Specificaties 19" @ 1280x1024 (SXGA) (lcd, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Mirai DML-519N100 Zilver, Zwart Review

captain007 16 november 2006, laatste update op 13 september 2011, 1.161 views

Mirai DML-519N100 Zilver, Zwart

Pluspunten

• Goedkoop
  • Zuinig in stroomverbruik (58 watt)
  • Geen losse adapter
  • Erg helder scherm
  • Geen dode pixels (kan natuurlijk van geval tot geval verschillen, maar ervaringen op internet leren dat dit erg weinig voorkomt)

Minpunten

• Geen DVI kabel meegeleverd (maarja dat geeft de prijs al een beetje aan)

Het is een scherm van goede kwaliteit voor een uitstekende prijs. Je zou een low budget monitor verwachten maar het tegendeel is waar.

Laat ik beginnen bij de aansluitmogelijkheden en stroomvoorziening. Er is een D-Sub en DVI aansluiting beschikbaar. Je kunt kiezen welk kanaal je wilt gebruiken, dus 2 pc's aansluiten is mogelijk. Je zult wel een losse DVI kabel moeten kopen, want deze is niet meegeleverd. Een D-Sub kabel is echter wel meegeleverd.
Geen gedoe meer met losse adapters, deze monitor heeft een 230 aansluiting met de bekende kabels. Het stroomverbruik is met 58 watt ook erg zuinig. (Ter vergelijking, mn 17 inch crt gebruikte ongeveer 150 watt).

Dan komen we bij de schermkwaliteit. Het scherm bevat tot nu toe nog geen dode pixels, dus dat belooft wat voor de toekomst. De helderheid is ook heel goed. Zelfs zo goed dat het beter is om deze wat terug te zetten tezamen met het contrast.
Kleuren zijn ook goed (24 bit bij 32 bit instelling) evenals de reactietijd van 8 ms. In games liep het allemaal erg soepel en heb ik geen rare zaken gezien.
Resolutie is goed met 1280 x 1024. Hoger is niet mogelijk.

Bedieningsgemak en instelmogelijkheden. De bediening geschiedt via een aantal knoppen. Na een paar keer proberen voelt de bediening goed aan. Je kunt contrast, helderheid en kleur aanpassen aan je eigen wensen.
Ook is er de mogelijkheid te switchen tussen analog en digital. Het zijn eigenlijk de basismogelijkheden van iedere monitor. Voor de rest geen overbodige instelmogelijkheden die je nooit zult gebruiken. Scaling e.d. gaat door autoafstelling welke erg goed werkt.

Al met al een erg goede monitor voor mensen die een "merk" tft wat te duur vinden. De kwaliteit liegt er niet om en is gewoon uitstekend.

Update 2013: De monitor is inmiddels niet meer in gebruik. De CCFL backlight begon last te krijgen van flikkeringen. Dit is heel irritant en vermoeiend bij veelvuldig gebruik van het scherm. Met name op witte pagina's viel het erg op. Al met al heb ik de monitor ruim 6 jaar gebruikt naar tevredenheid. Inmiddels heb ik het scherm vervangen voor een veel groter 24 inch monitor van Dell.

Heb jij ook een Mirai DML-519N100 Zilver, Zwart?