Nikon AF 70-300mm F4-5.6G AF Review

aramdin 17 november 2006, 4.161 views

Nikon AF 70-300mm F4-5.6G AF

Pluspunten

• Goedkoop
  • Scherp (als je hem afstopt)
  • Bouwkwaliteit
  • Licht qua gewicht (voor sommigen)

Minpunten

• Soft (Wide open)
  • Licht qua gewicht (voor sommigen)

AF-snelheid Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 3
Handling Score: 4
Ik ben niet zo lang geleden in de wondere wereld der dSLRs gestapt. Ik ben begonnen met de D70s met 18-70mm kitlens. Een erg fijne lens om mee te beginnen, sinds de lens de mogelijkheid geeft voor een flink stukje Wide Angle en een klein beetje Telezoom :)

Nu werd ik gelijk enthousiast en ben ik begonnen met het lezen over objectieven enzo. Ik ben toen begonnen met het kijken op de V&A, marktplaats ed om zo goedkoop aan een goed objectief te komen. Ik wilde een complementaire lens op de kitlens. Qua bereik perfect dus!

Nu was het nog een heel werkje om de juiste te kiezen, in deze prijsklasse houd je nog 2 andere contenders over nl.

-Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD 1:2 Macro (ø62mm)
-Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 APO DG Macro (ø58mm)

De Tamron is een leuke middenklasser & de Sigma is wat duurder (+-200e) & zo te lezen ook een stuk beter. Op het moment van aanschaf was voor mij de prijs de belangrijkste factor. Ik kon de NIkkor erg goedkoop krijgen en die is het uiteindelijk geworden.
Als ik het geld had, had ik denk ik de Sigma APO genomen. Die word op verschillende fora gezien als de beste uit deze klasse.

Featureset
Beginnend met wat droge specs:
-13 Elementen in 9 groepen
-62mm filtermaat
-117mm Lengte / 74mm Breedte
-Gewicht 480g
-Minimale afstand tot focus 1.5m bij 300mm
-HB-26 Zonnekap
-9 bladed diafragma

Sinds het hier om een budget lens gaat, zit er eigenlijk niets fancy's ingebouwd, zoals de Silentwave motor, VR of iets dergelijks. De Lens wordt aangedreven door de schroef in de body.
De lensmounting is ook van plastic, vandaar dat het gewicht relatief laag is. Als hij een metalen mounting had gehad, was hij iets zwaarder geweest, wat helpt bij het focussen als je ver zoomt.

De lens begint bij een lichtsterkte van f4 en dat is een klein minpuntje. Het zorgt er eigenlijk voor dat hij bijna alleen voor buitengebruik is. Binnen heb je over het algemeen weinig licht en is een lichtsterke lens erg gewild. Toen ik de lens mee naar buiten nam (met genoeg licht) kreeg ik pas door wat je ermee kon doen :)

Deze lens heeft geen Extra Dispersion glaswerk, de Sigma en de duurder Nikkor 70-300 ED hebben dat wel. ED glas helpt bij het verminderen van CA en verhoogt je contrast en scherpte.

De Sigma en de Tamron hebben ook beide een ingebouwde "Macro" functie. De Nikkor heeft dit helaas niet & dat is wel een minpuntje, op deze manier is hij net wat minder allround.

Bouwkwaliteit
De lens valt onder de categorie: Plastic Fantastic :) Ondanks dat er vooral plastic is gebruikt vind ik hem toch stevig gebouwd. Vooral voor die lage prijs, zou je een dergelijke finish niet zomaar verwachten. Hij voelt niet goedkoop aan als je hem vasthoudt (hoewel dit er sterk van afhangt wat je gewend bent!).

Dikke duim omhoog voor de bouwkwaliteit!

Handling
De lens vind ik op zich wel lekker in de hand liggen. Er zit een hele brede rubberen zoom ring op, die makkelijk te hanteren valt. Hij laat zich snel in- of uitschuiven. Zelfs met een handschoen is dit nog goed te doen. Bij de Red Bull Knockout race was het aardig koud en moest ik wel een handschoen aandoen om zonder frostbite (lichtelijk overdreven) naar huis te gaan ;)

Doordat de lens geen eigen motor heeft, is hij niet dead silent. Hij maakt wat geluid tijdens het zoomen, niet heel erg hinderlijk, maar wel iets om op te merken. De kitlens daarentegen is superstil, dan begrijp je gelijk de meerwaarde van Nikons Silentwave motor. Als je het geld ervoor over hebt, haal een Silentwave objectief ;)

De zonnekap is makkelijk om te (de)monteren. Net zo makkelijk als het gaat bij de kitlens (standaard bajonet mounting).

Scherpte / contrast wide-open
Wide open is de lens een beetje soft, vooral bij de hoeken. Als je de lens gaat dichtknijpen is er niets mis mee en komen er lekkere scherpe platen uitrollen.

Scherpte / contrast stopped-down
Hier laat de lens zich van zn beste kant zien. Wil je scherpe platen met deze lens, dan moet je hem/haar gewoon afknijpen, zo simpel is het.

Autofocus snelheid
Zoals al eerder gezegd wordt de lens aangedreven door de ingebouwde schroef van de body. Door deze manier ben je aangewezen op de snelheid van de body en ten opzichte van een lens met eigen motor verlies je hard. Bij snelle sporten zal je beter af zijn met een lens met eigen motor. Ik ben op zich tevreden met de snelheid.
Afgelopen weekend heb ik de lens voor het eerst echt kunnen testen tijdens de Red Bull Knockout race & daar voldeed hij wel. Het bereik was goed (had nog iets meer gekund) en de snelheid van de lens voldeed op zich.

Het sterke punt van deze lens, de extreem lage prijs voor een leuk objectief. Hij is pas geleden flink in prijs gestegen, van 120euro richting de 180euro. Mocht je hem niet meer voor een lage prijs kunnen scoren, denk ik dat je beter af bent met de Sigma APO.

Tweedehands is deze lens te verkrijgen rond de 100euro & dat is een hele strakke prijs voor wat je krijgt. Ik ben er heel erg tevreden mee. Uiteindelijk zal ik wel gaan sparen voor een objectief met ingebouwde VR, maar dat is toekomstmuziek. Als beginners Tele objectief voldoet hij meer dan voldoende.

Zoals iemand anders ook al zei, ken de beperkingen van de lens en je schiet er hele leuke platen mee.

NB. Houdt goed in je achterhoofd dat ik deze ratings heb gegeven ten opzichte van zijn lage prijs. Daarnaast heb ik over andere zaken te weinig inhoudelijke kennis om er wat zinnigs over te zeggen en heb ik hierbij achterwege gelaten.

Pricewatch Link

Official Product Page
Nikon: 70-300mm f/4-5.6G Zoom-Nikkor

Mijn andere Productsurveys
Zie ook mijn andere Productsurveys

Updates
16-11-2006 Survey aangemaakt

Reacties worden op prijs gesteld!

Heb jij ook een Nikon AF 70-300mm F4-5.6G AF?