Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 40 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Philips SPA9300 Review

Richub 29 november 2006, 2.014 views

Philips SPA9300

Pluspunten

• Mooi geluid met helder hoog, en een goede strakke bas.
  • Mooi vormgegeven satellieten.

Minpunten

• Ietwat gammel aandoende, bedrade afstandsbediening.
  • Het geluid trekt naar rechts bij laag volume.

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 3
Ik heb deze Philips SPA9300 set aangeschaft nadat ik niet geheel tevreden was over mijn Logitech Z2300 set.
Deze set heeft wat ik in de Z2300 miste: Mooi helder hoog, en een volledig instelbaar volume van de sub.

De verpakking en inhoud:
De doos is best groot, maar het karton is wat dun, en scheurt makkelijk bij verkeerd oppakken. De speakers zelf zitten goed verpakt in dikke kartonnen mallen, dus die zullen niet snel transportschade oplopen.

In de doos vind je de 2 satellieten, met een gemeenschappelijke aansluitplug, de afstandbediening, en de sub, welke goed zwaar aanvoelt. Ook vind je beknopte handleidingen in wel erg veel verschillende talen.
De afstandsbediening is behoorlijk dik, met een grote, kwetsbaar ogende volumeregelaar. Let op dat je er niet op gaat staan of zitten, dit is het meest kwetsbare onderdeel van de set!
Ook zit er een blauw oplichtende aan/uit schakelaar op.
Achter op de sub zit ook een aan/uit schakelaar, deze haalt echt de stroom van de set af.

Specificaties:
Totaal vermogen is 50 watt, echter niet nader gespecificeerd, ikzelf denk dat het vermogen 2x 10 watt is voor de satellieten, en 30 watt voor de sub. In ieder geval genoeg om de buren mee te kunnen pesten!

Frequentiebereik is 35-20.000 hz, en dat haalt de sub ook echt, hij gaat zelfs iets dieper dan de sub van de Z2300, speciaal bij acoustische bassen.
Je kunt de sub ook 'uitzetten' door de basregelaar achter op de sub dicht te draaien. Bij de Z2300 heeft de sub een minimaal volume, welke voor mij nog steeds te hard was.

Installatie:
Het installeren is echt een fluitje van een cent, alleen de plug van de 2 satellieten en de afstandsbediening inpluggen, het groene plugje in de geluidsbron, stroom er op en klaar.
De satellieten staan op mooie stabiele metalen voetjes, met zachte dopjes eronder. En de sub plaats je gewoon op de grond. Geef de sub wel de ruimte, anders gaat hij vlug boembassen.
Ook is het een aanrader om hem op 3 spikes te zetten, 1 voor en 2 achter Geen 4, want een driepoot wiebelt nooit, dus staat hij met 3 spikes altijd goed stabiel.

Geluidskwaliteit:
Meteen na het aansluiten wist ik het al: Deze set heeft het hoog wat ik zo miste in de Z2300.
Het instellen van de sub is wat irritant, de regelaar zit acterop de sub, dus moest ik een paar keer van mijn stoel af. Maarja, staat het volume eenmaal goed, dan ben je daar vanaf.
En dan: Muziek:
Bij acoustische muziek klinkt deze set erg overtuigend, mooi helder en gedetailleerd. De bas is lekker diep, zonder te dreunen.
Bij rock/metal kan de set wat scherp in het hoog worden, maar aangezien ik dat bijna nooit draai is dat voor mij geen probleem.
Popmuziek en dance/house klinkt gewoon erg lekker, liefhebbers hiervan zullen deze set erg waarderen.
Films:
Bij films klinkt de set ook erg goed, de verstaanbaarheid is erg goed, ook is het stereobeeld overtuigend. De bas gaat vet diep bij explosies, zonder te vervormen.
Feit blijft dat dit geen surround set is, dus kamerbrede effecten krijg je er niet mee.

Conclusie:
Dit is een van de betere 2.1 sets die je op het moment kunt kopen voor zo'n 80 euro, zeker qua geluid. Dit samen met de Logitech Z4, welke iets warmer klinkt.
Ook oogt de set mooi, de satellieten zijn vrij groot, zo'n 20 cm hoog, maar mooi slank, en met een mooie aluminium look. Zelfs de speakertjes hebben deze look.
Wat mij betreft een echte aanrader.

Update 29-11:
Ik heb de set inmiddels omgeruild voor een Logitech Z4 set.

Waarom?
Omdat bij laag volume het geluid helemaal naar rechts trok.
Ook 2 nieuwe sets die ik geprobeerd heb (ik heb tot 2x toe de set ingeruild voor een nieuwe set), hadden dit euvel.
Ik denk dat het een technisch probleem in het ontwerp van deze set is. Erg jammer.

Heb jij ook een Philips SPA9300?

als het zovaak naar rechts trekt, zou het dan niet misschien kunnen dat het aan jouw geluidskaart/pc ligt?
kan je de 2 speakers ook aan de muur monteren?