Jabra Halo BT650s Review

Mastermind-- 14 februari 2011, laatste update op 14 februari 2011, 1.105 views

Jabra Halo BT650s

Pluspunten

• Redelijk geluid
  • Goed geluid in vergelijking met andere BT headsets

Minpunten

• Slechte microfoon
  • Uiterst slecht draagcomfort
  • Multi-pairing werkt niet

Opnamekwaliteit Score: 2
Voorwoord
Hallo,

Ik heb dit product een aantal dagen geleden binnengekregen na weken lang wachten, en het apparaat aan wat vurige tests onderworpen. Ik heb gelet over alles wat je tegenkomt bij het dagelijks gebruik van de Jabra Halo. Ik moet echter wel zeggen dat ik geen audiofiel ben en ik geluid al mooi vindt klinken als er een beetje mooie bas en klanken inzit. Dit is mijn eerste review, dus ik probeer er wat van te maken!

In de doos:

* De Jabra BT650 Bluetooth headset
* 230V lader (Mini USB (5-pin) B-type naar lader)
* USB kabel (Mini USB (5-pin) B-type naar USB-A)
* 3.5mm naar USB connector (Mini USB (5-pin) B-type naar 3.5mm jack)
* Zacht etui
* Quick start handleiding

Het Design/Ontwerp
Voor Sommige mensen is het design van een product erg belangrijk, voor andere mensen niet. Ik ben één van die mensen die een leuk design wel leuk vindt, maar vele malen meer geef om de features.

Als je naar de Halo kijkt vallen je gelijk een aantal dingen op.
1. Geen schte 'schelpen' voor om je oren.
2. Donkere kleuren.
3. Een ronde knop.
4. Een volume bar met een plusje en een minnetje.

De enige knop op de headset is multifunctioneel zoals wel vaker met bluetooth headsets. In dit geval gebruik je hem om in koppelingsmodus te komen, gesprekken te beantwoorden en op te hangen en om je muziek op pauze te zetten of verder te laten spelen.

Als je dichterbij kijkt zie je ook nog twee spleetjes van de scharnieren zitten waaraan je ziet dat je de Halo kan opvouwen, dit is om hem aan of uit te zetten. Onder de rechter (multifunctionele) schelp zit een female Mini USB (5-pin) B-type om de verschillende bijgeleverde draadjes in te pluggen. De scharnieren zijn van goede kwaliteit en zijn solide.

Het design van de Halo brengt echter wat narigheden met zich mee, die vooral ten koste gaan van het comfort. (Zie verderop)

Het design is zeker origineel en er werd ook zeker belangstelling voor getoond toen ik de Halo liet zien aan mijn vrienden, wat alleen maar bevestigt dat het een origineel idee is.

De 'hoofdband' is ongeveer 5mm dik, van de buitenkant van solide plastic en van de binnenkant van heerlijk zacht stop (fluweel?) wat lekker aanvoelt op de huid. Het nadeel van de gebruikte stof is echter wel dat het ontzettend veel stof aantrekt, hier merkt je voor de rest echter niets van en het irriteert niet op de huid.

De oorschelpen zijn 'rechthoekig', in het midden iets lichter van kleur dan de rest van de Halo. De oorschelpen zijn ongeveer 11mm dik. De 'schelpen' zijn eigenlijk geen schelpen te noemen aangezien ze meer op de oren liggen dan er omheen gaan. Dit zorgt voor de nodige irritaties in het comfort. (Zie verderop.)

De Halo ingeklapt:

Een nadeel aan het inklappen is dat als je de Halo wilt inklappen, je de schelpen weer moet verkorten indien je ze langer hebt gemaakt (door voorzichtig aan de schelpen te trekken zorg je dat ze wat uitkomen, voor als je een wat groter hoofd hebt) dit is erg vervelend als je een bepaalde maat fijn vindt zitten, aangezien je dan eerst weer een paar minuten bezig bent de headset op juiste lengte te krijgen indien je hem weer wil gaan gebruiken.

Specs
* Bluetooth® compliance: Bluetooth® 2.0 specificaties
* Ondersteunde Bluetooth® profielen: Bluetooth® Headset (versie1.1) en Hands-free profielen (versie 1.5)
* Compatible met: Bluetooth® devices met Bluetooth® 1.1 (of hoger) specificaties
* Bereik: 10 meter 5 Meter in praktijk (zonder muren)
* Aantal te pairen device: maximaal 8 (waarvan 2 gelijktijdig verbonden kunnen zijn) Niet werkend gekregen
* Spreektijd: 8 uur Ongeveer 4:30
* Afmeting (uitgeklapt): 45mm x 136mm x 165-190mm
* Microfoon: 2x 4mm Omni-directional electret, sLr = 14 dB +/- 3 dB
* Speakers: 32 mm dynamic speaker, rLr = -2 dB +/- 3 dB, 32 Oh

Features
Jabra belooft op zijn website veel over de Halo, de headset moet van alles kunnen en top-notch zijn. In de praktijk en op papier zijn de beloofde functies mooi, maar in de praktijk lijkt het wel anders. Ik zal nu de beloofde functies quoten en daaronder mijn ervaringen zetten.

1. Enjoy wireless music and answer phone calls in crystal clear stereo sound

Deze functie werkt. Het geluid is tot ongeveer vijf meter van het bluetooth apparaat goed, waarna het begint te degraderen. De klanken en de bas zijn goed en mooi (voor een niet audiofiel waarschijnlijk voldoende (6,5?), voor een audiofiel waarschijnlijk een vier of een vijf). Het geluid komt mooi over en het klinkt niet raar of vervormd. Voor een bluetooth headset vindt ik het geluid uitstekend!

2.Corded option for MP3 players etc

Er zit een male Mini USB (5-pin) B-type naar 3.5mm jack kabel in de doos, deze kan je aansluiten op een apparaat dat bijvoorbeeld geen bluetooth functionaliteit heeft of als de batterij van de Halo leeg is. De touch controls werken echter niet meer als je de deze functie gebruikt. Het geluid wordt wel gelijk een stuk mooier zodra je de kabel gebruikt.

3. Extra audio enhancement with Zirene® Power bass

De bas die je hoort bij muziek is matig en van matige kwaliteit, maar hij is er wel. Power bass? Nee.

4. Remote control your music via touch sensors

Veel mensen hebben negatieve ervaringen met de touch controls, die je kan gebruiken om het volume aan te passen of om tracks te veranderen. Ik heb hier echter totaal geen problemen mee. Er wordt vaak gezegd dat je niet weet waar je je vinger zetten moet, maar dit valt reuze mee aangezien je aan het richeltje wat naast de touch controls zit makkelijk kan voelen of je op de juiste plaats zit, en vervolgens kan je de touch controls makkelijk gebruiken. Ik vindt de touch controls makkelijk, mooi en responsive dus die zijn voor mij een definitief pluspunt.

5. Convenient carrying style – Folded in a soft protective pouch

Hieremee bedoelden ze de hoes die je standaard met de Halo krijgt geleverd, het is een stevige hoes met sterk klittenband. Echter is de hoes nét groot genoeg voor de Halo, dus het kan af en toe een beetje proppen zijn. Iets anders (zoals een kabeltje) past er zelf niet eens meer bij.

6. Noise Blackout™ technology with dual microphones – For clear communication

7. Multiuse™ – connect to 2 devices at the same time

Geen success mee gehad, als ik de stappen uit de handleiding en van de website volg, dan disconnect hij simpelweg met het apparaat waarmee de Halo op dat moment verbonden is en gaat hij in normale 'pairing-modus'.

Touch controls:

De indicator lampjes die aan de binnenkant van de headset zitten zijn simpele ledjes, of ze knipperen, of ze zijn rood, groen of blauw. Je krijgt dus niet te zien hoeveel batterij de Halo nog precies heeft, het is een rood of een groen ledje.

De headset is op te vouwen dankzij een simpel maar stevig kliksysteem. Hierdoor neemt de headset wat minder ruimte in en is het makkelijk mee te nemen ergens naartoe.
Je zet de Halo uit/aan door hem in/uit te klappen. De scharnieren zijn goed en stevig.

Het gebruiksgemak is naar mijn mening erg goed. Het koppelen en de bediening is simpel, alleen multi-pairen vertikt de headset.

Uiteindelijk:

* Enjoy wireless music and answer phone calls in crystal clear stereo sound
* Corded option for MP3 players etc
* Extra audio enhancement with Zirene® Power bass
* Remote control your music via touch sensors
* Convenient carrying style – Folded in a soft protective pouch
* Noise Blackout™ technology with dual microphones – For clear communication
* Multiuse™ – connect to 2 devices at the same time

Accessories Jabra Halo:

Bescherm hoesje.
Micro USB oplader.
USB -> Micro USB voor opladen via de PC.
Micro USB -> 3,5mm plug.

De doos:

De Jabra Halo schematisch:

Comfort
Dit is in mijn oogpunt de slechtste eigenschap van de Halo. Je kan de Halo nooit lekker comfortabel op je hoofd zetten, hij zit nooit goed en begint al snel pijn te doen, je moet hem constant verschuiven of aanpassen wil je weer vijf minuten zonder pijn verder. De pijn treed al op nar pakweg 15 minuten dragen. Als je een bril hebt is het helemaal erg, dan doet het echt zeer als je de Halo langer dan vijf minuten op hebt, en ben je noodgedwongen hem af te doen en zit je voor de eerstvolgende vijf minuten over je oor heen te wrijven. Hij zit ook vrij onstabiel op je hoofd. De hoofdband zelf is vrij stabiel, maar aangezien de oorschelpen niet om je oor zitten maar er een beetje half tegenaan zitten, bewegen deze snel van hun plek wat resulteert dat de rest wordt mee getrokken, heel vervelend als je bijvoorbeeld omlaag moet kijken om even wat op de schrijven of op de pakken of iets dergelijks!

De prijs is sterk gedaald sinds de orginele aankondiging van het product, vooral in het westen is de Halo nu vrij goedkoop. Ik heb de Halo aangeschaft voor ¤88,- euro, exclusief verzendkosten en andere grapjes.

Het is het geld niet waard wegens het feit dat je het apparaat amper kan gebruiken in verband met slecht comfort. Ik heb er spijt van dat ik dit apparaat heb aangeschaft. De prijs op het moment van het schrijven van deze review ligt rond de ¤90,- euro. Dit is zo ongeveer de goedkoopste bluetooth headset die je kunt vinden op het moment. Toch is hij de prijs niet waard door het slechte comfort.

Redelijk geluid, goed in vergelijking met andere bluetooth headsets. Slechte microfoon. Zeer slecht comfort, snel pijn. Afrader.

Heb jij ook een Jabra Halo BT650s?

Zeer nette review! Dank!

RE: "Bedrog! Dit is totaal niet waar. Ik heb de microfoon getest en hij was afschuwelijk! Het klinkt alsof je uit een betonnen kist praat, en het kleinste beetje noise wordt opgepakt en doorgevoerd, je ruist ook.
De kwaliteit van deze microfoon is echt afschuwelijk! Als de de Halo hebt gekocht met de doelstelling om hem onder andere voor Skype en dergelijke te gebruiken (zoals ik) dan heb je een zware miskoop begaan en kan de hem maar beter retouneren."

Voor mij zeer informatief gedeelte. Dit is helaas een zwak punt van veel van dit type headsets, huidige modellen, maar ook van mijn (stok)oude Plantronics P590 (met uitschuifbaar microfoontje).

Ik ga nu overwegen of ik die skype/handsfree-functie wel nodig vind of dat ik puur voor gebruik als draadloze headset ga.