Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KDL-40EX700 Review

jaapio88 13 februari 2011, laatste update op 13 februari 2011, 821 views

Sony Bravia KDL-40EX700

Pluspunten

• kleuren zijn natuurlijk
  • geluid is redelijk door plaatsing van de speakers

Minpunten

• hdmi ingangen aan de zijkant zitten niet diep genoeg waardoor de kabels zichtbaar zijn

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Vorig jaar mei (2010) heb ik deze tv aangeschaft na een aantal jaar gebruik gemaakt te hebben van een oude tv die ik van familie kreeg toen ik uit huis ging. En dan dus opzoek naar een tv die je zint. Voor mij waren een aantal dingen belangrijk die ik had gezien en gehoord bij vrienden thuis.

1. het geluid van de tv moest acceptabel zijn ook zonder home-cinema. Dit bleek nogal een uitdaging te zijn want iedereen snapt dat een klankkast rond een speaker noodzakelijk is om een niet al te blikkerig geluid te krijgen. En wat zijn de huidige tv's. Zo plat als maar zijn dan en dus geen klankkast.
2. De kleuren moesten voor mij natuurlijk aanvoelen. Waardoor Philips wat mij betreft al snel af valt. Ik vind persoonlijk dat daar te veel kleur in zit. Sony wordt toch vaak door mensen ervaren als wat flets maar wat mij betreft is dat hoe het hoort te zijn.

Waarom dan specifiek deze tv? Ik was opzoek naar een tv van 40" Omdat de ogen van mijn vriendin niet al te best zijn. En de redenatie was dat de ondertiteling dan ook wat groter zou zijn. Het geen natuurlijk wel klopt. Resultaat is echter wel dat we net iets de dicht op de tv zitten. Als we een halve tot anderhalve meter verder er vanaf hadden gezeten was het misschien beter geweest. Maar ook met een afstand van ongeveer 3 meter tot de tv is dit een prettige maat.
Een ander voordeel wat ik in de winkel al hoorde waren de speakers van deze tv. Sony heeft gekozen om deze naar onder te richten en er een wat grotere behuizing om heen te zetten. Resultaat is dat het geluid niet iets beter was dan de vergelijkbare tv's van andere merken. Maar voor het echte film genot is een home theater set toch wel vereist.
En als laatste niet te min ik had al een Sony dvd-speler staan waar ik erg tevreden over was dus Sony had wel een beetje de voorkeur.

Bouwkwaliteit
Deze led tv was ondanks de ruime opzet van de speakers onder het scherm toch best een plat apparaat. De tv staat op een nette zwarte voet die niet te veel uit steekt naar de voorkant maar toch genoeg om het apparaat stevig te laten staan. Zelfs met het af en toe aanstoten van de tv bij het aansluiten van de apparatuur bleef hij goed staan. De tv is licht te draaien op de voet zodat er ook eventueel van af een hoek op gekeken kan worden. Echter verminderd dat de stabiliteit van het apparaat nogal. Aan de linker kant van de tv zijn alle aansluitingen te vinden een deel daarvan zit aan de achterkant van de tv. Maar ook enkele aansluitingen bevinden zich in de zijkant. Het kritiek punt hier op is dat de tv weliswaar 4 hdmi poorten heeft maar slechts 2 daarvan bevinden zich aan de achterkant. De andere 2 zitten in het zijpaneel. Waardoor je eigelijk altijd de kabels ziet lopen als je ze allemaal gaat benutten. Ik had zelf liever meer hdmi poorten aan de achterkant gezien. Aangezien ik mijn apparatuur toch aangesloten laat staan. En geen verwisselbare apparaten aan mijn tv heb hangen.
Aan de andere kant vond ik een aantal knopen om de tv mee te bedienen. En tot mijn verbazing ook een aan-uit schakelaar. De knoppen zijn degelijk uitgevoerd en voelen stevig aan. Al hadden ze er misschien wel wat bescheidenere knoppen in kunnen zetten. Maar het feit dat ik pas na 3 weken deze knoppen zag geeft wel aan dat ze niet te veel opvallen.

De vormgeving
De tv heeft een gladde zwarte rand die niet te breed is. De subtiel gekozen aluminium strook aan de onderzijde van het scherm geeft de tv net iets meer uitstraling dan waneer hij alleen maar zwart glimmend was geweest. Maar zoals alles wat mooi zwart is... je ziet er alles op. Dus ook als de neefjes en nichtjes weer zijn geweest staan de vingertjes weer op de rand.

Beeld kwaliteit
Ik denk dat kleuren van een tv helemaal aan de voorkeur van de gebruiker liggen. Daar wil ik dan ook niet te veel op in gaan. Maar wat mij betreft is Sony daar toch nog wel de beste in. De kleuren springen niet van je scherm maar hebben de natuurlijke doffe uitstraling zoals ik die zou verwachten.
Het beeld is scherp en helder. Bij de vakantie foto's van afgelopen jaar was dit duidelijk te zien. Waar mijn samsung P2250 zwarte vlakken echt zwart maakte verschenen er op de tv duidelijk een aantal benen op de donkere achtergrond.
Tot op heden heb ik nog geen defecte pixels kunnen vinden. Maar ik ben er dan ook niet echt naar opzoek geweest. En als ze er al waren zaten ze zeker niet in het midden van het scherm wat dan was het zeker op gevallen.
Wat de ghosting betreft is het me niet op gevallen dat dit effect echt aanwezig was. Enkel en alleen bij mijn oude xbox classic tijdens een ritje nfs was er wel wat vaags te zien. Maar toen ik het later nog eens deed viel het me niet op. Dus misschien dat er wel spraken van ghosting is maar het is in elk geval dermate weinig dat het mij niet stoort.

De Feature set van de tv is wat mij betreft volledig genoeg. Er zijn voldoende in en uitgangen te vinden op de tv. En daarnaast is de mogelijkheid om wat filmpjes te kunnen bekijken via het Sony bravia menu een leuke toevoeging. Maar ik zelf hecht er weinig waarde aan omdat de tv toch voornamelijk voor films en normale tv uitzendingen gebruikt wordt. Maar voor die mensen die het leuk vinden om programma's van sbs en verwante zenders terug te kijken zal het een leuke aanvulling zijn. Vereiste is wel dat je een netwerk aansluiting hebt of een ondersteunde usb-dongel in de tv stopt.

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-40EX700?