Specificaties 32" HD Ready LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Mirai DTL-532W100 Review

CySt 17 november 2006, 1.742 views

Mirai DTL-532W100

Pluspunten

• Kleuren, beeldkwaliteit in HD resolutie, design, aansluitmogelijkheden (analoog, 2x scart, s-video, d-sub, component, hdmi), VOLLEDIGE HD-resolutie mogelijk via PC op de HDMI.

Minpunten

• Afstandsbediening is gemiddeld qua opties, zappen gaat traag (Firmware upgrade misschien?), beeldverhoudingen (geen superzoom), contrast (niet heel storend).

Drie maanden geleden had MyCom een actie, deze LCD TV voor slechts 599 euro. Ik heb hem bekeken in de winkel en direct gekocht.
Ik moet allereerst zeggen dat de televisie wat betreft prijs/kwaliteit de
beste is. Ik zal even wat onderdelen bespreken:

Design:
Het design is erg netjes. De behuizing is mooi matzwart, in
tegenstelling op de foto's, waar de behuizing donkergrijs lijkt te zijn. Ik
vind dit matzwarte veel stijlvoller dan het lelijke lakzwart zoals bij de
Samsung TV's. De aan/uit knop is een beetje groot, maar is wel makkelijk in te drukken. De knop kan alleen aan of standby. De TV kan NIET van de standby af, alleen door de stekker eruit te trekken. Maar aangezien LCD-TV's (in tegenstelling tot CRT's) weinig stroom vreten in stand-by, is dit geen probleempunt.

Bediening:
De bediening is wat minder. De afstandsbediening is niet lelijk, maar ook niet een hoogstaand stukje design. Knoppen zijn niet heel gevoelig, je moet ze goed indrukken (het kan echter ook aan de infrarood transmitter liggen). Zappen naar een ander kanaal gaat niet erg snel, dit duurt tussen de 1 en 2 seconden. Wanneer de source knop wordt ingedrukt om naar de DVD-recorder of HDMI te gaan, gaat de televisie alle inputs langs, ook als hierop niks is aangesloten. Aangezien zappen niet al te snel gaat, duurt het een aantal seconden voor je bij de goede input bent.

PIP gebruik ik nauwelijks, maar is wel erg praktisch. Je kunt switchen tussen main en PIP, dus welke source klein is en welke groot. Ook kun je bepalen hoe groot de 2 beelden moeten zijn en in welke hoek ze moeten.
Teletekst is niet razendsnel en heeft gewoon de basisopties. Niet te vergelijken met de teletekstfuncties van bijvoorbeeld Philips-televisies.
Verder is het mogelijk om makkelijk naar een andere beeld of geluid preset te switchen.

Betreft de beeldverhoudings-discussie op kieskeurig.nl, bij mij ondervind ik geen problemen. Als hij op auto staat rekt het beeld automatisch op (full screen dus). Bij breedbeeld is dit ook zo, dus krijg je boven en onder zwarte balken, dit komt omdat het breedbeeldsignaal in Nederland niet écht 16:9 is, maar meer 15:9, waardoor de TV het niet herkent als breedbeeld. Dit is te omzeilen door meerdere malen op "Aspect" te drukken, tot je bij "Wide" komt. Dan staat een breedbeelduitzending ook in echt breedbeeld, schermvullend dus. Ik mis echter wel de superzoom of panorma view, zoals bij andere TV's.

Beeldkwaliteit:
Hier zitten pro's en con's bij. De analoge tuner is niet super, maar ook niet slecht. Is ook wel te verwachten bij LCD-TV's, maar de tuner van mijn DVD-recorder doet het net iets beter qua beeldkwaliteit. Nadeel van LCD-TV's is dat de resolutie een stuk hoger is, waardoor analoog beeld ingezoomd word, waarmee dus ook de ruis meer zichtbaar wordt. Digitale TV is dus wel een must (hoewel ik het nog steeds niet heb aangevraagd).

De HDMI aansluiting is echter SUPER! Ik sluit mijn PC aan via de DVI->HDMI. Ik kan gewoon op volledige resolutie draaien (1366x768), iets wat niet bij veel LCD-TV's het geval is. Er zit een D-SUB aansluiting op, maar een DVI->HDMI kabel aanschaffen is echt aan te raden. Zo download ik films en series in HD kwaliteit, wat echt een super beeldkwaliteit oplevert. Totaal niet te vergelijken met analoge of digitale televisie, de resolutie is gewoon HD waardoor de televisie echt uitmuntend beeld levert.

Het enige wat op de beeldkwaliteit aan te merken valt, is dat het contrast iets aan de lage kant is. Een scene met hele lichte en hele donkere stukken in één beeld, zorgt ervoor dat het donkere deel niet zo heel goed te zien is. Ik neem aan dat dit te wijten is aan de contrast ratio van 1000:1 (1000 stappen tussen licht en donker). Het is echter iets wat niet heel storend is en heel snel went.
De kleuren zijn verder ONTZETTEND mooi. Vooral met HD films, is dit gewoon spectaculair, rillingen in de nek mooi.

Geluidskwaliteit:
Niets op aan te merken. Stukken beter dan ik had verwacht. Ik heb een home cinema set, maar ik gebruik hem niet voor normale tv. Alleen voor films, aangezien de kwaliteit van de speakers van de TV prima is. Het mist een beetje lage tonen, maar dat valt te verwachten aangezien de TV door de dikte geen klankkast heeft. Het klinkt in ieder geval niet als laptopspeakers zoals bij vele andere LCD-TV's en het geluid kan ook flink hard.

Reactie op onderstaande review:
Verder wil ik nog even op de review onder mij. Ik heb namelijk geen last van asynchroon beeld/geluid. De geluidskwaliteit is niet spectactulair, maar zeker beter dan gemiddeld in verhouding tot andere LCD TV's. De zapsnelheid is inderdaad matig. Ik weet echter niet wat de poster bedoelt met zwarte randen. De TV heeft een zwarte behuizing, waarvan het speaker gedeelte geperforeerd is, en onderaan zit een zilver/grijze rand. Design is in mijn ogen juist prima, beter dan het lakzwart van Samsung zoals ik al eerder zei.

Conclusie:
Prima TV, voor weinig geld. Naar mijn weten is er in deze prijsklasse geen 82cm LCD-TV die dit soort prestaties levert. Iemand die niet veel te besteden heeft (zoals deze arme student), moet zeker voor deze televisie gaan.

Tip: hang de TV aan de muur met een muurbeugel vesa 200x100, staat wel zo netjes. Ik gebruik deze: http://www.pixmania.nl/nl...rt-muurbevestiging-v.html Goedkoop en degelijk!

Heb jij ook een Mirai DTL-532W100?