Total Commander Review
Total Commander zou gewoon standaard op elke OS moeten zitten
Eindelijk gedaan om in Windows in alle onoverzichtelijkheid 50 verkenners te moeten openen voor verschillende bestanden te verplaatsen .. of dat alles komt vast te zitten op iets klein als je een gehele hoop mappen in één keer wilt overzetten, waar je dan telkens foutmeldingen en vertragingen op krijgt. Normaal heb je een winzip nodig voor dit, nog een programma voor iets anders en ga zo maar verder.
Bij TC heb je alles in één. Waarbij alles zeer overzichtelijk is, in wachtrijen te plaatsen en te beheren met verschillende kleuren en in tijdperiodes, zodat je makkelijk bestanden kan terugvinden en bekijken. Maar ook mappen en/of drives vergelijken naar inhoud en het comprimeren, decomprimeren ervan met behoud van folderstructuur.
Niet enkel op je eigen systeem, ook kan je tussen verschillende systemen bestanden gaan vergelijken/overzetten, zoals tussen je lokaal systeem/NAS of server.
Pluspunten
Prijs Handig in gebruik Geen minimale systeemeisen Met regelmaat nieuwe updates Tal van extra plug-ins beschikbaar Darkmode functie voor mensen met dyslexie en asthenopie Eenmaal aangekocht, voor altijd op meerdere apparaten bruikbaar
Minpunten
Geen
Eindoordeel
https://www.totcmddocuweb.be/docu_win_previous.htm
Een zeer uitgebreid programma met die wachtrijen voor het vergelijken/overzetten van bestanden en de blauw/rode kleuren daarbij, ook de verschillende instelbare kleurnotificaties voor de ouderdom per map zijn handig meegenomen. Hier bespaar je vooral veel tijd mee terwijl je ondertussen iets anders kunt doen. Vroeger met verkenner was het altijd over en weer lopen om te checken hoe ver alles stond om map per map over te zetten en te controleren, dan zat je met vastlopers en bestanden die niet konden worden overgezet. Zeker als je teveel mappen ineens verplaatste naar een externe schijf of systeem liep de handel regelmatig vast. Dit gaf dan frustaties, aangezien je dan opnieuw moest starten met overzetten en Windows verkenner hierop alsmaar foutmeldingen en vertragingen gaf. Die heisa is met Total Commander eindelijk van de baan, gewoon omdat je alles overzichtelijk kan (in)plannen.
Werkt trouwens op elke windows van W11, W10, W8, W7, WXP, enz tot Windows 95 terug .. 32-bit of 64-bit OS .. de look en functies van Total Commander blijven altijd hetzelfde en daarmee voelt het telkens weer een beetje als thuiskomen aan. Ook interessant is de darkmode functie, niet enkel om oogvermoeidheid tegen te gaan, maar ook is op deze manier alles makkelijker leesbaar voor mensen met dyslexie.
Het programma zelf heeft een strak, sober en ordelijk uiterlijk zoals bij Windows 2000 destijds het geval was. Verwacht dus geen moderne toestanden, al is dit uiterlijk wel deels te wijzigen in kleur, lettertype en iconen .. heb dan ook nog ergens iets gelezen over een mogelijk instelbare "XP-stijl" in de handleiding..