Startech.com 4 Drive 2.5in Removable SAS SATA Mobile Rack Backplane Review

martijnve 17 februari 2011, laatste update op 17 februari 2011, 1.081 views

Startech.com 4 Drive 2.5in Removable SAS SATA Mobile Rack Backplane

Pluspunten

• Voelt zeer betrouwbaar aan
  • Compact
  • Flexibel (SATA / SAS, disks tot 14.5mm Dikte)
  • Mooi om te zien

Minpunten

• Fans niet te regelen / uit te schakelen
  • Activity leds zijn power leds
  • Klikt soms niet goed dicht

Kwaliteit Score: 4
Reden van aankoop
Bij het upgraden van de opslag in mijn pc heb ik ditmaal besloten te gaan voor een raid van vier 640GB 2.5" disks ivm de lage spinup en accestime. Omdat ik het lelijk vond deze allemaal eerst in een 2.5" naar 3.5" bracket te monteren en dit vervolgens in een 5.25" bay te stoppen ging ik zoeken naar alternatieven. Ik was meteen gecharmeerd van de compactheid en afwerking van de Startech (zo noem ik de bay maar bij gebrek aan een naam van minder dan 50 letters)

Inhoud van de verpakking
Hij komt verpakt in een sobere witte doos met een klein (maar afdoende) instructieboekje, 4 SATA kabels (recht) en meer dan genoeg schroefjes.

Bouwkwalitiet
De bay is gemaakt uit stevig zwart "brushed" aluminium en voelt daardoor zeer solide aan en ziet er erg mooi uit. Het is bijna zonde om hem in je kast in te bouwen ;-). De constructie is vrij open wat zorgt voor een goede ventilatie.
Het enige negatieve wat ik hier aan kan merken is dat de trays vaak niet lekker "in klikken". Vaak klikt hij wel maar zit de disk er toch niet helemaal in en het tegenovergestelde gebeurt ook wel eens. Nu is dit imho geen groot probleem (hoe vaak wissel je zo'n disk nou?) maar een beetje slordig is het wel.

Functionaliteit
Ik heb het geheel nu 2 dagen in gebruik en alles functioneert uiteraard prima. Bij het inbouwen viel me op dat er veel dikkere disks inpasten dan ik had (tot 14.5mm volgens de manual), dus dat is mooi bij een eventuele upgrade.
Twee kleine minpuntjes zijn dat de fans niet langzamer / uit te zetten zijn. De bay zit bin een goed geventileerde kast en heeft boven en onder een slot vrij. Ik ben er van overtuigd dat de disks zonder de fans meer dan koel genoeg zouden blijven en alhoewel de fans, in tegenstelling tot waar ik bang voor was, geen herrie maken kun je ze wel horen in een stille ruimte. Als 2e puntje knipperen de "activity leds" nooit. Bij een server die ik een aantal jaar geleden gebouwt heb met een vergelijkbare constructie was dit wel het geval.

Al met al ben ik erg tevreden, het product voldoet prima aan mn eissen en verwachtingen en de enige negatieve puntjes zijn in mijn situatie maar kleinigheidjes. Het is wel jammer dat het product naar mijn mening nogal duur is maar er zal dan ook geen grote markt voor zijn.

Heb jij ook een Startech.com 4 Drive 2.5in Removable SAS SATA Mobile Rack Backplane?

In mijn Addonics 4 2.5" in 1 5.25" bay (ziet er redelijk identiek uit, behalve de plastic voorkant van de traytjes) heb ik achterop wel een jumper voor de fans die ik eraf heb gehaald. Ik heb er immers alleen SSDs in, geen 15k SAS schijven (daarom ondersteunt het apparaat schijven tot 14.5mm dik trouwens), dus die fans heb ik niet nodig :). Kijk dus nog eens goed achterop, of je een jumper voor de fans ziet die je kan verwijderen.
Bedankt voor de reviews, ik zit te denken om deze te bestellen voor mijn server, maar ik heb een vraagje.

Is het backplane van goede kwaliteit? heb je ooit problemen ermee gekregen sinds uw aankoop?

heeft deze hotswap functionaliteit?
Backplane lijkt van prima kwaliteit te zijn. Heb er nog geen issues mee gehad. Hotswappen heb ik nooit getest maar zou voor zover ik weet moeten werken.