Maxtor MaxLine Pro 500, 500GB Review

-Elmer- 29 augustus 2007, laatste update op 26 september 2008, 1.728 views

Maxtor MaxLine Pro 500, 500GB

Pluspunten

• Server Harddisk
  • 5 Jaar garantie
  • NCQ

Minpunten

• Geluidsproductie ligt hoger dan de meeste desktop harddisks.

Waarom deze schijf?
Bij de aanschaf van mijn nieuwe pc medio 2006 heb ik in eerst instantie gekozen voor een Western Digital 320GB SE16. Toen deze niet goed leverbaar bleek te zijn en ik de Maxline Pro 500GB SATA voor 175,- euro kon aanschaffen was voor mijn de knoop snel doorgehakt. De 5 jaar garantie, NCQ en de grootte bevielen me namelijk wel.

Temperatuur
Wat ik erg positief vind van deze harde schijf is de warmteproductie. De temperatuur van mijn harde komt niet boven de 31 graden. Dit heeft voor een groot deel te maken met het feit dat deze schijf de enige schijf is die in mijn 4-in-3 HDD stacker module zit en er bovendien een 120mm fan op volle toeren tegen staat te blazen.

geluidsproductie
De schijf die ik voor deze schijf had was een 40GB IBM schijf die toch echt een stuk meer herrie maakte, bij het schrijven van deze review had ik nog geen ervaring met andere nieuwe harde schijven waardoor deze Maxtor destijds in mijn ogen buitengewoon stil was.
Inmiddels ben ik in het bezit van meerdere nieuwe harde schijven en is de Maxtor toch lang niet meer de stilste. Voor servers, waar deze schijf natuurlijk uiteindelijk voor is bedoeld is de geluidsproductie geen enkel probleem maar voor thuisgebruik zijn er toch echt stillere harde schijven te krijgen.

Snelheid
De snelheid van de harde schijf ben ik ook erg tevreden mee. Ik heb mijn vorige schijf nooit op snelheid getest dus kan ik wat dat betreft ook moeilijk het verschil aantonen maar het is buitengewoon goed merkbaar. Ik heb kleine testjes met andere schijven gedaan van dezefde capaciteit en ik merk dat deze schijf toch vaak stukken sneller is qua schrijf- en leessnelheid.

Ik heb maar kort ervaring met deze schijf maar tot nu toe bevalt hij me uitstekend. Ik ben daarom ook van plan binnen afzienbare tijd een RAID 1 of RAID 5 configuratie te bouwen met deze schijven en er dus respectievelijk 1 of 3 bij te kopen.

Heb jij ook een Maxtor MaxLine Pro 500, 500GB?

In de Specificaties staat dat de INTEL BAXTER CREEK van 80GB tot 400GB ondersteund, dus is het betrekkelijk logisch dat de 500GB disk niet word begrepen ?
Hmmm..... typisch, waar heb je die informatie vandaan? Intel zelf vind namelijk volgens dit pdf'je dat het wel moet werken. Er zitten nu 4 andere 500GB (ook SATA-II) schijven in en die werken prima hoor...
Sorry.... kon geen edit knop vinden dus zo maar even:
Nog even nagezocht op Intel site: de Maxline Pro 500GB is zelfs door Intel getest en zou moeten werken..... maar werkt niet ;(
Inmiddels werkt deze schijf ook prima op de Baxter Creek
Voor anderen die 'm ook niet aan de praat krijgen; wat was het probleem nu en hoe heb je het opgelost?
Da's een goeie, zo helder was ik zelf nog niet 8)7 , firmware update was de oplossing...