Specificaties Socket 775 met Intel 945G chipset - Bekijk alle specificaties

Pluspunten

• Afmetingen
  • Documentatie
  • DVI kaart meegeleverd

Minpunten

• Korte garantie
  • Geen ondersteuning firewire

Layout Score: 5

Doel was een klein, krachtig en stil systeem te bouwen. De keuze voor een mATX moederbord geschikt voor Intel's Core 2 Duo was dan ook snel gemaakt. Omdat ik pas volgend jaar een grafische kaart wil kopen (DirectX 10) was on board VGA ook vereist, alsmede een PCI-E slot. Tenslotte S-ATA II en vier DDR2 geheugenslots, zodat ik langzaam van 1 naar 4 Gb kan doorgroeien. Tenslotte moesten er redelijke overklokmogelijkheden zijn. Firewire is geen eis omdat ik niets met zo'n aansluiting heb en ook nog een 3-poorts firewirekaart heb liggen.

Afweging en keuze

De keus binnen deze eisen was (eind oktober 2006) vrij beperkt. Koploper is natuurlijk de P5B-VM van Asus, maar die is ook bijna twee keer zo duur als deze Asrock en praktisch de enige keuze met een G965 chipset. Een stapje terug in de 945G chipset vinden is de keus tussen deze Asrock, de Asus P5LD2-VM DH, en de MSI 945GM2 FI. De MSI valt af omdat er bijna geen overklokmogelijkheden zijn, en de Asrock wordt gekozen omdat deze bijna 40 euro goedkoper is dan de Asus en hiervoor niet onder doet. Wat ik jammer vindt van Asrock is dat er maar 1 jaar garantie op zit, terwijl Asus 3 jaar hanteert. Dat heeft me wel enige tijd laten twijfelen, maar was uiteindelijk het verschil in geld niet waard. Tenslotte is dit moederbord goed te verkrijgen zodat ik het tegelijk met de andere spullen kon bestellen.

Product

Het moederbord is zoals verwacht en conform specificaties. Het wordt geleverd met een IDE en een S-ATA kabel, een floppiekabel en een mogelijkheid een PCI slot te gebruiken als seriele poort. Tenslotte wordt een DVI kaart meegeleverd, waarover straks meer.

Installatie

De hardwareinstallatie gaat zonder problemen. Alle aansluitingen zijn goed beschreven in de handleiding, ook met + en - aanduidingen, zodat bijvoorbeeld een harddisk-led direct goed werkt (als je + en - omdraait gebeurt er niets). In dat opzicht beter dan het Asus P5VDC-MX bord dat ik hiervoor heb ingericht. De softwareinstallatie is ook probleemloos. De laatste drivers zijn op de website gemakkelijk te vinden. De BIOS hoeft niet eens een update.

BIOS en overklokken

De BIOS is overzichtelijk. Zonder veel problemen heb ik de processor 16 procent overklokt. De processor wil nu niet verder dan een FSB van 310, dat komt overeen met diverse reviews, bijvoorbeeld http://www.ocworkbench.com/2006/asrock/ConRoe945G-DVI/b2.htm. De PCI bus gaat nu tot 120 (20 procent hoger), en wil misschien nog wel verder. De andere overklokinstellingen heb ik niet gebruikt en daar blijft het ook bij denk ik. Het bord blijft - ook met overklokte processor - voldoende koel, zo rond de 42 graden. Nu komt dat deels natuurlijk ook door de kast.

On board video

Op dit moment gebruik ik een Samsung 205BW monitor met een native resolutie van 1680 x 1050. Een wat rare resolutie. Volgens de website van NVidia kan de GF 6 en 7 serie hiermee overweg, maar ik wil het nog een jaarjte met de onboard doen en een op G8x chip gebaseerde kaart nemen eind 2007.
Gelukkig blijkt 1680 x 1050 geen probleem. Het werk analoog en (dank zij het DVI kaartje) ook digitaal.

Prima moederbord dat niet onder doet voor duurdere varianten. Kan met alle moderne zaken overweg: DDR2, S-ATA II, Core 2 DUO, PCI-E. Goed aan te sluiten en in te richten. Vista ready. Fijne BIOS. Voldoende aantallen aansluitmogelijkheden. Vier DDR2 slots maken het mogelijk steeds meer geheugen te gebruiken. De DVI-kaart is een goede add-on waarmee je de aanschaf van een grafische kaart kan uitstellen en toch een monitor digitaal kan aansluiten.

Heb jij ook een ASRock Conroe945G-DVI?

garantie valt nog wel mee, ik heb meerdere malen kapotte Asrock borden meegemaakt, en die gingen niet opeens na anderhalf jaar kapot, als het mis is, is het meestal fabriek-af al fout...
met een beetje geluk werkt je winkel me en kun je gewoon volgens de Europese richtlijnen 2 jaar garantie krijgen (werkte voor mijn broer zonder problemen of gezeur)

hoewel ik natuurlijk voor je hoop dt er niks kapot gaat :+
veel succes met je bordje...ik hoop dat je, net als ik, erg tevreden zal zijn met je Asrockje :7
Ja, zo belangirjk is die 2 jaar nu ook weer niet, het is meer een gevoel. Tot nu toe reuze tevreden.
Ik heb zelf deze bord niet, maar ben hem van plan te kopen. Op sommige forums is te lezen dat deze beter overklokt als je de PCIe op async set, en dan vast op 112Mhz of 117Mhz. De andere onderdelen gaan dan niet mee omhoog, wat beter is voor de stabiliteit, vooral als je toch niks in de PCIe heb zitten. Met PCIe op 117Mhz halen sommigen de volle 350Mhz.
Met vaste PCI kom ik met geen mogelijkheid boven de 320 (post), maar dan crasht Windows wel. Ik hou het maar op 310.
Laat ie zich eigenlijk boten via LAN? Ik zit erover na te denken om er een leuk samba servertje van te bouwen voor thuis.
Is aanwezig, maar dit is tegenwoordig standaard voor ieder recent mobo
Asrock hanteert sowieso 2 jaar garantie vanuit de fabriek
Hallo,
Ik heb ook een tijdje dit bord gebruikt, maar heb nu een Asus P5B-VM. Ik vind in ieder geval qua prijs/kwaliteit dit Asrock moederbord beter (Met Asus P5B-VM kom ik met fsb niet boven de 280MHZ). Ook met geheugensnelheid maakt het niet veel uit (heb DDRII800 CL4) en bij beide is de on-board video niet echt geweldig (Met die X3000 kun je nog steets niet fatsoenlijk een spel doen op een resolutie van 640X480).