Seasonic S12-380 Review

Jol65 8 juli 2007, laatste update op 8 november 2012, 1.207 views

Seasonic S12-380

Pluspunten

• Stil
  • Niet zwaar
  • Relateif klein
  • Voldoende aansluitingen, waaronder PCI-E

Minpunten

• Niet modulair
  • Fan alleen via voeding te gebruiken, niet op moederbord aan te sluiten (2 draads) waardoor je monitoring en instelmogelijkheden mist.

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Deze krachtige maar bovenal stille voeding gaat nu al 5 jaar mee en gebruik ik nu voor mijn tweede systeem (i5). Een 12 cm fan is dan een must (stiller en kan het systeem beter koelen). Na wat onderzoek op tweakers en internet bleek er nogal wat kwaliteitsverschil te bestaan tussen voedingen met een 12 cm fan.

Ik houdt deze review beknopt omdat veel geschreven is over de grotere broer: de 430 Watt variant (http://tweakers.net/productsurvey/125724). Voor mijn nieuwe systeem op basis van een Core 2 Duo met in de toekomst een PCI-E videokaart moet 380 Watt voldoende zijn. Doorslaggevend was dat de 380 Watt voeding is iets stiller is dan de 430 Watt (http://www.silentpcreview.com/article28-page6.html).

Uiterlijk en gewicht
De voeding ziet er netjes uit. De voeding is gewoon zwart, niet zwaar voor zijn soort en relatief ondiep. Een goede combinatie met mijn kast die niet overdreven diep is. De voeding is verder modern, heeft een laag stroomverbruik standby en een hoog rendement. Alles gewoon, niet overdreven.

Aanslutingen en kabels
De bekabeling is dik in orde. Er zijn zat aansluitingen, waaronder een PCI-E voor mijn toekomstige videokaart. De kabels hebben een nette afscherming, goed voor de airflow en routering. De kabels zijn niet overdreven lang. Voor de aantallen aansluitingen: zie de website van de fabrikant (http://www.seasonic.com/pdf/datasheet/01PC/S12.pdf)

Wat me positief opviel: de 12/5 Volt Molex-stekkers hebben een constructie waardoor ze ook weer gemakkelijk zijn los te maken zonder te wrikken. Handig als je af en toe je DVD-recorder naar een andere PC wil hebben.Verder zitten er nog connectortjes bij voor extra S-ATA schijven.

Geluid en koeling
Het goede aan de Seasonic voedingen is dat de fan pas gaat werken als het nodig is, dat is vanaf 150 Watt belasting. Dit maakt de voeding stil. Nog zonder videokaart weet ik niet of de ventilator ooit heeft gedraaid. Het geluid kan ik dus eigenlijk niet volledig beoordelen. Wat wel blijkt is dat mijn syteem ook onder strees koel blijft (45 graden max bji 1300 toeren boxed ventilator). De voeding voert de warmte dus goed af. Of dat ook zo is als er een warmteproducerende videokaart inzit, weet ik nog niet. Ik verwijs door naar Dirkvader hiervoor (http://www.dirkvader.de/Seasonic_S12II-330W.html). Hellaas is de review van de 380W inmiddels verwijderd.

Een goede, stille voeding voor een goede prijs. Modern, niet loodzwaar en met een PCI-E aansluiting.

Heb jij ook een Seasonic S12-380?

ik ben het wel eens met deze survey. vandaag viel bij mij deze psu door de brievenbus.
ik zocht iets wat stil was aangezien ik graag rustig slaap terwijl mn kleine servertje onder mn bed aanstaat.

erg handig is de contructie voor de 12/5 volt stekkertjes welke je zonder moeilijk doen loskrijgt.

wel had ik wat problemen om de 20/24 main power aan te sluiten. ik heb nog een wat ouder moederbord, met dus maar 20 aansluitingen. de 4 extra aansluitingen kan je er gemakkelijk afhalen met een kliksysteem maar blijven wel permanent met een schanier aan de main stekker zitten. hier zat bij mij dus een condensator van mijn moederbord voor. klein scherp mesje deed wonderen.

erg stil verder, ik moest mijn hdds uitzetten om even te meten.

voeding is al met al erg fijn, beetje duur misschien voor zo weinig vermogen.
hou je van stil en compleet dan is deze voeding inderdaad wat voor jou:)
Het is "ik houd" in plaats van "ik houdt"...
Waarvoor is het gewicht van de voeding van toepassing, behalve als je je pc regelmatig verplaatst?