Specificaties GF GTX 460 (700MHz), 768MB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus EN GTX 460 Direct CU TOP/2DI/768MD5 Review

fvdberg 8 juni 2011, laatste update op 15 juni 2011, 2.367 views

Asus EN GTX 460 Direct CU TOP/2DI/768MD5

Pluspunten

• goede prijs
  • super prestaties
  • goede koeler
  • veel opties

Minpunten

• hoog stroomverbruik: 150 watt
  • driver update noodzakelijk voor windows 7 32 bit

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Mijn Aopen Aeolus 6600 (nvidia geforce 6600) met 256 MB ddr was aan vervanging toe en ging steeds meer artifacts geven. omdat de machine nog tip top was heb ik besloten om een nieuwe beeldkaart te kopen.

Na wat zoeken op internet, round ups bekijken en reviews lezen kwam ik aanvankelijk op de GTS450 uit, die viel namelijk binnen mijn budget, maar voldeed niet aan mijn wensen. na wat zoekwerk kon ik deze kaart voor dezelfde prijs kopen. en deze is een klasse beter. dit heb ik dus gelijk gedaan.

Waarom?

heel simpel, de oude kaart was op en voldeed niet meer. met het oog op dnf toch besloten deze vast te vervangen.

installatie

hardware
De installatie verliep goed, mede omdat ik me goed ingelezen had en alvast 2 6 pins pci-e stekkers op 2 aparte 12 volt feeds in mijn voeding had gesoldeerd. deze waren niet aanwezig, en verlopen leken mij geen goede oplossing.

software
De drivers installeren was een fluitje van een cent echter in de eerste testruns merkte ik wat haperingen op. na een driver update was dit verholpen.

Koeling
de koeling van de kaart is zeer goed. ik hoor hem niet boven mijn cpu fan uit. ook wordt de kaart niet warm.

ik geef toch maar 3 sterren omdat

- ik eigenlijk passief wil zien.

- de fan heeft sleeve bearing wat sneller slijt als ball of liquid bearing dus ook -1

overclockbaarheid
ik heb voorzichtig getest, en 950 Mhz gpu core was geen probleem. ram heb ik nog niet getest.

als ik zo al 950 mhz haal geloof ik er wel in dat meer mogelijk is ik heb de kaart echter op stock draaien (700 Mhz) omdat ie voor mij voldoende presteerd.

geteste games

NFS:U2 zeer goed speelbaar continu boven de 40 fps
NFS:ProStreet: goed speelbaar continu boven de 40 fps
Trackmania Sunrise: zeer goed speelbaar continu boven de 70 fps

conclusie
de kaart is een absoluut monster voor zijn geld en een goede aanschaf. al mijn spellen doen het prima en boven verwaching. ook is er genoeg ruimte over voor de spellen van de komende 2 - 3 jaar
echter moet je goed je systeem specs nakijken of de kaart wel past dus - 2x 12 volt lijn op voeding en 2x pci-e connector. op de 12 volt lijnen heb je alleen al 21 ampere nodig voor de kaart te voeden... plus de rest van je systeem.

Heb jij ook een Asus EN GTX 460 Direct CU TOP/2DI/768MD5?

Houd er rekening mee dat zijn CPU een bottleneck vormt met deze kaart. Ik heb daar helaas ook last van :( Neem dan aub niet de benchmarks serieus, maar eerder ter indicatie.
ik gebruik de athlon x2 4100+ niet meer in dat systeem... ik ben dat vergeten aan te passen. ik heb atm een asus m2n-sli deluxe met een gemodde bios en een AMD Phenom II x4 945 er op in de machine.

ik zou graag voorbeelden (reviews) zien van jou bewering dat de Athlon x2 4100+ een bottleneck vormt met de kaart, ik vind het te kort door de bocht om te zeggen want dat is namelijk compleet afhankelijk van het gespeelde spel.

crysis II bijvoorbeeld is meer afhankelijk van GPU kracht als CPU kracht en heeft genoeg aan de x2. cpu komt niet boven de 70% uit op de pieken.

[Reactie gewijzigd door fvdberg op 15 juni 2011 11:24]

Ben het met je eens dat ik geen argumenten heb gebruikt. Sorry :)
Anyway,
Ik vond op Anandtech niet de Athlon x2 4100+, dus heb ik maar een andere gepakt (met een hogere kloksnelheid volgens mij?) Link. Hierin zie je dat de AMD Athlon II x4 620 sneller is.
En dan pakken we nu benchmarks erbij! :)
Op mijn GTX 460 768MB had ik met Splinter Cell: Conviction +/- 30FPS (Alles max, AA op 0, 1440x900). En als we dan naar deze review kijkt, zie je dat ik méér dan 36 FPS moet halen. Conclusie: mijn CPU bottleneckt mij, en volgens Anandtech (als het goed is(!)) is mijn CPU beter dan jouw vorige :)
Ik heb hier Splinter Cell: Conviction gedraait op 1280*1024 en ik haal +/- 34 FPS met alles op max, aa op 0

dit is dus ongeveer gelijk aan jou waarden.
Ik heb hier exact deze kaart en had een X4 620 van AMD. Upgrade naar een Intel Core i7-2600 verder en de framerate in eigenlijk alle spellen neemt flink toe.(Arma 2, GTA, IV, Fallout 3, alles op 1680x1050) Het was me wel duidelijk dat de cpu de boel nekte. Heb helaas de exacte cijfers niet meer bij de hand maar 30-50% zie je wel. In spellen die veel cpu nodig hebben kan ik al helemaal in mn handjes knijpen(Shogun 2, Arma 2) die lopen opeens op max of bijna max waar ik daar eerst helemaal niet aan hoefde te denken.
NaabJ is aan het sparen voor een nieuwe computer :) Ik denk dat 'ie rond oktober eraan komt, of ik moet binnenkort eens een bijbaantje vinden. Ben 'pas' 15 en een inkomen is dus niet echt vanzelfsprekend :)

Wat moet ik zien als "flink"? 5FPS? 10FPS? 20FPS?
Ik snap een aantal dingen niet in deze review...
Waarom geef je dan maar 3 sterren voor warmte en geluid? Daarnaast, elke videokaart wordt warm bij gebruik.
Ook de nadelen die je noemt zijn mijns inziens vreemd. Een krachtige videokaart als deze heeft nou eenmaal veel stroom nodig, en de nieuwste drivers gebruiken is altijd handig. Die zijn niet voor niets natuurlijk...

Tot slot mis ik eigenlijk een conclusie. Ben je tevreden met de kaart? Waarom wel/niet?

[Reactie gewijzigd door BlackSmoke op 14 februari 2011 15:50]

ik geef 3 sterren omdat
- ik eigenlijk passief wil zien dus das -1

het minpunt over de 2 pci-e stekkers is meer omdat veel voedingen maar 1 pci-e stekker hebben en/ of geen dubbele 12 volt lijn wat wel nodig is om de 150 watt aan te kunnen leveren.

ook zal je dus vaak met verlopen moeten werken wat je in dit geval dus tot 4 4 pin molex aansluitingen kan kosten. beetje overdone niet?

en of ik tevreden ben,
uiteraard zeer tevreden, de kaart presteert boven verwachting en alles draait atm op de hoogst haalbare instelling op mijn monitor

ik werk de review bij
Dat is een rare manier van score geven. je geeft een videokaart die je niet hoort 3 sterren omdat je een passieve wil zien? passief is denk ik niet eens mogelijk. De GTS 450 en HD 5770 hebben passieve versies, maar die worden alsnog erg heet zonder goede airflow. die passieve versies zijn stiller, maar hebben mindere overklokbaarheid en verkorte levensduur omdat ze slechter koelen.

Trouwens, het zou leuker zijn als je wat benchmarks draait ipv ruwe cijfers
wat voor benchmarks zou je willen zien?

roep maar en ik zal ze draaien

passieve koeling hoeft de levensduur echt niet te verkorten mits je het goed doet. de koeler die er op zit wordt als ik de fan stop ook nog binnen de marge qua temp. iets overschalen en je bent er al

[Reactie gewijzigd door fvdberg op 8 maart 2011 12:22]

Dat veel voedingen enkel één pci stekker hebben valt ook wel mee.

De Antec earthwatts 500 uit 2006/7 die ik ooit in mijn bezit was had immers al 2 pci stekkers.
zaten deze ook op 2 verschillende 12 volt lijnen? anders heeft het namelijk nog geen zin.
Tuurlijk heeft dat wel zin, waarom zou je persé verschillende 12v lijnen nodig hebben?
Je kan ook makkelijk 1 krachtige 12v lijn hebben, je hebt gewoon meerdere PCI-e stekkers nodig wanneer er zoveel stroom doorheen moet dat een enkele kabel door zou branden, heeft verder niks met aparte 12v lijnen te maken.

Overigens ben ik het niet met je eens dat je 150 watt als een hoog stroom verbruik bestempeld, tegenwoordig is dit een vrij normaal verbruik voor mid/high-range videokaart.

[Reactie gewijzigd door Redblader op 15 juni 2011 19:08]

zolang de gemiddelde voeding die in bijvoorbeeld een aopen kast of merk machine zit niet meer als 350 watt is is 150 watt een hoog stroom verbruik zeker vanaf de 12 volt rails die met meer zaken gedeelt moeten worden.

een beetje standaard systeem zal hiermee over de 350 watt heen gaan. daarom noem ik het toch hoog stroom verbruik.

dat het tegenwoordig vrij gebruikelijk is weet ik ook wel, maar het staat recht tegenover de ontwikkelingen op de markt. de trend is juist meer efficientie per watt te krijgen.
kwa drivers is het sowieso altijd aan te raden om meteen de laatste van het internet te downloaden.
klopt, maar toch is het goed om te testen out of the box.
de spellen die je hebt getest zijn wel een beetje gedateerd. Die framerates die je noemt zijn ook te halen met oudere kaarten. maar goed, eindelijk een review van deze kaart. Bedankt hiervoor.
tja de oude kaart hield niet zo van de nieuwere games dus die heb ik niet aangeschaft.

als ik een nieuw spel aanschaf dan werk ik hem bij
- Game toegevoegd: Colin McRae Dirt 2
Kan je niet de fanspeed heel laag zetten? Dan is de kaart alsnog gekoeld, maar hoor je hem totaal niet én is hij toch beter gekoeld dan passief.
Daarbij is de slijtage dan lang niet zo hoog aan de fan zelf.

Mijn fan van mijn 6870 draait ook maar op 40%, wat neerkomt op een maxtemp van 65 - 70 graden, wat meer dan goed is voor zo'n sterke kaart.
Verder hoor ik hem dan niet en hoef ik niet bang te zijn dat de kaart de eerstkomende jaren stuk is.

Veel plezier van je grafische kaart!
ik heb geen klagen over het geluid van de fan, enkel over het type lagering in de fan. en met onderhoud (naaimachine olie) kan ook een sleeve bearing het lang uithouden. maar toch, ball of liquid bearing had beter geweest
Voor deze resulotie had je al voldoende met een 6770 of 6790 of een gts450. Je gaat pas een vrschil zien vnaf 1680*1050 of 1920*1080/1200...
Nee, vanwege de lagere hoeveelheid geheugen en de lagere bussnelheid is het verschil tussen deze kaart en een 6790 best groot.
Deze kaart haalt 1920x1080 niet met goede framerates, tenzij je alles wat lager dan max zet... Zou toch zonde zijn.

Een GTX460 is een goeie kaart, maar deze is gewoon net iets minder snel dan de 1 GB variant. Nog steeds niet slecht, though.
1920*1080 hoeft de kaart ook niet te halen. mijn monitor gaat niet hoger als 1280*1024 en dat vind ik mooi zat

verder vraag ik me ook af waarom jij beweert dat een gtx 460 met 786 MB geen 1920*1080 kan halen met fatsoenlijke framerate

volgens toms hardware draait far cry 2 op 1920*1200 met 55 FPS wat ver boven de minimum grens van 30 FPS zit.

de gebruikte instellingen waren:

Level Ranch Small
high-quality DX10 mode
8x AA (Anti-aliasing)
16x AF (Anisotropic Filtering).

zie http://www.guru3d.com/art...gts-450-review-roundup/21

[Reactie gewijzigd door fvdberg op 15 juni 2011 10:51]

Ligt inderdaad aan de game. Far Cry 2 is echter ook al weer wat ouder.
Ik mikte meer op het feit dat deze GTX 460 gewoon iets minder geheugen voor textures heeft én hij heeft een 192 bit bus, t.o.v. 256 bit van de 1GB variant. Dat zorgt voor lagere framerates op 1920x1080.

Toch net videokaartje en je kan er idd heel goed mee spelen :)
als je mn review leest zie je dat ik in eerste instantie ook voor de gts450 wou gaan.
verder is het verschil tussen een gts 450 en een gtx 460 vele male groter als jij omschrijft.. de gtx 460 is in alle opzichten flink sneller (zo'n 30%) als de gts 450

zie http://www.hardwareheaven...0-vs-gtx-460-gts-250.html en http://www.guru3d.com/art...gts-450-review-roundup/21

[Reactie gewijzigd door fvdberg op 15 juni 2011 10:51]