht). De voeding was prima (OCZ 800W) en mijn Recom Backdraft case was helemaal maxed out qua het aantal fans dat erin paste: 2 intake (voor- en zijkant), 1 exhaust (achterkant). Voor de processor had ik een custom koeler van Nexus en voor de videokaarten had ik natuurlijk Vapor-X koelers. Niets van wat jij noemt had het probleem kunnen zijn dus.
Koelpasta verkeerd? Drivers verkeerd? Kan alles zijn.
Vreemd...
... toch niet zo vreemd xD misschien zijn je processor en DDR2 geheugen de bottleneck.

[Reactie gewijzigd door Trokken op 9 maart 2011 20:32]

Zie reactie op steareth ;)
DX12 duurt nog wel even hoor, tot die tijd heb je waarschijnlijk al wel enkele videokaarten versleten. Daar zou ik nog niet op rekenen op de semi-korte termijn ;)
Dat semi-korte termijn is 2-5 jaar ;)
Leuke review. Maar waarom heb je de fan van je koeler zo raar?
Leuke review. Maar waarom heb je de fan van je koeler zo raar?
Hoe bedoel je ?? :?