Specificaties DVB-C, DVB-C HD, DVB-T, DVB-T HD-tuner met USB aansluiting - Bekijk alle specificaties

Anysee E30TCPlus Review

Marc_K84 17 februari 2011, laatste update op 17 februari 2011, 4.232 views

Anysee E30TCPlus

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • USB aansluiting

Minpunten

• Anysee software

Features Score: 4
Driverkwaliteit Score: 4
AANSCHAF

Na een aantal jaar gebruik te hebben gemaakt van de kabeloplossing van Digital Everywhere, de FloppyDTV C met AlphaCrypt module, ben ik eens gaan kijken naar een flexibeler oplossing. Ik wil de tv-kaart namelijk ook kunnen gebruiken in combinatie met een laptop. Bovendien hoef je bij de aanschaf van een nieuwe computer ook niet meer op te letten of er wel een FireWire aansluiting aanwezig is, waardoor je voldoende hebt aan goedkopere moederborden. Ik volgde al een tijd diverse fora en kwam hierbij tot de conclusie dat de Anysee's langzaamaan volwassen aan het worden zijn. Via vraag en aanbod een kaart aangeschaft om te kijken of deze de concurrentie met mijn oude FireDTV aan kan, met als idee dat wanneer hij niet bevalt hem door te verkopen en bij mijn oude oplossing te blijven.

INSTALLATIE

Al voor dat ik de kaart in huis had, heb ik de drivers geïnstalleerd op mijn computer, zodat ik de kaart meteen kon gaan gebruiken. Het installeren van de software en vervolgens instellen van de kanalen is een fluitje van een cent. Voor zowel Windows Media Center als Anysee's eigen software moeten de kanalen apart opgezocht worden.

De Anysee gebruikt binnen Media Center dezelfde truc al de FireDTV. Hij doet zich voor als DVB-T ontvanger. Dat deze truc werkt is al langere tijd duidelijk.

Het installeren van de zenders is eenvoudiger dan via mijn oude kaart, gezien Anysee gebruik maakt van de netwerk information table, waar Digital Everywhere dit nalaat. Dit zorgt er voor dat na het scannen de zenders op de plek staan waar de provider ze heeft voorgeprogrammeerd. Deze indeling is dan ook hetzelfde als op je settopbox of tv met ondersteuning voor DVB-C. Bij de oude kaart moest je handmatig de zendervolgorde instellen, waar veel tijd in ging zitten.

GEBRUIK

Allereerst zal ik de mogelijkheden van de Anysee software kort bespreken. Eigenlijk kan ik hier erg kort over zijn. Het werkt. Maar daar is dan eigenlijk ook meteen alles mee gezegd. De beeldkwaliteit is in orde, echter het programma is weinig responsief. Het duurt erg lang als je wilt zappen en teletekst ziet er niet uit. Ik heb buiten het programma zelf ook nog geen mogelijkheid gevonden om de opnames (opgenomen als transport stream) terug te kijken. Laat ik duidelijk zijn dat ook de DE niet uitblonk in eigen software. De kwaliteit is aardig te vergelijken. Maar zo'n kaart ga je toch niet gebruiken met de eigen brakke software, maar in een Media Center oplossing.

Na de installatie in Windows Media Center heb je zoals gezegd de zenders meteen op de goede plaats staan. Dit is echt een groot voordeel. Hopelijk leest de Anysee-driver de NIT goed uit, zodat updates op het netwerk snel geïmplementeerd worden. Echter vrees ik dat er een gehele nieuwe scan moet volgen, en wellicht de transponderlist handmatig aangepast moet worden. Dit zal de toekomst uit moeten wijzen.

Als ik kijk naar de beeldkwaliteit zie ik weinig verschil met mijn oude kaart. Beide zijn gewoon goed. Een veelgehoorde klacht was de snelheid bij het zappen. Ook hier kan ik niet negatief over zijn. Dit is ook vergelijkbaar met de vorige kaart en bovendien niet langzamer dan op de Philips televisie die we hebben staan.

Aangezien deze kaart een softwarematige CAM oplossing heeft was ik een beetje bang voor het processorgebruik. Ik had begrepen dat dit er flink in zou hakken. Echter (op mijn potente) pc ligt het processorgebruik onder alle omstandigheden onder de 5 procent. Dus ook bij het decoderen van HD televisie. Blijkbaar is er in de nieuwere drivers een betere implementatie geschreven voor het gebruik van de softcam. De video wordt netjes omgeleid naar de grafische kaart die de verwerking hiervan voor zijn rekening neemt.

CONCLUSIE

Na een aantal jaar het product gevolgd te hebben nu de gok genomen. Veel van de zwakke kanten die de laatste jaren de revue hebben gepasseerd zijn in de huidige drivers goed op orde. Qua gebruikersgemak binnen Media Center is deze kaart een stap voorwaarts ten opzichte van de Digital Everywhere. Als je kijkt naar de prestaties binnen Media Center zijn er nauwelijks verschillen. Al met al staat er nu een volwassen product.

De prijs is in vergelijking met de Digital Everywhere ook goed. Voor de FireDTV betaal je ongeveer dezelfde prijs als voor de Anysee, beide liggen rond de ¤ 150,-. Echter bij Anysee ben je dan meteen klaar, terwijl bij Digital Everywhere er nog een CAM-module nodig is. Deze AlphaCrypt kost ook nog een slordige 100 euro. Al met al ben je als je nu moet kiezen met de Anysee goedkoper uit.

Voor drivers heeft Anysee sinds kort een nieuwe site beschikbaar. Deze zou beter up to date gehouden moeten worden.

www.anyseedirect.eu

Heb jij ook een Anysee E30TCPlus?

Ik heb destijds 2 van deze kaartlezers gekocht zodat ik op een computer die het makkelijk aan zou moeten kunnen in Windows Media Center het gemak zou hebben van 1 HD zender kijken en tegelijk een 2e HD zender opnemen. Na een paar dagen kwamen ik en de leverancier van het systeem er achter dat dat niet gaat lukken. Dus ..... maar weer ingeleverd. Jammer, want ik vind een WMC prachtig platform om Tv te kijken.
Ik heb alleen ervaring met één enkele kaart. Echter wat ik heb gelezen is dat bij de huidige generatie drivers het wel mogelijk is om één zender te kijken en een andere op te nemen. Als ik het goed heb zou je zelfs maar één smartkaart nodig hebben. Ik denk niet dat ik in de toekomst een tweede er bij zou willen hebben, dus voor mij is het geen issue.
Je hebt als minpunt de Anysee software, misschien een idee om http://www.dvblogic.com/ dan te proberen en evt te vergelijken?
Ik heb het apparaatje gekocht om te gebruiken binnen Windows Media Center. Hier werkt het allemaal soepel en goed. De Anysee software had ik even geïnstalleerd om me hier ook een mening over te kunnen vormen, niet met als doel om het als primaire software te gebruiken.

Ik weet dat er een aantal opties zijn om digitale tv te ontvangen met 3th party software. Maar qua gebruiksvriendelijkheid vind ik er geen één in de buurt komen van Media Center. Evenwel bedankt voor je reactie :)
Aan je reactie te lezen, heb je niet helemaal door wat de software van dvblogic precies doet.
Dit moet je niet zien als alternatief voor mediacenter maar als distributie-middel voor het dvb-signaal.
Ik heb nu een FireDTV met een cam module erin voor Digitenne. Waarom hoeft er in de Anysee geen cam module? Het signaal van de provider moet toch op één of andere manier gedecodeerd worden?
Bij de Anysee gebeurt dit softwarematig. Net als bij de settopboxen van de providers. De smartkaart stop je rechtstreeks in de Anysee.
Stomme vraag mischien, maar werkt dit nu met Ziggo? Ik heb wel eens begrepen dat het kan werken omdat Ziggo nog niet zou encrypten, is dat zo en zou het daarna dan nog steeds werken, als het al werkt?

Dank!
Ja werkt met ziggo, icm Ziggo smartcard. Je hebt wel een redelijk potente pc nodig (geen Atom oid), omdat de decryptie softwarematig gebeurd.