Elgato EyeTV one Digitenne Review

xebeche4you 20 maart 2011, 9.043 views

Elgato EyeTV one Digitenne

Pluspunten

• Gemakkelijke installatie
  • Digitenne smartcard is reeds aanwezig in pakket
  • (Mac) Software is in het Nederlands
  • Dolby Digital

Minpunten

• EPG service loopt via een apart abonnement
  • Help functie is in het Engels (Mac software)
  • Handleiding is elektronisch, tot dusver nog niet nodig gehad

Driverkwaliteit Score: 5
Features Score: 4
Van het moment van verpakking openen tot daadwerkelijk beeld zat bij mij 10 minuten. Een kind kan de was doen. Je sluit de antenne aan op de USB stick, schuift de mini smartcard in de stick. Vervolgens bel je het vermelde telefoonnummer op de activatie kaart om de simkaart te activeren. Digitenne geeft je binnen 1 uur toegang tot de gecodeerde kanalen. Als je al Digitenne hebt, zoals ik, dan hoef je per maand niets extra betalen. Bijzonder, aangezien je normaliter voor een extra CAMcard wel 4 euro per maand extra moet aftikken.

Het installeren van de Eye TV 3 software onder OS X 10.6 neemt 3 minuten in beslag en het scannen naar kanalen idem dito. Aangezien mijn computer in de woonkamer vlak bij het raam staat, heb ik geen problemen met de ontvangst. De beeldkwaliteit van Digitenne is vergeleken met de kabel natuurlijk niet state of the art. Ik merk echter geen kwaliteitsverlies vergeleken met de de standaard KPN Digitenne ontvanger.

Tevens is het product inmiddels onder Windows 7 gebruikt. Voor de installatie heb je alleen de driver nodig.
Deze heb ik direct van de site van Elgato gehaald. De standaard Windows Media Player dient als opname en afspeelsoftware. Alhoewel smaken wellicht kunnen verschillen, vind ik de Eye TV software voor de Mac makkelijker in gebruik. Voordeel van de Windows 7 versie, is dat er geen extra software dient te worden geïnstalleerd.

Tot dusver (1 maand in gebruik) ben ik erg tevreden over dit product.

• iMac 24 inch

Heb jij ook een Elgato EyeTV one Digitenne?

De Eye tv one werkt prima op mijn laptop. Ik heb verder precies dezelfde ervaringen als in de review. Op één ding na en dat is dat ik onder andere discovery channel en een aantal andere zenders niet kan ontvangen. Terwijl ik andere zenders juist heel goed ontvang. Weet iemand de oplossing op dit probleem of zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben. Ik heb al meerdere malen contact gehad met de helpdesk van KPN. Die hebben mij een andere antenne opgestuurd. Dit werkt alleen ook niet. Ik ben ook al een keer met de antenne en de laptop naar buiten gelopen en ook daar ontvang ik discovery channel en die andere zenders niet of zeer slecht. Bij voorbaat dank.
Volgens Elgato werkt de Eyetv One niet met een afstandbediening zoals geleverd bij de Eyetv en zit er ook geen IR ontvanger in de One.

Wel is het zo dat wanneer je een Apple Remote hebt, dat je dan de Eye TV One kunt bedienen. Die heb ik, dus ik kan vanuit mijn luie stoel door de programmagids resp. kanalen zappen. :)

[Reactie gewijzigd door xebeche4you op 4 juni 2011 23:38]

Om de Eye TV One te gebruiken heb je geen internet verbinding nodig. De EPG service loopt wel via een internet verbinding, maar die heb je niet per se nodig (TV gids op de camping kan per slot van rekening ook ;)
In mediacenter kan je per zender aangeven of hij de EPG via internet of via de zender moet ophalen (via het DVB-T signaal). Dus dat laatste kan ook op de kampiv ;)
Onder OSX ook gewoon de EPG service uit vinken dan haalt hij de info van de zender. (Tenminste bij de normale Eyetv met Usb stick.)
Heb je een internetaansluiting nodig om hem te gebruiken?
Wil hem op de camping gebruiken, maar het daar geen internet.
Overweeg de aanschaf. Wat mij opviel: de Eyetv van Apple Store wordt geleverd met afstandsbediening, maar zonder KPN smartcard (dus alleen Ned.1 t/m 3). De EyeTV One wordt geleverd zonder afstandsbediening, maar levert alle KPN zenders met een smartcard.
Wellicht is het een onzinnige vraag, ik ben een dagje ouder, maar hoe bedienen vanuit de luie stoel? Of moet ik elke keer naar mijn iMac toe lopen? Of het toetsenbord naast me neer leggen? Dank voor je moeite van een reactie.
Eye TV One (Elgato) aangeschaft om TV te kijken op mijn Mac Book Pro.
Na drie maanden tobben, de vierde TV Tunerstick in gebruik en nog geen goede ontvangst van de digitenne kanalen van KPN.
De oplossing:
- nieuwe antenne Funke binnen- en buitenantenne
- power inserter om de antenne te voeden en ontvangst te versterken
- handmatig zenderbouquetten toevoegen zie http://www.onemorething.n...e-op-je-eyetv/#more-24682

Het werkt prima nu!
als je de smartcard niet activeert heb je dan alleen ned 1-2-3?
Ja, dan heb je alleen ned 1-2-3.