Silverstone Legacy SG01S Review

Jol65 15 november 2006, 2.042 views

Silverstone Legacy SG01S

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Afmetingen
  • Koelmogelijkheden
  • Kwaliteit kast

Minpunten

• Geluid standaard fans

Ik was op zoek naar een mooie, niet te grote PC, geheel uit nieuwe onderdelen en zelf samengesteld. De PC moest behoorlijk stil zijn voor kantoorwerk en krachtig genoeg voor spellen (en mag dan ook wat meer lawaai maken). Met name de diepte van veel kasten was een probleem in verband met de plaatsing. Ik had al iets ervaring opgedaan met de bouw van een budgetsysteempje met een AOpen QF50 kast. Kortom: een kast voor een mATX bord, normale uitbreidingsslots, veel koelmogelijkheden en een voldoende krachtige voeding.

Aanvankelijk ging ik voor de Antec NSK 3300 (lekker stil met al die 3-speed fans) maar deze was uiteindelijk te groot. De Antex NSK 1300 paste ook niet, die was weer net te breed. Voor barebones betaal je de hoofdprijs en bovendien kunnen daar geen standaard onderdelen in. Het afstrepen ging snel.... Uiteindelijk ging de keuze nog tussen de Aspire X Pack en deze Silverstone. Eerst zag ik op tegen het ook nog uitkiezen van een voeding, maar na enig zoeken begreep ik het dubbele belang van een goede voeding voor een stil systeem. Een grote fan die pas aangaat als het nodig is houdt het systeem stil bij een lage belasting. Bij een grote belasting voert de voeidng zo veel warmte af. Voor goed gebruik moet je wel een processorfan hebben die blaast, waardoor de Intel boxed fans eigenlijk niet goed zijn. Dat herstel ik later wel een keer.

Ik houdt deze review verder beknopt omdat ik het in grote lijnen eens ben met de review van de zwarte (http://tweakers.net/productsurvey/122434) variant van de kast. Bovendien is via website van Silverstone (http://www.silverstonetek.com/products-sg01Evolution.htm) een aantal reviews aanwezig met complete beschrijvingen van uitpakken tot test met vele foto’s. Let wel op dat je reviews hebt van de tweede versie, de Evolution De link van Tweakers' pricewatch verwees nog naar de eerste versie. Een goede eerste indruk geeft de reivew van de SFFClub (http://www.sffclub.com/in..._content&task=view&id=152). Hier is de kast ook vergeleken met de stille Antec NSK 3300.

De kast

Als eerste valt bij het afhalen van het systeem is het gewicht: laag doordat het geheel van aluminium is. Als je ook een beetje rekening houd met het gewicht van de de componenten (bijvoorbeeld geen loodzware voeding nemen en een nieuwe DVD-schrijver) wordt het geheel nog transporteerbaar ook…

De uitrusting van de kast is prima. Het front paneel is stevig en kabels naar het moederbord omhuld, goed gelabeld en lang genoeg. Kabels die je niet nodig heb, kun je afkoppelen. De kast heeft ruimte voor volledige ATX voeding, maar let wel op de diepte aangezien aan de overkant de 5,25” bays zitten. Samen moet de diepte onder de 35,5 cm blijven, maar ik heb nog ongeveer 7 cm over, zie foto´s. Het past echt goed, heb geen modulaire voeding nodig.

Vooraan is ruimte voor twee 5,25” drives (exposed) en twee 3,5” schijven (hidden). Geen floppy disk dus, en dat is ook niet meer van deze tijd. De tweede 5,25” bay gebruik ik voor de overbodige kabels van de voeding, maar er kan ook gemakkelijk een extra harde schijf in. De harde schijven worden met een ventilator gekoeld, evenals de uitbreidingskaarten (ruimte voor 4 full size uitbreidingskaarten, met hierboven twee fans).

Installatie

De installatie is probleemloos. Eerst wat zaken demonteren (3,5”drive bay, ventilatorbacket en afdekplaatje bij de kaarten). Dan kan direct het moederbord in de kast, vooraf voorzien van processor, koeler en geheugen. Daarna heb ik de interne bekabeling aangesloten en goed gerouteerd. De kabels zijn keurig gelabeld. Als laatste heb ik de voedingskabels aangesloten. Als je de kabels goed routeert, kan je de 3,5” bay zonder problemen verwijderen en terugplaatsen.

Koeling en lawaai

Bij aanzetten zie je een mooie blauwe gloed, afkomstig van de ledjes aan de voorkant. Zoals al gezegd heeft de kast ruimte voor drie 80 mm casefans die koele lucht inblazen. Daarnaast zijn beide zijkanten over de volle diepte voorzien van ventialtiegaten.

Standaard worden twee fans meegeleverd: 1 voor de 3,5” disks en 1 voor de uitbreidingsloten en zoals te verwachten niet de stilste .In mijn geval overstemde de casefans die van de processor en harde schijf. De oplossing is simpel: zet ze op 5 i.p.v. 12 volt (kan zonder knippen of solderen). Ook onder vollast met alles 16% overgeklokt blijft het systeem koel. Temperaturen idle - vollast zijn: systeem 40 - 43, CPU 42@1400rpm - 47@2000, harddisk 34 - 37. Deze truck is overigens eerder toegepast, zie http://www.pc-experience.de/wbb2/thread.php?threadid=20330). De hier genoemde temperaturen heb ik ook ongeveer.

Nu is mijn systeem nog behoorlijk leeg, even afwachten natuurlijk wat er gebeurt als er een tweede harde schijf en een grafische kaart bijkomen. Nu maakt de fan van de processor (de standaard boxed fan) op 1250 toeren het meeste herrie, daarna de harde schijf (die ik op stilte heb uitgezocht). Kortom: de standaard geleverde fans zijn acceptabel en is is voldoende ruimte voor verbetering. Ik overweeg een stillere processorfan en een Antec 3-speed fan erbij, dan kunnen de huidige 2 op 5 volt blijven draaien. Let wel op bij de keuze van de processorfan: als deze blaast, gaat de warme lucht direct door de fan van de voeding naar buiten. Dat is effectiever dan een zuigende fan zoals de boxed fans van Intel. Let wel op dat de hoogte van de heatsing + fan maximaal 78 mm mag zijn volgens Silverstone).

Modbaarheid

Binnenin is er een aantal mogelijkheden om disks en fans te plaatsen. Aluminium is een zacht materiaal, dus gemakkelijk te bewerken. Het modden van de buitenkant laat ik aan de fantasie van de lezer over. De kap is u-vormig uit 1 stuk, daar moet toch wel iets mee te doen zijn. Ik vind het zonde, dus dat onderdeel heb ik niet beoordeeld.

Later heb ik in 10 minuten het frontpaneel van een drive bay met dubbelzijdig plakband op de voorkant van de DVD rewriter geplakt. Veel mooier, zie vierde foto. Doordat het aluminium veert, kan je door op de voorkant te drukken de drive openen.

Het is een kast die waarmaakt wat je ervan verwacht als je je goed inleest. De flexibiliteit van de inrichting is groot. Het geheel is stil genoed. De prijs is wat hoger maar wat mij betreft zeker niet te hoog voor wat het biedt. Ik verwacht de kast langer te gebruiken dat de onderdelen die erin zitten.

Tenslotte

Dit was mijn eerste review; ik ben van plan ook reviews te plaatsen van de andere onderdelen. Het heeft me goed geholpen. Later deze week zal ik foto's van het eigen systeem invoegen in plaats van de van andere reviews geplakte illustraties.

Heb jij ook een Silverstone Legacy SG01S?

Leuk om te lezen dat jij ook zo tevreden bent met de SG01. Misschien nog een kleine tip wbt cpu-koeler-lawaai (heb zelf ook de E6300 + boxed koeler): in het bios van mijn Asus P5LD2-VM-DH kan ik instellen dat de cpu-fan op 'silent' moet draaien, wat neerkomt op 900 rpm. Totaal onhoorbaar :)
Heb je er trouwens niet een beetje spijt van dat je geen modulaire voeding hebt genomen? Ik heb een modulaire Tagan en krijg al hoofdpijn als ik bedenk dat er ook niet-modulaire voedingen zijn (bij wijze van spreken that is ;) ).

Ik heb jouw survey ook meteen even gelinkt in de mijne :) wel zo handig.

Veel plezier met je kast :)

Edit: vergeten te vertellen dat het een leuk en duidelijk verhaal is!
Ik vond jouw review ook leuk te lezen. In mijn BIOS kun je de fan ook op laag zetten, maar dan draait-ie 1300 toeren minimaal. Op zich hoor je hem dan ook niet.

Wat de voeding betreft: doordat de S12-380 niet erg diep is, en mijn DVD-rewriter ook niet, heb ik geen enkel probleem met de kabels. Wat ik over heb, kan in de tweede 5,25" bay.