Thermaltake Soprano VB1000BWS Zwart Review

Dijkstra30 13 november 2006, 5.132 views

Thermaltake Soprano VB1000BWS Zwart

Pluspunten

• Installatiegemak
  • Degelijk
  • Design (subjectief)
  • Koeling

Minpunten

• Plaats van de usb en firewire aansluitingen
  • fans lawaaiig op 12 volt

Voor mijn toenmalige nieuwe pc was ik op zoek naar een nieuwe behuizing. Mijn vorige kasten waren allemaal van het kaliber Sweex geweest en ik wilde nu een iets degelijkere behuizing en vooral een kast die makkelijjker te installeren was. Na veel gezoek kwam ik bij de Thermaltake Soprano uit die aan al mijn eisen voldeed: Hardware was gemakkelijk te installeren, de kast zag er degelijk uit, de prijs was nog redelijk te noemen (70 euro) en het belangrijkste, ik vond de kast mooi.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit van deze kast is echt een stuk beter dan van de kasten die ik gewend was. Als tweaker stel ik wel eens systemen samen voor kennissen en omdat het vaak goedkoop moet gebruik ik dan meestal Sweex kasten. Het lukt echter maar zelden om mijn vingers niet open te halen aan dergelijke kasten. Bij de Soprano hoef je hier geen zorgen over te maken, het metaal is gewoon een stuk dikker en de randen zijn beter afgerond. Het front is van plastic welke je in twee trappen kunt openen. Het deurtje om de pc normaal te gebruiken, en het hele front wat je net als het deurtje kan opendraaien zodat je drives kunt installeren.

Inbouwmogelijkheden
De inbouwmogelijkheden zijn ruim voldoende voor mij: 4 stuks 5,25 inch drives, 5 stuks 3,5 inch drives en 2 diskettestations zijn voor mij ruim voldoende.

Koelingsmogelijkheden
De kast komt std met 2x 12 cm fans, eentje als intake en een als outtake, en een 8 cm fan in het zijpaneel. De fans zijn op 12 volt helaas niet geruisloos. In eerste instantie heb ik ze met zalman's fanmate langzamer laten draaien, maar omdat ze toch altijd op de laagste stand draaiden heb ik ze nu maar allemaal naar 5 volt gemod. Nu zijn ze wel acceptabel stil, en de koeling is nog steeds ruim voldoende. Op het moment van schrijven is de processor 30 graden, het moederbord 31 graden en de videokaart 38 graden. In stresste toestand lopen de temperaturen op tot ongeveer 40 graden voor de processor, 40 graden voor het mobo en bijna 50 graden voor de videokaart. De proc draait op 2500mhz met een Artic FreezerPro64.

Vormgeving
Hier kan ik kort in zijn aangezien het een kwestie van smaak is. Ik vind de kast erg mooi, vooral de zwarte kleur en het front in pianozwart spreken me erg aan.

Installatiegemak
De grootste verbetering ten opzichte van mijn oude kasten is wel het installatiegemak, bijna zonder gebruik van een schroevendraaier is de Soprano te installeren. Alleen de voeding hoeft vastgeschroeft te worden. Verder werkt alles met clips om de hardware vast te zetten. Voor mij is dit echt ideaal aangezien ik voor wat testen van andere hardware vaak drives installeer etc. Het linkerzijpaneel met de window is dmv. 2 hendeltjes te openen en te sluiten. Op het rechterzijpaneel heb ik de 2 bijgeleverde tumbscrews gedraaid. Het enige wat iets tegenvalt is de plaats van de usb en firewire poorten. Deze bevinden zich in het midden bovenin de kast waardoor de voeding maar net te installeren is.

Algemene beoordeling
Dik tevreden ben ik over de Soprano. Hij voldoet aan al mijn verwachtingen en ik heb er elke dag plezier van. Vooral het makkelijk verwisselen van drives en het snel te openen zijpaneel vind ik fantastisch. Voor degenen die nog twijfelen tussen de Swing en de Soprano, neem de Soprano, hij is echt meer waar voor zijn geld. Laatst heb ik voor iemand anders nog een systeem gemaakt met een Swing, maar deze kan wat betreft installatiegemak niet tippen aan de Soprano. De Swing heeft geen snel te openen zijpaneel, hij is kleiner als de Soprano en het drives verwisselen systeem is anders. Bovendien heeft de Swing slechts een 12 cm fan.

Heb jij ook een Thermaltake Soprano VB1000BWS Zwart?

Wat wel jammer is, is dat de fans geen drie-pins-connector hebben. Aansluiten op een fancontrol is dus vrij lastig. Daarnaast maken ze bij 12V het geluid van een straaljager ;(

Edit: Ohja, het vervangen/plaatsen van de voeding kan alleen als het moederbord niet ingebouwd is.
Bij bv. Freezinghardware verkopen ze adapter-kabeltjes om van een 4-pins stekker een 3-pins te maken. Kun je je fan toch nog op je fan controller aansluiten :)
Ik bedoelde eigenlijk: er zo'n standaard grote 4-pins aansluiting op. Dezelfde als die naar bijv je harddisk gaan. En dan is er nog een fan-connector, maar daarvan is slechts 1 pin bezet om het toerental door te geven aan je moederbord. Er valt dus moeilijk iets te regelen, er moet dan toch echt geknipt worden.
Er hoeft niet beslist geknipt te worden om de fans langzamer te laten draaien. Je kunt met een naald het molex pennetje van 12volt eruit halen en op de plaats van de 5 volt weer plaatsen.
Ik heb zelf ook al 2x een Thermaltake Swing gebruikt, en eenmaal deze kast, maar ik vond weinig verschil tussen beide kasten, muv het design.

Het grote voordeel van de Swing vind ik dat de harde schijven een kwartslag gedraaid zitten tov de Soprano. Mocht je een lange videokaart hebben, hoef je deze er niet uit te halen om harde schijven te verwisselen.

Ook hoef je in de Swing (mits je een normale CPU koeler hebt) niet je mobo eruit te halen om je voeding te demonteren/installeren.

Ligt het nou aan mij of heb je beide harde schijven met elkaar verbonden met een SATA kabel ... ?
haha, nee dat van die sata kabels lijkt maar zo. De Sata poorten ziiten daar ook beneden, waardoor het zo lijkt.
ja ben ik ook benieuwd naar.. krijg de kast namelijk van het weekend :)
Het geluidsniveau van de 120mm koelers op 5 V is echt goed vindt ik. Wat iets minder is is de resonantie van mijn harde schijven in de kast. Ze zoemen en trillen best wel, en zijn ook de grootste herriemakers.
ik denk dat dat geluid van een straaljager wel meevalt ivm mijn compaq proliant :P

Nette survey iig, ik vind het een mooie kast.
Hmm...thermaltake heeft een handje van ontwerpen hergebruiken geloof ik. Kijk maar eens naar de thermaltake tsunami. Die lijkt qua design wel veel op deze kast.

Hoewel het ontwerp dus niet helemaal nieuw is vind ik het wel een mooie kast :)
Hoi,

hoe staat het met het geluidsniveau van de kast? De resonantie van de onderdelen ed...

Is het goed, extreem goed of acceptabel?