Cisco WRVS4400N Wireless-N Gigabit Security Router with VPN Review

cybero 19 februari 2011, laatste update op 8 maart 2011, 1.851 views

Cisco WRVS4400N Wireless-N Gigabit Security Router with VPN

Pluspunten

• Functies: VPN, Qos, ipv6, VLANs (laatste niet gebruikt)

Minpunten

• Onstabiel
  • Hoge delay via wifi
  • Lage doorvoer snelheid breedband

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 2
Ik heb deze router inmiddels meer dan een 2 jaar en nu ik besloten heb om andere router te kopen (en deze af te schrijven) is een review op zijn plaats, want de router is mji niet bevallen. Deze review kort samengevat: dit apparaat is niet voor tweakers hoewel dat met specificaties en prijs wel een doelgroep is.

Aankoop
De router had ik aangeschaft zodat maar 1 kastje nodig zou hebben voor:
- gigabit ethernet (Geen aparte switch nodig) (zelfs meerder vlan's)
- VPN naar mijn werk (voor het hele netwerk)
- Wifi

De specificaties sloten hierop goed aan, maar als een apparaat laat zien dat specs niet alles zijn dan is het wel deze WRVS4400N.

Eerste Indruk
Na wat snelle tests kwam ik er al snel achter dat de doorvoer naar mijn breedband verbinding bedroevend was. Na het uitzetten van allerlei functies (met name SPI) verbeterde dit wel..

De VPN verbinding werkte wel, viel alleen wel vaak uit. Doorvoer kan ik weinig zeggen dat kan ook aan de andere kant liggen.

Daarnaast had dit ding last van vastlopers. Soms een tijdje stabiel, dan weer om de dag. Viel me op dat functies uitvielen. Door syslog naar mijn linux bak te sturen kwam ik erachter dat langzaam onderdelen (dhcp, administrator etc) leken te worden gekilled. Dit had het vervelende effect dat je soms dacht dat 1 apparaat het niet deed, maar hij was dan gewoon zijn dhcplease kwijt, omdat dhcpd niet meer draaide op de router. Soms deed internet het wel, maar was administrator niet meer te bereiken etc.

Functies
Het 1 kastje idee gooi ik overboord. Deze router heeft mij laten zien dat ik het beter zelf kan bouwen. Alles zit erin, maar net niet zoals ik het wil. Bijvoorbeeld ipv6, qos heeft niet altijd de mogelijkheden die ik zoek. Al kan dit voor een ander voldoende zijn. Daarnaast draait mijn server nu stabieler dan dit kastje, terwijl ik juist dat kastje had zodat ik in iedergeval altijd internet heb..

Support
In eerste instantie wilde ze bij support dat ik downgrade naar een lagere firmware (?), ik had toen vanwege de vastlopers al geprobeerd om de laatste firmware te installeren (klinkt logisch toch?) Moet gezegd worden dat hij hierna redelijk heeft gedaan.

Echter op een gegeven moment wilde ik wat meer doen met de router en toen ging het weer wat minder. Nieuwe support call aangemaakt dit linksys apparaat behoorde tot de Cisco Small Business categorie, dus support van ander club. (waren oude gegevens ook kwijt, jammer.) Moet zeggen dat ik goed geholpen ben, vaste support medewerker via zowel e-mail als bellen en ja ook gebeld worden! De te ondernemen stappen waren totaal kolder natuurlijk alles al tig keer gedaan.
Uiteindelijk router omgewisseld kreeg nu een V2.0 (had een V1.0). Dit maakt blijkbaar nogal verschil in hardware. Jammer genoeg heb ik daarmee ook vastlopers... en op 1 of andere manier is het niet mogelijk om een port forward van 443 naar een ander poort te doen. Ik weet niet of dit specifiek 443 en ook andere poorten is. Lijkt nu te zijn opgelost..

Druppel
Laatst wilde ik via wifi uitzending gemist kijken. Dit ging gewoon niet, met utp wel. Dit was de druppel. Het kan ook aan andere dingen liggen, maar de delay via wifi was te hoog. Ik ga het ook niet verder uitzoeken, maar vanaf meerdere wifi clients is dit zo.

Ik ben er klaar mee, zeker nu ik deze review schrijf, hoe heb ik het volgehouden? Het grootste probleem is zijn onbetrouwbaarheid en onstabiel gedrag. Zoals gemeld zocht ik problemen vaak in de verkeerde hoek, omdat het gedrag zo on-it-achtig is.

Heb jij ook een Cisco WRVS4400N Wireless-N Gigabit Security Router with VPN?

Ik heb meer ellende over deze router gehoord.

Ik heb nu zelf een e3000 draaien met dd-wrt en dat bevalt super! Met dd-wrt heb je ook VPN mogelijkheden en de performance is enorm veel beter dan de WRVS4400.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 19 februari 2011 20:21]

Ook ik heb nu flinke problemen met deze router, hij blijft nu uitvallen.