OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB Review

gertvdijk 6 januari 2012, 3.900 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB

Pluspunten

• prijs
  • in veel capaciteiten leverbaar

Minpunten

• sequentiŽle write snelheden haal je alleen met goed comprimeerbare data
  • sequentieel een niet-comprimeerbare file wegschrijven gaat op USB 2.0 snelheid
  • de fysieke grootte wijkt af van andere 2,5" disks

Ik had deze SSD voor mijn laptop gekocht en het bleek tijdens en na installatie een grote teleurstelling.
update: zie onder

Past niet in harddisk cage
Allereerst past hij niet in de harddisk cage van mijn Thinkpad. Alle vijf 2.5" harddisks die ik hier heb passen als gegoten, maar de OCZ is gewoon ongeveer een milimeter te breed en ongeveer 2mm te kort. Hoe doe je dat OCZ? Er zijn toch specs voor de grootte van een 2.5" disk? Ik heb dit 'opgelost' door de cage weg te laten en hem maar gelijk in het rubberen hoesje te steken. Zelf heb ik met plakband een lipje gemaakt om hem er ooit weer uit te kunnen halen.

Ik mis 5GB!?
Vervolgens ging ik Ubuntu Linux installeren. Al bij het partitioneren kwam ik erachter dat ik 5GB mis op de geadverteerde capaciteit. Ja, dat is met correctie op de GB vs. GiB. Mijn andere harddisks laten in de Ubuntu installer altijd de juiste geadverteerde capaciteit zien. Toch doorgegaan met encryptie (dm-crypt) op /home (40GB) en de rest zonder encryptie op / (15GB).

Data wegschrijven: nullen t.o.v. echte files
Het deel van het installeren waar de pakketten worden uitgepakt ging niet bepaald merkbaar sneller dan op mijn gewone harddisk. Eenmaal alles geÔnstalleerd heb ik wat benchmarks gedaan (hdparm, dd met oflag=direct) waaruit toch wel de kern van de slechte prestaties uit naar voren komt: comprimeerbare data (bijv. allemaal nullen) sequentieel wegschrijven gaat snel met 125 MB/s (limiet is mijn SATA-1 controller cap van Lenovo), oncomprimeerbare data (bijv. een GPG-geŽncrypte file) sequentieel wegschrijven gaat met een maximum van 28,1 MB/s (t.o.v. ~50 MB/s met mijn normale harddisk).

Dat oncomprimeerbare data wat langzamer gaat was mij bekend van het design van de Sandforce SF-1200 controller die OCZ gebruikt, maar dat het factor 10 (!) van de geadverteerde schrijfsnelheid (275 MB/s) af zou liggen vind ik onbehoorlijk en zwaar misleidend.

Data lezen: sequentieel OK, random NOT OK
Sequetieel data lezen gaat zeer rap, dus mijn boottijden zijn er enorm op vooruitgegaan. Random reads vind ik nog erg tegenvallen. Een 'svn st' op een wat grote repo duurde op mijn oude laptopharddisk ~60 seconden en op mijn SSD is dat min of meer gelijk. Tegelijk zie ik onwijs veel I/O wait op de CPU en met iostat komt de SSD niet verder van 110 reads/s (t.o.v. ~100 reads/s van mijn normale harddisk).

De oorzaak: 25nm model
Zo ongeveer tegelijk met deze zeer teleurstellende constatering van dit product werd op T.net een nieuwtje bekend: 'OCZ's Vertex 2-ssd's met 25nm-geheugen presteren slechter'. Ik had inderdaad een dergelijk model (de firmware is bij levering al versie 1.28) dus dat verklaarde waarom ik dergelijke resultaten behaalde en waarom 5GB van de geadverteerde capaciteit niet beschikbaar is.

Verwachtingen t.o.v. uitkomsten
Wat had ik verwacht voordat ik het product kocht?
  • Dat sequentiŽle lees- en schrijfsnelheden werden beperkt door de cap van Lenovo op mijn SATA controller: bruto 150 MB/s.
  • Dat ik een enorme verbetering zou zien in random reads en random writes ten opzichte van mijn 5400rpm laptopdiskje.
  • Dat hij op een fatsoenlijke manier zou passen in mijn laptop.
  • Dat met deze SSD de CPU de limiterende factor zou zijn voor het schrijven van data op mijn /home (dm-crypt).
Wat kreeg ik na installatie?
  • SequentiŽle read is nu beperkt tot de controller cap.
Een grote teleurstelling. Het advies van Lenovo op de community forums was om een Samsung SSD te kopen; had ik dat maar gedaan.
Ik ben zelden zo negatief over een product, maar deze actie van OCZ heeft mijn vertrouwen in het merk volledig geschaad.
update: Nog steeds negatief, maar de snelheid is nu in de praktijk redelijk op orde. (zie onder)

Update 2011-06-04
Inmiddels heb ik de SSD een volledige reset gegeven (ATA Security password setten en weer resetten). Vervolgens een firmware update naar 1.33 en de snelheid is voor mij een heel stuk verbeterd. Met name random lezen/schrijven van random, niet-comprimeerbare data (de geŽncrypte partitie) is nu beperkt tot mijn CPU.
Een praktijkvoorbeeld is het commando "svn st" in dezelfde grote subversion repository checkout is van ~60 seconden met 95% CPU-waiting naar rond de zes seconden gegaan met vťťl minder CPU-waiting time.

Welke van de twee acties precies de oorzaak van de traagheid hebben weggenomen is mij niet duidelijk, ik heb ze tegelijk uitgevoerd, maar het is dus raadzaam om zowel de firmware update uit te voeren als de reset, zo blijkt.

Update 2011-01-06
De SSD is er plots mee opgehouden, met SATA link errors in de kernel log. Ook in een andere PC is er geen leven meer in te krijgen. Onbetrouwbaar dus door falen < 1 jaar na aanschaf.

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB?

Misschien had je wat reviews van real life performance moeten doornemen, dan was de teleurstelling niet aanwezig geweest, want dan had je hem niet gekocht. Er zijn zat benchmarks waar random writes getest zijn, net als niet comprimeerbare files.

Negatieve review, maar je had kunnen weten dat ie voor jouw gebruiksdoel niet zou voldoen. En waarom stuur je hem niet terug?

[Reactie gewijzigd door REDFISH op 13 februari 2011 14:02]

Ik heb de real life performance benchmarks doorgenomen rond de jaarwisseling, dus voordat OCZ deze overstap maakte en de performance inkakte. Ook een goede gebruikerservaring van een collega die hem eerder had gekocht maakte dat ik de keuze voor de OCZ maakte.
Daaruit kon ik opmaken, door te vergelijken met mijn gewone harddisk dat ik er enorm op vooruit zou gaan. Nu blijkt dat door stilzwijgende veranderingen aan de kant van OCZ ineens niet meer zo te zijn.
In alle redelijkheid had ik dat niet kunnen weten. OCZ adverteert nog steeds 60GB en de hoge write performance. Bovendien was de order al bijna een week geplaatst voordat het nieuws op T.net verscheen.
Waarom stuur ik hem niet terug? Tja, hij was al ruim een week uitgeleverd voordat ik de tijd had hem te installeren -> 7 dagen retourrecht al verlopen.

[Reactie gewijzigd door gertvdijk op 13 februari 2011 14:09]

Gert, zoek nog even het termijn op dat jouw webshop hanteert. Webshops met een Thuiswinkel Waarborg hanteren namelijk minstens 14 dagen waarbinnen je de koop kan ontbinden, ipv de wettelijk verplichte 7 dagen.
Sneu voor je, heb je er aan gedacht de koop te ontbinden omdat het product niet aan je eisen voldoet? Kost je wel verzendkosten.
Nu heb ik een OCZ Vertex 2 180 GB (32 nm denk ik) voor mijn ThinkPad L512 Core i5 480M + 8 GB DDR3 gekocht. Nu ben ik serieus bang dat.. het niet past grr!! |:(
Ik heb de 120 GB versie hiervan, zelfde verhaal met ruimte na format en tegenvallende prestaties.
Hier is het hele verhaal uitgelegd mbt de rare praktijken van het veranderen van de die-size
Hopelijk heb je er net zoveel aan als ik :)
Installeerde je soms vanaf CD? De SSD is hier echt niet je bottleneck. Zelfs bij installatie van USB is dat de bottleneck.
Van CD ja. In de alternate installer gaat hij eerst de packages 'retrieven'. Hij haalt ze dus eerst van CD naar /target. Vervolgens gaat hij ze pas uitpakken. Ik bedoelde dus het gedeelte van het 'extracting...'. Natuurlijk begrijp ik ook dat de CD-ROM de bottleneck is voor het retrieven.

Zojuist nog even op mijn home server in een KVM guest een Ubuntu install gedaan met dezelfde alternate install: velen malen rapper 'extracting...' en dat op simpele GreenPower/EcoGreen schijfjes.
Extracten is een erg CPU intensieve taak, je HD gaat hier niet de bottleneck zijn, eerder de (waarschijnlijk) snellere processor in je home server.
Ik heb deze onlangs aangeschaft en de prestaties zijn blijkbaar wederom naar beneden gehaald door OCZ. Mijn schijf heeft firmware 1.33

Crystaldiskmark:

Random data read / write
Seq: 174.1 / 38.6
512k: 170.8 / 37.84
4k: 20.31 / 9.986
4K QD32: 23.02 / 10.50

Geformatteerde capaciteit is slechts 51.2 GB !

Ik denk er serieus over deze in te ruilen voor een crucial m4...

De schijf werd eerst helemaal niet herkend in mijn Sharkoon Sata Quickport intern. Het blijkt dat je het ding eerst met een vinger flink aan moet duwen voordat je het deurtje helemaal dicht doet.
De schijf lijkt inderdaad te kort. Dit is vreemd omdat dezelfde combinatie in een linux server die ik eerder dit jaar heb gebouwd, prima werkt. Misschien is de maatvoering van OCZ niet helemaal stabiel?
Ga je hem terug sturen. Ik neem aan dat de garantie wel langer dan een jaar is?
Yes. Heb zojuist RMA aangevraagd.