Canon Extender EF 1.4x II Review

ADQ 13 november 2006, 1.700 views

Canon Extender EF 1.4x II

Pluspunten

• Weinig gewicht en omvang, dus makkelijk mee te nemen. En die extra mm's kan je net nodig hebben.

Minpunten

• Hij kost 1 stop, dus een lens van f/5.6 of beter) is benodigd voor AF.

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 5
De verbeterde versie van de 1.4 extender. De voornaamste verbeteringen zitten in de sealing.

Hij kost je 1 stop belichting, en daar moet je rekening mee houden met Autofocus. De meeste camera's stoppen met AF boven f/5.6, op een paar duurdere na zoals de 1 en 3 serie van Canon. (f/8 is het maximum dan.)
Men kan door 3 connectors af te plakken op kleinere diafragma nog AF behouden, maar uit eigen tests blijkt dat zeer slecht te werken. De lens blijft hunten, en zit er vaak compleet naast.

Ik gebruik deze extender vaak, en kan op mijn foto's met de beste wil van de wereld niet terugvinden waar ik hem wel of niet gebruikt heb.

Heb jij ook een Canon Extender EF 1.4x II?

Is het niet zo dat je een lens van beter dan zeg maar f4 nodig hebt? Zoals ik het altijd begrijp, is het zo dat de combinatie lens + extender minimaal de diafragma van f5.6 moet hebben.