Specificaties 4,3" (854x480), Android 2.2, WiFi - Bekijk alle specificaties

Archos 43 Internet Tablet 16GB Zilver Review

Zinloos1 15 februari 2011, laatste update op 15 februari 2011, 4.189 views

Archos 43 Internet Tablet 16GB Zilver

Pluspunten

• Goede response van het touchscreen
  • Duidelijk en goed scherm
  • Past gemakkelijk in je zak
  • Wifi
  • Android
  • Hdmi
  • SD - kaart mogelijkheid
  • 720p video's afspelen
  • Erg scherp geprijsd voor een tablet
  • Mobiel
  • Camera
  • Kickstand

Minpunten

• Redelijk korte accuduur
  • Geen multitouch
  • Soms freezes
  • Moeilijk om aan te komen
  • Voelt niet heel stevig
  • Wordt soms erg warm
  • Geen telefoon
  • Geen gps

Algemeen:
Dit apparaat heeft een hoop features. Het is in veel opzichten eigenlijk gewoon een smartphone. Dat hoort natuurlijk ook bij een tablet, maar alsnog was ik aangenaam verrast. Hieronder zal ik uitleggen wat de voor en nadelen zijn van het apparaat.

Features:
Dit apparaat wordt opgeladen door middel van USB. Je krijgt er geen dockstation bij, waardoor je eigenlijk alleen via de PC kunt opladen. (Deze dockstation zijn wel te koop: http://www.usb-oplader.nl/)
Verder heeft het apparaat nog een HDMI uitgang, waardoor je de 720p films gewoon af kan spelen op je tv. (Lees voor meer info over de films verder)
Ook is het mogelijk om een SD-kaartje toe te voegen, waardoor de standaard 16 gb van het apparaat naar 48 gb kan worden geupgrade.

Prestaties:
De Archos 43 IT is een krachtig apparaat. Het heeft een 1 Ghz processor, ondanks dat deze standaard op 800 Hz is afgesteld. (Dit is makkelijk te veranderen in de settings.) Je kan bijna alle apps gewoon installeren en runnen op dit apparaat. Met uitzondering van spellen die multitouch nodig hebben. (Meer hierover lees je bij het kopje het scherm.) Het apparaat heeft nadat je hem tot de nieuwste versie hebt geupdate (via internet, of via de settings op het apparaat zelf) de FroYo editie (2.2) van android. Door deze updates is het apparaat een stuk stabieler geworden, ondanks dat er nu nog steeds wel af een toe een freeze in het apparaat optreed. Ik ga er van uit dat ook deze problemen worden opgelost omdat Archos erg goed zijn best doet om het apparaat zo stabiel mogelijk te krijgen. Als je een echte tweaker bent is dit allicht niet het apparaat voor jouw, want voor alsnog zijn er niet veel ROMS uitgekomen en dergelijke. Toch wordt hier wel aan gewerkt.

Het scherm:
Voordat ik dit apparaat kocht heb ik een hoop research gedaan, en kwam een hoop wisselende beoordelingen tegen. Sommige mensen vonden het touchscreen erg goed, anderen erg slecht. Ik heb zelf nooit eerder een touchscreen apparaat gehad, maar ik moet zeggen dat ik deze in de buurt vind zitten van een ipod touch. (De A43IT heeft een resistive touchscreen en de Ipod een capative). Het scherm is verder erg helder, en natuurlijk groot. Je hebt een veel groter beeld oppervlak dan de meeste smartphones, en dat voor een lage prijs. De touchscreen word bestuurd door middel van bepaalde druk die op het scherm moet worden uitgeoefend. Ik heb begrepen dat bij veel resistive schermen erg hard gedrukt moet worden, maar bij dit apparaat is dat zeker niet nodig. Wel is het het makkelijkst om echt je nagel te gebruiken, zodat je niet per ongeluk iets aanklikt. Wel moet je opletten voordat je dit apparaat koopt dat geen capative touchscreen betekend dat je geen multi-touch hebt. Dit houd in dat je bijvoorbeeld niet kan zoomen door middel van twee vingers naar elkaar toe bewegen. Hiervoor moet je gewoon twee keer op het scherm tikken, wat overigens ook gewoon goed werkt.

Bouwkwaliteit en robuustheid:
Het apparaat voelt niet aan alsof het zo stuk gaat, maar aan de andere kant lijkt het er ook niet op dat het een smak goed zal overleven. Maar ik heb het apparaat al twee of drie keer laten vallen zonder zichtbare schade, toch zou ik het niet uitproberen. ;)

Het besturingssysteem:
Het apparaat runt gewoon op Android. Ik zelf had hier totaal geen ervaring mee, maar ik moet zeggen dat alles erg gebruiksvriendelijk werkt.

Warmte en geluidsproductie:
Het apparaat is gewoon volledig stil, dus je hebt hier totaal geen last van.

Wel kan soms de achterkant van het apparaat vrij heet worden, maar over het algemeen is dit niet het geval. Ik weet niet precies waar dit mee te maken heeft, maar het zal wel gebeuren als er te veel processen tegelijk aan het runnen zijn. (Dit is weer op te lossen door de taken af te sluiten met bepaalde app managers.)

Mobiliteit en accuduur:

De accuduur is niet geweldig. Het ligt er erg aan hoe veel je het apparaat gebruikt. De ene keer haalt hij gemakkelijk twee dagen, de andere keer net aan één. Als je een hoge batterijduur wilt kan je misschien beter een ander apparaat zoeken, hoewel dit natuurlijk een tablet is en geen telefoon.

Omdat het apparaat 4,3 inch is, past hij nog perfect in je zak. Hierdoor kan je hem overal mee naar toe nemen, en op plaatsen met wifi gewoon het internet gebruiken. Het apparaat pikt de meeste wifi spots wel op, hoewel hij af en toe toch moeite heeft als het signaal te zwak is.
Helaas heeft het apparaat geen 3G, maar je kan wel het signaal van je mobiel tetheren.

Video,camera en geluid:
Zoals ik bovenaan al zei, kan de Archos 720p films afspelen. Dit is erg handig als je bijvoorbeeld in je bed een filmpje wilt kijken en geen blu-ray speler hebt. via de HDMI aansluiting speel je de video dan gewoon af op je tv.

De camera is twee megapixel, dus verwacht niet dat je prachtige foto's zal maken. Het enige waar de camera eigenlijk goed voor is, is voor een snelle foto. Je kan hem echter ook gebruiken om via de barcodescanner apps te "laden" op je apparaat.

De muziek kwaliteit die het apparaat voortbrengt is wat mij betreft erg goed. Ik ben geen muziek expert en heb ook zeker geen super gehoor wat dit betreft, maar ik hoor geen verschil met een Ipod.

Prijs:
Voor de 200 euro heb je een heel complete tablet. Het enige probleem is dat het erg lastig is om het apparaat te verkrijgen omdat Archos erg veel last heeft gehad met het distribueren van het apparaat.

Conclusie:

Een mooi apparaat met eindeloze mogelijkheden door middel van Android voor een lage prijs.
Als je een smartphone wilt en al een telefoon hebt, is een tablet een goede oplossing.

Heb jij ook een Archos 43 Internet Tablet 16GB Zilver?

Goede review. Is Skype mogelijk met deze tablet?
Ja, skype is zeker mogelijk. Er zit een microfoon in dit apparaat. Ik heb hem getest, en het geluid klonk beter dan de microfoon van mijn vriend. Nou was dat ook geen super microfoon maar toch.
Bedankt voor het compliment, dit is mijn eerste review dus hoop dat het een beetje goed is. Ben je zelf van plan dit tablet te kopen, of twijfel je?

[Reactie gewijzigd door Zinloos1 op 15 februari 2011 17:29]

Mooie review, ik twijfel best wel deze te kopen.
Ik zie mijn vader zo veel plezier hebben met zijn HTC Desire dat ik zelf ook wel een android-apparaatje wil, om ook even mee te spelen.
En gewoon de kwaliteit en stabiliteit van android (omdat het linux is dus..) is zo goed.

Daarom, misschien een optie voor mij? Heb nu een Samsung Star (met wifi),
zou jij aanbevelen deze te kopen?

EDIT : gaat de muziek luid of niet? welja meestal wel zuiver maar gaat ie luid?

[Reactie gewijzigd door Core2Quad op 18 februari 2011 21:19]

Als je een apparaat wilt wat niet te duur is, geen telefoon is (dus geen maandelijks bedrag), is dit waarschijnlijk best een goed apparaat voor jou. Het geluid kan hard zat, hij gaat even hard of harder dan sony ericson sony ericsson walkman phone. En het geluid is dan nog steeds erg goed vind ik zelf. Nou gebruik ik de speaker niet heel veel maar toch.
Het is een leuk apparaat, beter dan de iPod Touch vind ik zelf.
Hoe bevalt de camera je? of is die er niet?

EDIT : Sorry, zie net dat dit een 720P camera heeft, had het nog niet opgemerkt ^^

[Reactie gewijzigd door Core2Quad op 13 maart 2011 15:31]

Ik heb 11 van deze apparaten gekocht (werk) en ze zijnalle 11 even slecht wat het scherm betreft. Alleen met speciale pen die niet krast zijn ze enigzins ok te bedienen. Bovendien zijn ze erg traag voor 1hgz. Maar ik kan het vergelijken met bijvoorbeeld mijn HTS Desire S.

Ik grbeuik ze niet om ze te bedienen, dus voor mij is het niet zo'n probleem. Most ik deze apparaten voor meer gebruiken was ik snel ongelukkig.

Ook de "aan" knop werkt niet altijd direct...
Laatste (en goed) nieuws. Inmiddels (april/mei 2012) is deze tablet op de 2e hands markt verkrijgbaar. Ik heb er 50 euro voor betaald. Alleen maar positieve berichten wat mij betreft. Alles werkt goed: Wifi internet, Skype, Gmail, Uitzending Gemist, games, ebooks etc.etc. Met Arctools kun je makkelijk Google Play instellen en dus alle Android apps bereiken. Het resistive screen is erg gevoelig en doet eigenlijk niet onder voor capacitive op zo'n klein oppervlak. Voor het ingeven van tekst is het zelfs handiger: je gaat minder snel de fout in omdat je je nagel gebruikt en niet de hele vingertop. De fotocamera is redelijk goed maar video's zien er eigenlijk niet uit. Grootste voordeel voor mij: klein en makkelijk me te nemen.