Specificaties 15,6" (1366x768), 640GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N53JF-SX091V Review

j3r 14 februari 2011, 1.579 views

Asus N53JF-SX091V

Pluspunten

• geluidskwaliteit
  • design van de laptop
  • prestaties

Minpunten

• Featureset had wat uitgebreider gemogen.

Inleiding:
heb sinds kort deze laptop in mijn bezit en heb gekozen voor dit model omdat dit een vervangend model was voor mijn desktop die inmiddels de deur uit is. het is een laptop met goede specs en een mooi design (al is dit natuurlijk persoonlijk). ook de speakers hebben meegeteld in mijn keuze. er zitten namelijk Bang & Olufsen speakers in waar een zeer goed geluid uit komt. dit deed mij echt verbazen, er zit een helder en diep geluid in.

Featureset
Bij Featureset heb ik beoordeling voldoende gegeven en niet zeer goed. dit komt omdat ik toch wat mis aan deze laptop. De laptop heeft welliswaar de gewenste aansluitingen zoals: HDMI, vga, usb, usb3.0 en Esata maar naar mijn idee mag je toch ook wel bluetooth verwachten op zo`n uitgebreide laptop. Verder heb ik qua featureset niks op de laptop aan te merken.

Prestaties:
de prestaties van deze laptop zijn goed te noemen. met zijn I5 460(met intel turbo boost), GT425 en 4gb ddr3(inmiddels 8gb :) ) geheugen is de laptop zeer snel. draait de spellen die ik op dit moment speel op hoge resolutie. ook de gigabit lan aansluiting is zeer fijn aangezien mijn data op een NAS staat. het benaderen doe ik via Wlan maar data schrijven en dergelijke doe ik via de gb lan aansluiting. ben tot nu toe geen negatieve punten tegengekomen op dit gebied. alleen de harddisk, als ik schrijf bewerkingen doe komt er een geluidje vanaf die ik nog niet eerder heb gehoord. binnenkort toch maar even een hdd testje uitvoeren op de schijf. er zit overigens een WesternDigital 640gb schijf in.

Beeldkwaliteit
op dit punt heb ik niks aan te merken. zit een 15.6" LED scherm in en geeft zeer helder beeld. ook bij daglicht blijft alles goed leesbaar. (uiteraard nog niet kunnen zien wat de laptop doet wanneer de zon schijnt;))

Bouwkwaliteit en robuustheid
dit is, zoals bij de meeste Asus laptops, zeer goed te noemen. de behuizing is gemaakt van zeer degelijk materiaal (geborsteld aluminium) al ben ik wel bang voor de kras bestendigheid.
de laptop heeft een apart design, vooral bij het scharnier van het beeldscherm zit een "rare" ronding waar je van moet houden. het sluit trouwens wel goed aan bij de speakers die midden boven het toetsenbord zitten.

Ergonomie
het toetsenbord en touchpad van de laptop zijn beide fijn te noemen al gebruik ik het touchpad minimaal gezien ik een externe muis gebruik. het toetsenbord heeft een fijne aanslag en typt makkelijk.

Warmte- en geluidsproductie
Allereerst de warmte productie;
deze is zeer goed te noemen. ondanks de vrij snelle I5 die in de laptop zit blijft de laptop in idle / surfen / mailen zeer cool. op het moment van schrijven is de CPU volgens speedfan tussen de 25 en 29 graden bij een processor gebruik tussen de 15 en 20%. de GPU blijft op de 45 graden hangen.
de laptop heeft aan de onderzijde 2 "roosters" waardoor hij koude lucht aanzuigt.
De geluidsproductie;
de laptop is zeer stil totdat je gaat gamen. wanneer je aan het gamen bent blaast de fan redelijk hard en is ook redelijk goed hoorbaar. het geluid komt echter niet boven het geluid in-game uit. en is dus ook goed te noemen. tijdens office werkzaamheden hoor je de laptop vrijwel niet.

Mobiliteit en accuduur
de laptop weegt 2.7 kg wat redelijk veel is naar mijn idee voor een 15.6 inch laptop. voor mij is dit geen probleem maar er zijn veel laptops van het zelfde formaat die zo`n 2.5 kg zijn.
De accuduur valt mij heel erg mee. Tijdens games gaat ie uiteraard aan z`n snoertje maar tijdens surfen en dergelijke niet. wanneer ie op de accu moet werken gaat de laptop zo`n 2.45 uur mee! Dit natuurlijk wanneer je wat office werk doet of aan het surfen bent.

ik heb de laptop gekocht voor ¤849,-. Als ik kijk naar prijs kwaliteit verhouding vind ik dat de laptop dat zeker waard is en heb er zeker geen spijt van.

Wanneer je op zoek bent naar een degelijke laptop met een mooi design, waar je ook nog is je games op kunt spelen, is dit een uitermate geschikte laptop al zullen sommigen het scherm wat aan de kleine kant vinden voor games. ook de Bang & Olufsen speakers voegen zeker wat toe aan deze laptop. het heldere geluid is echt een pluspunt!

mocht deze review je bekend voorkomen: dit klopt ik had deze review bij het verkeerde model laptop geplaatst |:(
bij deze: verplaatst naar de juiste.

Heb jij ook een Asus N53JF-SX091V?

De toetsencombinatie FN + F2 schakelt ook Bluetooth in! Elke N53/N73 heeft Bluetooth geļntegreerd!
toch echt niet! ook onder apparaatbeheer is de bluetooth module niet te vinden.

EDIT: ook de: N73JN-TY114V en de N73JF-TY112V hebben geen bluetooth.

[Reactie gewijzigd door j3r op 14 februari 2011 16:47]

Mijn excuus, alle modellen uit de Q2 Line-Up met FULL-HD beeldscherm zijn voorzien van bluetooth, de modellen zonder een FULL-HD scherm hebben dit inderdaad niet.