Asus F3JC-AP012H Review

dsibma 9 maart 2007, 5.292 views

Asus F3JC-AP012H

Pluspunten

• Nette prestaties
  • Degelijk gebouwd
  • Prima prijs/kwaliteit verhouding
  • Twee jaar garantie

Minpunten

• Snelheid van de hardeschijf
  • Plaatsing van de aansluitingen
  • Onboard geluidskaart

Ik heb deze laptop twee weken geleden in gebruik genomen als vervanger van mijn oude socket-A Sempron systeem. Ik ben net met een nieuwe opleiding begonnen en het leek me handig om je gehele pc mee te kunnen nemen naar presentaties ipv dat gezeik met cd-roms en usb-sticks. Ook had ik genoeg van de prestaties van mijn socket-A systeem en wilde ik gewoon iets snellers. Ik had bijna een Asus uit de A6-serie gekocht met een dualcore Turion, maar net voordat ik tot de koop over wilde gaan kwam ik de F3 serie tegen en heb ondanks het gebrek aan 64-bits processor toch maar voor deze nieuwere serie gekozen.

Prestaties

Om te beginnen even een opsomming van de specificaties;

- Intel Core Duo T2300E 1,6 ghz
- 1 x 1 GB DDR2, 667 mhz (max 2 GB)
- nVidia Geforce Go 7300 128 MB VRAM
- 100 GB hardeschijf 5400 RPM ATA100?

Overige hardware; DVD-brander, Wireless LAN, Firewire, 4 x USB 2.0, Cardreader, VGA, S-Video en DVI-poort, 1.3 Megapixel Webcam, Microfoon en als het goed is ook Bluetooth.

Over het algemeen werkt het laptop heerlijk snel, de dualcore Intel kan mijn werkzaamheden prima aan en ook het geheugen is bijna niet vol te krijgen. De videokaart is prima voor een potje UT04 via het schoolnetwerk (niet al teveel eyecandy natuurlijk) en zal Vista ook prima kunnen draaien als je er de juiste drivers en software voor vindt. Wat mij wel enorm tegenviel was de hardeschijf. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat dit voor mij de grote bottleneck is. Het is vooral het laden van de programma's dat voor ergernissen zorgt, Winamp 5 opstarten met een playlist van 10.000 nummers duurt zeker 10 seconden en ook het laden van programma's als Photoshop en Firefox duurt onnodig lang. Als alles eenmaal geladen is draait het natuurlijk wel soepel, maar een snellere hardeschijf als upgrade is toch echt wel aan te raden.

Een ander minpunt is de geluidskaart en de plaatsing van de bijbehorende uitgang. Ik stap over van een Audigy 2 naar deze onboard kaart en moet zeggen dat het geluid me vies tegenviel. Ik heb geen last van ruis of gekraak, maar de klank van het geluid is gewoon bar slecht, de meegeleverde softwarematige equalizer kan hier weinig aan verbeteren, mijn eerste upgrade zal dus ook een externe geluidskaart worden. Een ander nadeel is de audio-uitgang, deze zit aan de voorkant van de laptop. Als ik achter mijn bureau werk sluit ik de laptop altijd aan op mijn versterker en zit ik dus met mijn buik tegen de kabel aan (bierbuikje). Als ik de laptop op schoot heb zit ik met hetzelfde probleem en kan ik dus eigenlijk niet met koptelefoon of headset werken.

Over de rest van de aansluitingen ben ik ook niet echt te spreken, vooral de rechter zijkant is een beetje onlogisch, daar zitten namelijk twee usb-poorten, een pcmcia-slot rechtsvoor, een dvi-uitgang en een vga-poort. Dat betekent dat als ik een pcmcia-geluidskaart in het slot steek de kabel in de weg van mijn externe muis zit, wat ook het geval is als ik een externe monitor aansluit.

Hardware waar ik wel erg over te spreken ben is de onboard camera die een prima beeld geeft en ook nog eens lekker vlot is. Het wireless kaartje heeft een prima ontvangst. Het beeldscherm heeft mooie kleuren en geeft een scherp beeld. Ik ben prima te verstaan via de ingebouwde microfoon en de toetsen typen prima. De accu gaat met normale werkzaamheden (Word, Firefox, Winamp en som een filmpje) ongeveer 3 uren mee, wat ik ruim voldoende vind. De warmteproductie blijft ruim binnen de perken en ook het lawaai van de ventilator is te verwaarlozen.

Opmerkingen

De meegeleverde software is ronduit bagger en vertraagt de laptop behoorlijk. Ik heb dan ook direct geformatteerd en nieuwe partities aangemaakt. Het installeren van XP Pro ging prima en ook de drivers waren geen probleem. Het enige minpunt is dat ik mijn bluetooth-functie nergens terug kan vinden, ik heb de drivers van de Asus-website geinstalleerd maar die installatie stopt als mij verteld wordt dat ik het bluetooth apparaataan moet sluiten. Ik zie wel een ledje met een bluetooth icoon erboven, maar nergens een schakelaar...

Een ander punt is de onboard netwerkkaart. Als ik deze uitschakel in het rijtje van netwerkverbindingen en daarna opnieuw opstart is deze spoorloos verdwenen. Hij staat niet meer in de hardwarelijst en ook het opnieuw installeren van de drivers heeft geen nut. Ik kan 'm dus nergens meer vinden. Ik heb inmiddels XP opnieuw geinstalleerd, hij staat nu weer gewoon tussen mn verbindingen, maar ik bedenk me wel een tweede keer voordat ik 'm weer uitschakel.

Een hele nette laptop voor deze prijs, prima prestaties, een degelijke behuizing en twee jaar garantie (een jaar op de accu). Tot nu toe ben ik er erg tevreden mee, het is dan ook zeker een aanrader.

update 13 november 2006

Ik heb inmiddels de bluetooth-functie aan de praat gekregen door de drivers in een andere volgorde te installeren. Maar vraag me niet in welke volgorde...

update 09 maart 2007

Ik ben nog steeds erg tevreden over de laptop, vorige week heb ik een setje Creative Gigaworks T20 voor de laptop aangeschaft. Het geluid is nog niet echt overtuigend, maar wel een stuk beter dan voorheen met mijn losse componenten.

Heb jij ook een Asus F3JC-AP012H?

Ik kwam net vanochtend een kabeltje tegen met een haakse 3,5 mm jackplug en 2 tulpstekkertjes aan de andere kant. Heeft je buik tenminste de ruimte:)
Dat is inderdaad wel een optie, of ik kan minder bier gaan drinken en meer gaan sporten :)
Offtopic!

sorry dat ik dit doe,
maar ik moet

SJONIE100

wat duidelijk maken over Computerfarm,
ik kan hem niet anders berichten.

Wil SJONIE100 contact met mij opnemen d.m.v. e-mail?
Duidelijk review thx, ik zit zelf te overwegen om een f3jc of een f3ja aan te schaffen :9 maar ik heb nog wel een paar vragen aan je:

Heb je een 9 cells batterij en hoelang kun je werken zonder netstroom ?

Heeft jouw videokaart ook eigen geheugen of snoept hij de gehele 128MB van het ram geheugen af ?
Ik heb inderdaad een 9 cells accu, bij redelijk intensief gebruik gaat deze bijna 3 uren mee, dan heb ik Firefox, MSN, Winamp en nog wat andere dingen aanstaan.

Volgens de specs heeft de Go 7300 128 eigen geheugen. Ik kan dit trouwens nergens terug vinden, volgens verschillende programma's heeft de kaart namelijk 512 MB geheugen. Als het goed is heeft ie 128 MB eigen geheugen en vult ie de rest aan met shared geheugen.
Zie ook het bekende GoT-topic hiervoor, ik zal je review straks ook in de startpost plaatsen :)

Mooie, duidelijke review!
Had 'm al in het topic gepost maar startpost zou een hele eer zijn 8-)
Nette review. Ik heb dezelfde notebook, prima ding. het is een Sata schijf voor de duidelijkheid. Alhoewel sata icm 5400rpm toch wel netjes is voor een notebook ben ik ook minder te spreken over de snelheid van deze schijf. Rest is snle zat, het wachten is vaak op de schijf...
Heb er een paar weken geleden een Samsung 120GB SATA 2.5" HDD (5400rpm) ingezet (dacht rond de 80 euro), die is een stuk sneller en werkt vlot door. (en is muisstil!)
Je kan ook voor een Seagate 7200.10 gaan, maar die maakt meer herrie.