Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Toshiba Satellite L650-1NC Review

Chilco 13 februari 2011, laatste update op 13 februari 2011, 3.097 views

Toshiba Satellite L650-1NC

Pluspunten

• Snelheid van de processor en de grafische kaart.
  • Uiterlijk van de laptop
  • Accuduur
  • prijs/prestatie verhouding

Minpunten

• Kwaliteit van onboard speakers
  • Warmteproductie

Satellite L650-1NC

Omdat mijn oude acer extensa laptop niet meer voldoet aan mijn eisen ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe laptop ter vervangen.
Ik heb voor de Toshiba Satellite L650-1NC gekozen, omdat ik de prijs/prestatie verhouding van de laptop goed vind.

Kleine kanttekening : In de specificaties van de laptop op tweakers staat dat er een Radeon mobility HD 5470 inzit, maar er zit een Radeon mobility HD 5650 welke een stukje sneller is en gamen mogelijk maakt op deze laptop.

Ik ben erg te spreken over de snelheid van de processor en grafische kaart , de harde schijf is wat minder vlot maar dit kan ook komen omdat er echt belachelijk veel troep vooraf op is ge´nstalleerd.

Uiterlijk

Persoonlijk vind ik de laptop mooi en een hele verbetering tegenover mijn oude acer extensa.
Er zitten geen onnodige franjes op en het voelt allemaal degelijk aan.

Onboard speakers

Alhoewel ik over het algemeen erg positief ben over de laptop ben ik zwaar teleurgesteld in de kwaliteit van de speakers.
Het geluid klinkt met de standaard instellingen erg blikkerig, door een beetje met de instellingen te spelen wordt het al een stuk beter maar geweldig klinkt het nog steeds niet.
Zelfs mijn oude budget laptop heeft een veel beter en voller geluid.

Warmteproductie

Mijn oude laptop kwam nooit ver boven de zestig graden uit onder volle belasting, dat is bij deze Toshiba wel anders.
Na een loop van cinebench 11.5 is de hoogst gemeten temperatuur al rond de tachtig graden.
De luchtuitlaat aan de linkerkant blaast veel warme lucht uit en ook op de plaats waar de harde schijf zit is veel warmteproductie.

Omdat ik van een goedkope laptop af kom had ik misschien te hoge verwachting voor deze laptop,
Toch heb ik gemengde gevoelens over deze laptop.
De prestaties, het uiterlijk en de accuduur zijn goed, de warmteproductie en kwaliteit van de speakers daartegen zijn minder goed.

Benchmarks

Omdat van de meeste onderdelen genoeg reviews of benchmarks zijn te vinden vind ik het onnodig om hier dieper op in te gaan.

Ik heb alleen cinebench en de standaard benchmark van hdtune gedraaid.

Cinebench 11.5 32 bit
Score : 2.25 punten

HDtune
Score : Transfer rate average : 62,3 mb/s
Access Time : 21.1 ms

Heb jij ook een Toshiba Satellite L650-1NC?

Wat versta je onder goede accaduur?

Als je wat meer onderdelen dieper uitlegd zou het een goede review zijn.

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 13 februari 2011 18:46]

Waarom test je de speakers dan niet voor aanschaf? (als je geluid zo belangrijk vind)

PS: je HDD is 5400rpm, misschien dat ie daarom zo traag is ;)
@ Fleximex
Een goede accuduur voor mij is dat ik toch minimaal twee uur zonder oplader mijn werk kan doen, wat nooit lukte op mijn oude laptop.

Ik zou niet weten welke onderdelen ik nog meer zou moeten uitleggen, er staan genoeg benchmarks over de processor en gpu op het internet.
Het enigste punt waar ik nu op kan komen is het beeldscherm waar ik tevreden over ben.

@ tweaker2010
Ik heb de notebook aangeschaft via een webwinkel waardoor ik niet de mogelijkheid had om het geluid te testen, ik ging er vanuit dat het niet minder kon zijn als mijn oude laptop aangezien daar ook geen geweldig geluid uitkomt

Dat de hdd op 5400 rpm werkt is mij bekend, maar ik denk dat het aan de vooraf ge´nstalleerde software ligt.
Er stonden rond de 25 programma's vooraf ge´nstalleerd, waarvan een groot deel ook werd opgestart tijdens het booten
Ik overweeg om deze laptop te kopen maar dan zou ik gelijk de hdd willen vervangen voor een SSD.
Zou je kunnen aangeven/laten zien hoe goed de hdd bereikbaar is?
Ik overweeg deze laptop te kopen,

Maar is de warmeproductie een probleem? Kan het kwaad? Is het echt een reden om deze laptop niet te kopen? Ik dacht de perfecte laptop te hebben gevonden.

Is het gewoon niet een defect van de koeler van jullie exemplaar en voor reparatie moet?

Zou iemand kunnen reageren?